6 przykazań zdrowego snu (PORADY)
Już teraz zadbaj o swój sen razem ze StopNadwadze.pl!

6 przykazań zdrowego snu

Zdrowy sen czyli jaki? Przedstawiamy sześć przykazań, które musisz znać. Dzięki nim będziesz sypiała zdrowo, Twój organizm będzie odpowiednio zregenerowany, a Ty będziesz pełna energii i gotowa do ćwiczeń! Jeżeli chcesz zadbać o zdrowie – smaczny i regenerujący sen będzie pierwszą rzeczą, o której musisz pamiętać. 

Spis Treści
Zwiń
Rozwiń

1. Trzymaj się regularnej pory snu!

Nasze organizmy lubią regularność. Trzymaj się ustalonej godziny kładzenia się spać oraz postaraj się wstawać o jednakowych godzinach – to bardzo ważne! Wewnętrzny zegar biologiczny każdego z nas wprost uwielbia harmonogramy! Ustalone wcześniej godziny zasypiania i wstawania przypominają mózgowi o wydzielaniu odpowiednich hormonów.

Pamiętaj, że Twój organizm lubi regularny sen!

2. Zapomnij o długich drzemkach!

Drzemki podczas dnia, a zwłaszcza te wieczorne, mogą zaburzyć rytm naszego snu. Staraj się jednorazowo spać w ciągu dnia maksymalnie do 30 minut. Ważne jest również wyeliminowanie drzemek po godzinie 17

3. Planuj sen według jego cyklu

W przypadku snu długość jest ważna (potrzebujesz minimum 6 godzin), ale jeszcze ważniejsze jest planowanie według faz snu. Jeżeli będziesz spać w fazach, Twój organizm będzie bardziej wypoczęty.

Jak to zrobić? Warto planować sen według tzw. cyklu snu – sen składa się z kilku faz. By zadbać o zdrowie, musisz zadbać o to, by wybudzać się w fazie „płytkiej” i przesypiać pełną fazę „głęboką”. To tak naprawdę temat na osobny artykuł – warto jednak byś pamiętała, że średnio taka faza trwa 1,5 godziny. Czyli powinnaś tak planować sen, by składał się z 1,5 godzinnych sekwencji (np. 4,5 godziny, 6 godzin, 7,5 godziny). Pamiętaj, by wziąć pod uwagę również czas w jakim zasypiasz!

4. Nie spędzaj za dużo czasu w łóźku!

Skrócenie czasu spędzanego w łóżku w znacznym stopniu wpływa na naszą potrzebę snu. Osoby odczuwające zmęczenie lub doświadczające złej jakości snu nie powinny przebywać w łóżku zbyt długo.

5. Przed snem nie przesadzaj z telewizją czy komputerem!

Nadmierne oglądanie telewizji czy korzystanie z komputera może drastycznie skracać długość naszego snu (a nie zapotrzebowanie na sen!), przez co jest niemal pewne, że, gdy przedłużymy nasz wieczór o kilka kolejnych godzin spędzonych nad ekranem telewizora/komputera, możemy obudzić się zupełnie niewyspani. Czas spędzony przed monitorem zaburza nasz rytm okołodobowy!

6. Zapomnij o podjadaniu przed snem!

Potrawy bogate w cukry mogą zaburzać metabolizm naszych organizmów. Podnoszą one cukier we krwi i mogą obciążać organy biorące udział w procesie regulacji hormonalnej. Jest to niebezpieczne zwłaszcza w czasie naszego snu. Może to wpływać w niepożądany sposób na rytm snu. Staraj się wyeliminować posiłki spożywane tuż przed snem. Jeśli jednak będzie to niemożliwe, staraj się spożywać pokarmy bogate w białko. Takie dania dostarczają organizmowi aminokwasów niezbędnych do wytwarzania melatoniny.

7. Leki na sen? Najpierw zapytaj lekarza!

Choć reklamy przekonują Cię, że wiele leków na sen jest bezpiecznych, pewnych i ułatwia zasypianie – jeżeli masz regularne problemy z zaśnięciem – MUSISZ zapytać lekarza!

Podłoże braku snu może mieć niezliczoną ilość przyczyn – warto zatem najpierw dojść do tego, z jakiego powodu nie możesz zasnąć.

Jeżeli samodzielnie (bez konsultacji z lekarzem) będziesz sięgać po leki możesz uszkodzić wątrobę, żołądek, będziesz senna, apatyczna, a nawet możesz wpaść w lekowy nałóg!

Pamiętaj – w reklamach środki na sen wydają się nieszkodliwe i niosące ulgę. Są to normalne leki i zawsze zanim zaczniesz je regularnie zażywać – musisz zapytać się lekarza o opinię!

 

Źródło:

http://kopalniawiedzy.pl/sen-SLEEP-rekomendacja-dorosly,22555
http://holly23.blox.pl/2010/06/10-bledow-rujnujacych-zdrowy-sen.html
http://psychiatria.mp.pl/bezsennosc/show.html?id=69683
http://eninja.pl/bez-neuroon-jak-spac-krocej-i-miec-wiecej-energii/

Oceń artykuł
[Głosów: 0 Średnia: 0]

Check Also

Jak mierzyć temperaturę temometrem bezdotykowym - instrukcja krok po kroku

Jak prawidłowo mierzyć temperaturę termometrem bezdotykowym?

Zastanawiasz się jak prawidłowo zmierzyć temperaturę termometrem bezdotykowym? Nie wiesz, jak działa taki termometr? Dlaczego …

Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Małgorzata
Małgorzata
6 lat temu

Fajny artykuł dotyczący poprawy jakości snu. Rozsądne porady, które warto zastosować zanim sięgnie się po środki farmaceutyczne!

NOWOŚĆ!
Sprawdź E-book!

47 zabaw i ponad 150 pomysłów na aktywne spędzanie czasu z dzieckiem

Pobierz bezpłatne
fragmenty e-booków + BONUSY!

Wypełnij formularz.
Materiały wyślę OD RAZU na Twój e-mail!

Wypełnij formularz i zapisz 

się na webinar! 

Pobierz plan TABATA KILLER! 

Wypełnij formularz i pobierz plan na swój adres e-mail

Dołącz do wyzwania deski!

Wypełnij formularz i pobierz plan na swój adres e-mail