Home » Odżywianie » Diety » Odchudzanie – jak zrobić to mądrze i skutecznie
Jakie są zasady zdrowego odchudzania?
Od czego zacząć odchudzanie?

Odchudzanie – jak zrobić to mądrze i skutecznie

Zdecydowana większość z nas chce być zdrowa i szczupła. Nie ma co ukrywać, że zbędne kilogramy źle wpływają nie tylko na nasz wygląd i zdrowie, ale także samopoczucie oraz samoocenę. Dlatego również zdecydowana większość z nas przynajmniej raz w życiu się odchudzała. Nie ma w tym nic złego i wstydliwego, bo dbanie o siebie jest zawsze w cenie. Ważne by robić to mądrze i pamiętać, że przesadne i nieracjonalne odchudzanie może mieć również negatywne skutki.

Spis Treści
Zwiń
Rozwiń

Co jest najtrudniejsze w odchudzaniu?

Pytanie jak schudnąć pada często. Wbrew pozorom samo schudnięcie nie jest najtrudniejsze. Trudnością jest przeprowadzenie całego procesu w mądry, zdrowy sposób, bez efektu jo-jo i z zachowaniem motywacji na stałym poziomie.

Odchudzanie stanie się niebezpieczne, jeżeli zastosujemy rygorystyczne i monoskładnikowe diety i bardzo szybko stracimy na wadzę. Optymalny spadek masy ciała to od 0,5 do 1 kg na tydzień. Przyspieszenie tego procesu bardzo często prowadzi do osłabienia organizmu, spalania masy mięśniowej zamiast tłuszczowej i efektu jo-jo.

Odchudzanie do dieta i ćwiczenia.
Zamiast o krótkotrwałym odchudzaniu lepiej myśleć o zdrowej diecie na całe życie.

Dodatkowo zbyt gwałtowne i radykalne odchudzanie może doprowadzić do bardzo poważnych konsekwencji zdrowotnych – od wypadania włosów i problemów skórnych przez osłabienie odporności, zaburzenia hormonalne (z powodu nagłego spadku tkanki tłuszczowej i mięśniowej), zaburzenia miesiączkowania, trudności z koncentracją i pamięcią, aż do zaburzeń odżywiania, anemii i osteoporozy.

Mądre odchudzanie to racjonalna, zbilansowana i urozmaicona dieta oraz aktywność fizyczna, a także – co zresztą jest najważniejsze – trwała zmiana nawyków żywieniowych i wyeliminowanie popełnianych błędów, które prowadzą do otyłości.

Od jakich ćwiczeń zacząć odchudzanie?

Jeżeli chodzi o aktywność fizyczną, to warto skorzystać z porady trenera na przykład w klubie fitness lub on-line, ponieważ z treningiem również nie należy przesadzać, zwłaszcza na początku. Doświadczona osoba wskaże jakie ćwiczenia będą najkorzystniejsze i efektywne, także z uwzględnieniem problematycznych partii ciała (na przykład ćwiczenia na brzuch).

Ćwiczenia w klubie są lepsze od ćwiczeń przed monitorem.
Jeżeli chcesz zacząć ćwiczyć – pierwsze kroki najlepiej skierować do klubu fitness!

Osoby o sporej liczbie nadprogramowych kilogramów powinny wybierać aktywność, która nie obciąży zbyt mocno stawów. Takim osobom szczególnie polecamy pływanie, aqua aerobic oraz jazdę na rowerze.

Ważne są małe kroki – nie przejmuj się, że pierwszego dnia dostałaś zadyszki po 5 minutach szybkiego spaceru. Z każdym kolejnym dniem zajdziesz dalej, a twoja kondycja będzie coraz lepsza.

Jaka dieta odchudzająca jest najlepsza?

W przypadku diety należy pamiętać, że żadna popularna dieta, według której w krótkim czasie można pozbyć się zbędnych kilogramów, nie zapewnia stałych zmian w masie ciała i najczęściej kończy się efektem jo-jo. Dodatkowo może mieć również katastrofalne skutki dla zdrowia.

Proces odchudzania jest długi, żmudny i wymagający cierpliwości. Tak, jak nie przytyliśmy o 10 kg w jeden dzień, tak ich w ciągu jednego dnia nie stracimy. Dlatego osoby z nadwagą czy otyłością, które chcą trwale schudnąć i nie wyniszczyć organizmu powinny skorzystać z wiedzy i doświadczenia dietetyka.

Nawet jedno spotkanie i przeprowadzony wywiad pozwoli wskazać popełniane błędy i ich rozwiązanie. Dietetyk dopasuje również zdrowy jadłospis zarówno do naszych potrzeb i oczekiwań, jak i budżetu oraz codziennych obowiązków.

chcesz schudnąć? Zadbaj o odpowiednią dietę.
W zdrowej diecie musi być przede wszystkim dużo warzyw i błonnika.

Nie tylko źle skomponowana dieta czy niewłaściwa aktywność fizyczna mogą mieć negatywny wpływ na zdrowie. Równie groźne bywają preparaty wspomagające odchudzanie. Oczywiście nie ma nic złego w ich używaniu i wspomaganiu procesu odchudzania na przykład spalaczami tłuszczu czy herbatami przyspieszającymi metabolizm, warto jednak ich zażywanie skonsultować z dietetykiem lub trenerem.

Takie preparaty powinny pochodzić z pewnych i sprawdzonych źródeł i warto zwrócić uwagę na ich skład. Poza tym trzeba pamiętać, że żadna tabletka nie wykona pracy za nas, może co najwyżej potęgować efekt diety i ćwiczeń.

Pamiętaj – odchudzanie to przede wszystkim zmiana nawyków żywieniowych i stylu życia. Aby miało sens i przyniosło wymarzony efekt, musi być oparte o racjonalną i zdrową dietę oraz aktywność fizyczną i niestety musi trwać. Jeżeli wytrwasz spokojnie cały proces, nie poddasz się i zrobisz to mądrze – efekty przyjdą i będą spektakularne.

Na koniec 14  najważniejszych zasad zdrowego odchudzania:

  1. Twoja dieta powinna być zdrowa, urozmaicona i zbilansowana. Unikaj rygorystycznych i monoskładnikowych diet, które mają czynić cuda, bo ich stosowanie najczęściej kończy się efektem jo-jo.
  2. Włącz aktywność fizyczną do swojej codzienności. Pamiętaj, by nie forsować się „na maksa” od razu, tylko stopniowo zwiększać ilość treningów oraz poprawiać ich jakość.
  3. Łącz ze sobą różne treningi: ćwiczenia cardio, ćwiczenia na brzuch, stretching, ćwiczenia siłowe, spróbuj też różnych form zajęć – zobacz, które staną się Twoimi ulubionymi!
  4. Bądź cierpliwa i nie trać motywacji. Odchudzanie to długotrwały proces, na którego końcu znajduje się upragniony cel. Aby go osiągnąć musisz pracować systematycznie i nie poddawać się.
  5. Zmień nawyki żywieniowe i unikaj błędów w odżywianiu. Odchudzanie to tak naprawdę zmiana dotychczasowego stylu życia, dlatego jeżeli zmienisz swoje nawyki – osiągniesz sukces.
  6. Skorzystaj z rad trenerów i dietetyków. Nie bój się pytać i szukać pomocy – ci ludzie od tego są. A jeżeli wstydzisz się spotkania twarzą twarz, umów się na konsultację on-line.
  7. Uważaj na tabletki odchudzające i inne suplementy. Kupuj w sprawdzonych źródłach i wybieraj bezpieczne preparaty. Pamiętaj, że spalacze tłuszczu mogą być pomocne, jednak kluczowe są dieta i ćwiczenia. Suplementy mogą pomóc, jednak nie „zrobią” za Ciebie całej pracy.
  8. Myśl pozytywnie i uwierz w siebie. Pamiętaj, że walka z nadwagą i otyłością jest trudna, ale zadbanie o siebie i swoje zdrowie to najlepsze co mogłaś zrobić!
  9. Oblicz zapotrzebowanie kaloryczne Twojego organizmu – to najważniejsza rzecz w odchudzaniu!
  10. Zmieniaj nawyki na zdrowsze: zamiast windy wybierz wejście po schodach, nie czekaj na autobus, ale przejdź 2-3 przystanki piechotą, staraj się chodzić na szybkie zakupy piechotą.
  11. Jedz dużo warzyw. Zawierają cenne witaminy i błonnik.
  12. Zamiast słodzenia – skorzystaj ze zdrowszych zamienników cukru.
  13. Jedz sycące i zdrowe śniadania, planuj 4-5 posiłków dziennie.
  14. Unikaj głodówek i diet monoskładnikowych – one napędzają „efekt jo-jo”

Artykuł przygotowany we współpracy z partnerem serwisu 

Oceń artykuł
[Głosów: 0 Średnia: 0]

O autorze - Ania Szymanek

Ania Szymanek
Trener fitness i dietetyk. Zapalony maniak fitnessu i zdrowego odżywiania – na co dzień prowadzi zajęcia w kilku klubach na Śląsku oraz szerzy wiedzę dotyczącą zasad zdrowego odchudzania oraz efektywnego połączenia diety z ćwiczeniami.

Przeczytaj też:

Chcesz szybko i skutecznie schudnąć?

Sprawdź nasze diety i poradniki odchudzania. Poprowadzimy Cię krok po kroku, pokażemy jak ćwiczyć, co jeść i jak się motywować, by odchudzanie było skuteczne i trwałe.

Nasze diety i poradniki to idealne propozycje dla kobiet, które chcą rozpocząć zdrowy tryb życia oraz czuć się fantastycznie każdego dnia.

Codziennie będziesz pełna energii, a waga pokaże ubywające jak szalone kilogramy.

Tak, pokaż mi diety!

Podobał Ci się ten artykuł?

Zostaw swój e-mail, a wyślemy Ci informacje o nowych ćwiczeniach, poradach i dietach!

Dziękujemu za zapisanie do Newslettera

Check Also

Jak znaleźć dobrego dietetyka. Czym się kierować.

Jak znaleźć dobrego dietetyka? Najważniejsze informacje

Dietetyk jest wszechstronnie wykształconym specjalistą, który ma wiedzę dotyczącą żywienia człowieka, zarówno w przypadku różnorodnych …

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o