Pobierz DARMOWY plan treningowy TABATA KILLER! Schudnij, popraw kodnycję i zacznij się regularnie ruszać! >> Więcej

Dziękujemy za zapisanie do Newslettera

Podany adres e-mail znajduje się już w bazie danych

Co to jest pulsometr i do czego służy?
Sprawdź co powinien zawierać pulsometr do treningu.

Pulsometr – jak działa, jak wybrać, jak go używać – wszystko co warto wiedzieć

Pulsometr (tętnomierz) stał się niezwykle popularnym i ważnym urządzeniem dla każdego miłośnika sportu, który w świadomy i profesjonalny sposób podchodzi do swoich regularnych treningów. Pozwala on na zoptymalizowanie treningu tak, by uczynić go nie tylko wydajniejszym, ale przede wszystkim bardziej bezpiecznym. To małe urządzenie z racji niskiej wagi i rozmiarów jest często praktycznie niewyczuwalne na nadgarstku czy też klatce piersiowej, a dzięki swojej funkcjonalności umożliwia większą kontrolę treningu, a co za tym idzie, podniesie efektów pracy oraz satysfakcji i motywacji do większej i skuteczniejszej aktywności.

Spis Treści
Zwiń
Rozwiń

Co to jest pulsometr i jak on działa?

Pulsometr, zwany również pulsomierzem lub tętnomierzem pozwala na monitorowanie pracy serca w czasie rzeczywistym, podczas wykonywania aktywności fizycznej, co pozwala na dokładniejsze zoptymalizowanie tempa treningu. Im intensywniejszy jest wysiłek, tym tętno jest wyższe, a optymalny i bezpieczny trening to taki, w którym puls nie przekracza pewnej granicznej wartości, czyli tętna maksymalnego – HRmax, co mogłoby skutkować przetrenowaniem i szkodliwymi dla zdrowia konsekwencjami.

Zasada działania pulsometru podobna jest do pracy aparatów EKG. Odczytuje on zmiany impulsów elektrycznych, odzwierciedlających tempo bicia serca. Monitorując tętno osoby ćwiczącej, urządzenie podaje parametry zwężania się naczyń tętniczych, co uzależnione jest od aktualnej pracy serca. Im bardziej intensywny staje się wysiłek, tym bardziej zwiększa się tętno naczyń krwionośnych.

Tętnomierz na rękę do biegania.
Pulsometr na ręce pozwala kontrolować wyniki w każdym momencie treningu bez jego przerywania.

Dlaczego warto korzystać z pulsometru?

To właśnie od tętna zależy, jaki rodzaj paliwa spalają mięśnie w danym momencie treningu. Mogą to być zarówno kwasy tłuszczowe, glikogen wątrobowy oraz mięśniowy, a także białka. Monitorowanie aktualnego tętna pozwala więc szybciej osiągnąć zamierzone cele treningowe oraz uniknąć tak zwanego efektu spalania mięśni.

Więcej na ten temat znajdziesz w artykule: Trening w oparciu o tętno – czy ma to sens?

Rodzaje pulsometrów i ich funkcje

Pulsometr ma zwykle formę zegarka sportowego, który może być w pełni zintegrowany lub może wymagać zastosowania dodatkowych czujników. Wyróżniamy tutaj trzy rodzaje:

  • Pulsometr klasyczny (dwuczęściowy) – to rozwiązanie zapewnia bardzo dużą dokładność pomiaru. Zegarek pełni tak naprawdę funkcję odbiornika z wyświetlaczem, na którym pokazują się aktualne dane, natomiast samego pomiaru dokonuje się przy użyciu osobnego czujnika. Najczęściej jest to opaska z nadajnikiem do noszenia na klatce piersiowej. Komunikacja między zegarkiem a pulsometrem odbywa się przy pomocy fal radiowych.
  • Pulsometr jednoczęściowy – to zdecydowanie najpopularniejsze i chyba najwygodniejsze rozwiązanie. Urządzenie wystarczy założyć na nadgarstek, zapiąć i można monitorować tętno podczas treningu lub innej aktywności. Dokładność pulsometru w zegarku może być jednak nieco niższa, niż w pulsometrze dwuczęściowym, chociaż to – wraz z rozwojem technologii – w ostatnim czasie mocno się zmieniło.
  • Pulsometr z licznikiem – to profesjonalne rozwiązanie zwłaszcza dla rowerzystów. Zestaw obejmuje opaskę z pulsometrem, którą umieszcza się na klatce piersiowej oraz niewielki zegarek, który można zapiąć na kierownicy. Pomiar dotyczy zarówno tętna, jak i licznika przebytych kilometrów.

Z każdym rokiem producenci zegarków z pomiarem tętna starają się wprowadzić coraz to nowsze i ciekawsze funkcje. Trzeba sobie jednak zdać sprawę, że nie ze wszystkich będziemy korzystać i wybrać urządzenie dostosowane do naszych potrzeb i możliwości finansowych. Funkcje pulsometrów możemy podzielić na podstawowe i bardziej zaawansowane.

Jak wybrać najlepszy pulsometr do treningów.
Pulsometr to równie ważny sprzęt treningowy co wygodne buty.

Do podstawowych funkcji zaliczamy:

  • pomiar tętna,
  • wskazanie daty i godziny,
  • mierzenie czasu treningu (w tym stoper),
  • czytelny i podświetlany wyświetlacz,
  • sygnalizację świetlną i dźwiękową,
  • kompatybilność z aplikacjami sportowymi.

Funkcje bardziej zaawansowane to:

  • licznik spalonych kalorii,
  • ilość spalonego tłuszczu,
  • podsumowanie wyników treningu,
  • możliwość wprowadzeni tętna maksymalnego HRmax,
  • GPS,
  • pomiar przebytego dystansu,
  • pomiar przebytych różnic wysokości,
  • pomiar aktualnej temperatury i ciśnienia atmosferycznego
  • wskaźnik zużycia baterii,
  • wybór języka.
Co powinien zawierać dobry pulsometr / tętnomierz? W wszystkie podstawowe funkcje pulsometru oraz dodatkowe przedstawione na infografice. Infografika
Dobry pulsometr poza pomiarem tętna, zegarkiem powinien też posiadać funkcje powiadomień i rejestrować czas treningu.

Jak poprawnie mierzyć tętno pulsometrem?

Zegarek z pulsometrem będzie niezwykle praktycznym i pomocnym urządzeniem, pod warunkiem, że będziemy z niego prawidłowo korzystać.:

  • Czujnik tętna, niezależnie czy umieszczony w opasce czy w zegarku, powinien się znajdować bezpośrednio na skórze. Należy więc zadbać o to, żeby pomiędzy nim a skórą nie znajdował się żaden materiał. Stosowanie balsamów czy olejków na skórę również może zakłócić działanie urządzenia, dlatego przed treningiem lepiej pominąć okolice miejsca pomiaru podczas ewentualnego stosowania kosmetyków tego rodzaju.
  • Jeżeli podejrzewamy, że pomiary nie są zbyt dokładne, możemy spróbować założyć zegarek wyżej, niż na nadgarstku.
  • Zegarek nie może być zbyt luźno zapięty, zwłaszcza jeżeli to w nim znajduje się czujnik tętna.

Który pulsometr wybrać?

To tak naprawdę kwestia indywidualna. W każdym razie zanim kupisz pulsometr, zastanów się do czego ma ci on być potrzebny i w związku z tym, jakie funkcje powinien spełniać. Na pewno warto wybrać kilka modeli i porównać ich funkcjonalność oraz opinie, jakimi cieszą się w sieci.

Bezpieczny wyborem jest sięgnięcie po sprawdzonych producentów: Garmin, Polar, Beurer, Nike, Timex czy Sigma.

Gdzie kupić pulsometr i jaka jest jego cena?

Ceny pulsometrów są bardzo zróżnicowane i zależą przede wszystkim od ilości funkcji dodatkowych, jakimi cechują się poszczególne modele. Podstawowe i mniej zaawansowane urządzenia kupimy już nawet za 100zł.

Przykładem takiego pulsometru jest chociażby Sigma Sport PC 3.

Na pulsometr z tak zwanej średniej półki, który z reguły ma znacznie więcej funkcji, jak choćby GPS, średnio wydamy od 500 do 1000zł. Tutaj, jako model sztandarowy możemy wymienić Polar M430.

No i zostają nam już pulsometry mocno zaawansowane, często z przeznaczeniem dla profesjonalistów, za które zapłacimy 1500 zł i więcej. Takie tętnomierze mają chociażby wbudowany barometr i termometr, czy dają możliwość pomiaru prędkości jazdy na rowerze. Przykładowym urządzeniem z górnej półki może być Spartan Sport Suunto.

Zakupu pulsometru możemy dokonać przede wszystkim w profesjonalnych sklepach sportowych oraz w sieci.

Nowoczesne pulsometry sportowe na pewno znajdziesz na ceneo.pl – sprawdź cenę pulsometrów TUTAJ. 

Sprawdź jakie tętno będzie dla Ciebie odpowiednie!

Tutaj znajdziesz artykuł o tym jak mierzyć tętno do treningu – przyda Ci się po kupnie pulsometru.

A tutaj, w naszym darmowym panelu z ćwiczeniami w domu, możesz pobrać tabelkę, która pomoże Ci wyznaczyć Twoje tętno idealne!

Masz pytania co do pulsometru? Potrzebujesz pomocy?

Zastanawiasz się jaki pulsometr wybrać? Zastanawiasz się jak go wykorzystać w treningu? Zadaj swoje pytanie w komentarzu. Na pewno znajdziemy razem rozwiązanie.

Źródła:

https://www.komputronik.pl/informacje/jaki-pulsometr-wybrac/#!#cotojestpulsometr

https://www.morele.net/wiadomosc/jak-dziala-zegarek-sportowy-z-pulsometrem-ktory-wybrac/13403/#2

https://zdrowie.gazeta.pl/Zdrowie/7,107103,23715464,pulsometr-jak-dziala-i-dlaczego-jest-tak-wazny.html

O autorze - Ania Szymanek

Trener fitness i dietetyk. Zapalony maniak fitnessu i zdrowego odżywiania – na co dzień prowadzi zajęcia w kilku klubach na Śląsku oraz szerzy wiedzę dotyczącą zasad zdrowego odchudzania oraz efektywnego połączenia diety z ćwiczeniami.
Tabata Killer!

Pobierz plan treningowy TABATA KILLER na 30 dni!

Zacznij regularnie ćwiczyć, schudnij i zadbaj o super kondycję!

Więcej informacji

Dziękujemy za zapisanie do Newslettera

Podany adres e-mail znajduje się już w bazie danych

Check Also

Jakie są najczęstsze objawy stresu?

Co to jest stres? Przyczyny, objawy, tabletki na stres bez recepty

Niespodziewane wydarzenie, problemy w pracy czy związku, kłopoty finansowe? Właśnie wtedy bardzo często pojawia się …

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Test #001

Dołącz do wyzwania deski!

Wypełnij formularz i pobierz plan na swój adres e-mail

Pobierz plan TABATA KILLER! 

Wypełnij formularz i pobierz plan na swój adres e-mail