Zapisz się na bezpłatny newsletter z ćwiczeniami

Home » Zdrowie i uroda » Porady » 6 przykazań zdrowego snu
6 przykazań zdrowego snu (PORADY)
Już teraz zadbaj o swój sen razem ze StopNadwadze.pl!

6 przykazań zdrowego snu

Zdrowy sen czyli jaki? Przedstawiamy sześć przykazań, które musisz znać. Dzięki nim będziesz sypiała zdrowo, Twój organizm będzie odpowiednio zregenerowany, a Ty będziesz pełna energii i gotowa do ćwiczeń! Jeżeli chcesz zadbać o zdrowie – smaczny i regenerujący sen będzie pierwszą rzeczą, o której musisz pamiętać. 

1. Trzymaj się regularnej pory snu!

Nasze organizmy lubią regularność. Trzymaj się ustalonej godziny kładzenia się spać oraz postaraj się wstawać o jednakowych godzinach – to bardzo ważne! Wewnętrzny zegar biologiczny każdego z nas wprost uwielbia harmonogramy! Ustalone wcześniej godziny zasypiania i wstawania przypominają mózgowi o wydzielaniu odpowiednich hormonów.

Pamiętaj, że Twój organizm lubi regularny sen!

2. Zapomnij o długich drzemkach!

Drzemki podczas dnia, a zwłaszcza te wieczorne, mogą zaburzyć rytm naszego snu. Staraj się jednorazowo spać w ciągu dnia maksymalnie do 30 minut. Ważne jest również wyeliminowanie drzemek po godzinie 17

3. Planuj sen według jego cyklu

W przypadku snu długość jest ważna (potrzebujesz minimum 6 godzin), ale jeszcze ważniejsze jest planowanie według faz snu. Jeżeli będziesz spać w fazach, Twój organizm będzie bardziej wypoczęty.

Jak to zrobić? Warto planować sen według tzw. cyklu snu – sen składa się z kilku faz. By zadbać o zdrowie, musisz zadbać o to, by wybudzać się w fazie „płytkiej” i przesypiać pełną fazę „głęboką”. To tak naprawdę temat na osobny artykuł – warto jednak byś pamiętała, że średnio taka faza trwa 1,5 godziny. Czyli powinnaś tak planować sen, by składał się z 1,5 godzinnych sekwencji (np. 4,5 godziny, 6 godzin, 7,5 godziny). Pamiętaj, by wziąć pod uwagę również czas w jakim zasypiasz!

4. Nie spędzaj za dużo czasu w łóźku!

Skrócenie czasu spędzanego w łóżku w znacznym stopniu wpływa na naszą potrzebę snu. Osoby odczuwające zmęczenie lub doświadczające złej jakości snu nie powinny przebywać w łóżku zbyt długo.

5. Przed snem nie przesadzaj z telewizją czy komputerem!

Nadmierne oglądanie telewizji czy korzystanie z komputera może drastycznie skracać długość naszego snu (a nie zapotrzebowanie na sen!), przez co jest niemal pewne, że, gdy przedłużymy nasz wieczór o kilka kolejnych godzin spędzonych nad ekranem telewizora/komputera, możemy obudzić się zupełnie niewyspani. Czas spędzony przed monitorem zaburza nasz rytm okołodobowy!

6. Zapomnij o podjadaniu przed snem!

Potrawy bogate w cukry mogą zaburzać metabolizm naszych organizmów. Podnoszą one cukier we krwi i mogą obciążać organy biorące udział w procesie regulacji hormonalnej. Jest to niebezpieczne zwłaszcza w czasie naszego snu. Może to wpływać w niepożądany sposób na rytm snu. Staraj się wyeliminować posiłki spożywane tuż przed snem. Jeśli jednak będzie to niemożliwe, staraj się spożywać pokarmy bogate w białko. Takie dania dostarczają organizmowi aminokwasów niezbędnych do wytwarzania melatoniny.

7. Leki na sen? Najpierw zapytaj lekarza!

Choć reklamy przekonują Cię, że wiele leków na sen jest bezpiecznych, pewnych i ułatwia zasypianie – jeżeli masz regularne problemy z zaśnięciem – MUSISZ zapytać lekarza!

Podłoże braku snu może mieć niezliczoną ilość przyczyn – warto zatem najpierw dojść do tego, z jakiego powodu nie możesz zasnąć.

Jeżeli samodzielnie (bez konsultacji z lekarzem) będziesz sięgać po leki możesz uszkodzić wątrobę, żołądek, będziesz senna, apatyczna, a nawet możesz wpaść w lekowy nałóg!

Pamiętaj – w reklamach środki na sen wydają się nieszkodliwe i niosące ulgę. Są to normalne leki i zawsze zanim zaczniesz je regularnie zażywać – musisz zapytać się lekarza o opinię!

 

Źródło:

http://kopalniawiedzy.pl/sen-SLEEP-rekomendacja-dorosly,22555
http://holly23.blox.pl/2010/06/10-bledow-rujnujacych-zdrowy-sen.html
http://psychiatria.mp.pl/bezsennosc/show.html?id=69683
http://eninja.pl/bez-neuroon-jak-spac-krocej-i-miec-wiecej-energii/

Przeczytaj też:



Chcesz szybko i skutecznie schudnąć?

Sprawdź nasze diety i poradniki odchudzania. Poprowadzimy Cię krok po kroku, pokażemy jak ćwiczyć, co jeść i jak się motywować, by odchudzanie było skuteczne i trwałe.

Nasze diety i poradniki to idealne propozycje dla kobiet, które chcą rozpocząć zdrowy tryb życia oraz czuć się fantastycznie każdego dnia.

Codziennie będziesz pełna energii, a waga pokaże ubywające jak szalone kilogramy.

Tak, pokaż mi diety!

Podobał Ci się ten artykuł?

Zostaw swój e-mail, a wyślemy Ci informacje o nowych ćwiczeniach, poradach i dietach!

Dziękujemu za zapisanie do Newslettera

Sprawdź też

Jak wzmocnić odporność na jesień?

Jak wzmocnić odporność na jesień?

Odporność organizmu to zdolność do skutecznej obrony przed bakteriami, wirusami i toksynami. Silny system immunologiczny ...

1 komentarz

  1. Fajny artykuł dotyczący poprawy jakości snu. Rozsądne porady, które warto zastosować zanim sięgnie się po środki farmaceutyczne!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Nie przegap nowych artykułów na Stopnadwadze.pl i kliknij "Lubię To"!
Polub Stopnadwadze.pl na Facebooku