10 000 krokow dieta - czy dziala

Jak spacerować, żeby schudnąć, czyli czy faktycznie muszę pokonać 10 000 kroków dziennie?

Moda na codzienne pokonywanie 10 000 kroków powoli odchodzi do lamusa, taka ilość nie jest bowiem niezbędna, żeby zachować zdrowie i zadbać o smukłą sylwetkę. Tak naprawdę to, ile kroków powinniśmy przejść jest kwestią indywidualną, poza tym często ważne jest samo chodzenie, a nie „zaliczanie” liczby kroków. Jednak czy można schudnąć po prostu spacerując i nie pilnując kroków? Tego dowiesz się z naszego artykułu.

Spacerowanie jako sposób na schudnięcie

Spacerowanie może być skuteczną formą aktywności fizycznej, która może pomóc w utracie wagi. Podstawowym czynnikiem decydującym o utracie masy ciała jest różnica między ilością kalorii spożywanych, a spalanych przez organizm w ciągu całego dnia. Spacerowanie jest formą aktywności o umiarkowanym natężeniu, co oznacza, że spalasz pewną ilość kalorii podczas spaceru, ale nie tak wiele, jak podczas bardziej intensywnych ćwiczeń, np. biegania.

Nie zmienia to jednak faktu, że spacerowanie może być skutecznym sposobem na utratę wagi, zwłaszcza, jeżeli spacerujemy regularnie i poświęcamy na nie wystarczającą ilość czasu. Ilość kalorii spalanych podczas spaceru zależy od wielu czynników, takich jak tempo maszerowania, jego intensywność, pokonywany dystans i ogólna sprawność fizyczna.

Aby schudnąć, musisz stworzyć deficyt kaloryczny, czyli spalać więcej kalorii, niż spożywasz. Jeśli utrzymujesz zdrową dietę i jednocześnie regularnie spacerujesz, możesz uzyskać ujemny bilans energetyczny i prowadzić do stopniowej utraty wagi.

Spacerowanie a inne korzyści zdrowotne

Warto zauważyć, że spacerowanie – poza możliwością utraty zbędnych kilogramów -przynosi wiele innych korzyści dla zdrowia. Przede wszystkim:

  • wzmacnia ogólną kondycję fizyczną: poprawia wydolność układu oddechowego i sercowo-naczyniowego oraz zwiększa elastyczność i siłę mięśni,
  • wzmacnia serce: regularna aktywność fizyczna może obniżyć ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych, jak np. choroba wieńcowa, nadciśnienie tętnicze i udar,
  • redukuje stres i poprawia samopoczucie: spacerowanie może mieć pozytywny wpływ na zdrowie psychiczne, bowiem uwalnia endorfiny, czyli naturalne substancje chemiczne w mózgu, które poprawiają nastrój i redukują stres; jest to też sposób na relaksację, odprężenie i oderwanie się od codziennych zmartwień,
  • wzmacnia kości: regularne spacerowanie może przyczynić się do wzmacniania kości i zmniejszenia ryzyka osteoporozy – działa jako forma ćwiczeń obciążeniowych, które pobudzają wzrost kości,
  • poprawia trawienie: spacerowanie może pomóc w regulacji procesu trawienia i poprawie perystaltyki jelit oraz ogólnie do lepszego funkcjonowania układu trawiennego,
  • jest łatwo dostępne i niesie niskie ryzyko kontuzji: spacerowanie jest jedną z najłatwiejszych i najbardziej dostępnych form aktywności fizycznej i nie wymaga specjalnego sprzętu ani treningu, poza tym ryzyko wystąpienia kontuzji jest niskie w porównaniu do bardziej intensywnych ćwiczeń.

Czego potrzebujesz, żeby spacerować?

Tak naprawdę czasu i wytrwałości i wygodnych butów. Na tych ostatnich nie warto oszczędzać, jeżeli planujesz długie, częste i intensywne spacery. Postaw na sportowy model z dobrą amortyzacją i dobrze wyprofilowaną podeszwą.

5 elementów, z których powinien się składać odchudzający spacer

Jeżeli chcesz spacerować efektywnie i gubić zbędne kilogramy, trzymaj się 5 poniższych zasad.

  1. Regularność/częstotliwość – niestety spacer raz w tygodniu nie przyniesie pożądanych efektów. Najlepiej spaceruj codziennie, a jeżeli nie masz takiej możliwości, to przynajmniej 4 razy w tygodniu.
  2. Adekwatność – dostosuj intensywność spaceru, jego długość i czas do swoich aktualnych możliwości i kondycji. Zacznij powoli i spokojnie, a wraz z nabraniem wprawy wydłużaj czas czy zwiększaj tempo spacerów.
  3. Rozgrzewka i rozciąganie – dobra rozgrzewka i spokojne wyciszenie po wysiłku są kluczem do uniknięcia urazów i lepszej pracy mięśni.
  4. Czas – im więcej go poświęcisz na spacer, tym lepiej.
  5. Tempo – tempo powinno być szybsze niż zwyczajne spacerowe, tak aby poczuć lekki wysiłek. Preferowane tempo to 7-9 km na godzinę.

Należy pamiętać, że spacerowanie może przyczynić się do utraty wagi, szczególnie jeśli jesteś regularny i połączysz je z odpowiednią dietą. Z czasem taka forma aktywności stanie się też zdrowym nawykiem, doskonałym dla ciała i ducha, którym można zarazić rodzinę i przyjaciół.

O autorze - Ania Szymanek

Trener fitness i dietetyk. Zapalony maniak fitnessu i zdrowego odżywiania – na co dzień prowadzi zajęcia w kilku klubach na Śląsku oraz szerzy wiedzę dotyczącą zasad zdrowego odchudzania oraz efektywnego połączenia diety z ćwiczeniami.

Check Also

jak oszczędzać wodę - najlepsze sposoby

8 prostych sposobów, żeby oszczędzać wodę na co dzień

Bycie eko jest teraz bardzo popularne, niestety często aż do przesady. Zdecydowanie nie pochwalamy karykaturalnych …

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

NOWOŚĆ!
Sprawdź E-book!

47 zabaw i ponad 150 pomysłów na aktywne spędzanie czasu z dzieckiem

Pobierz bezpłatne
fragmenty e-booków + BONUSY!

Wypełnij formularz.
Materiały wyślę OD RAZU na Twój e-mail!

Wypełnij formularz i zapisz 

się na webinar! 

Pobierz plan TABATA KILLER! 

Wypełnij formularz i pobierz plan na swój adres e-mail

Dołącz do wyzwania deski!

Wypełnij formularz i pobierz plan na swój adres e-mail