Polecane ćwiczenia
Home » Odżywianie » Porady » Ziemniaki – tuczące czy nie?
Wbrew obiegowej opinii, ziemniaki to bardzo zdrowe warzywa, pełne witamin, mikroelementów.
Ziemniaki są również idealne dla osób, które walczą ze swoją wagą - te warzywa wcale nie są tuczące!

Ziemniaki – tuczące czy nie?

Od wielu lat, wśród osób dbających o linię, krąży mit jakoby jedzenie ziemniaków znacznie zwiększało na prawdopodobieństwo przytycia. Czy to prawda?

Ziemniak jaki jest każdy widzi?

Ziemniaki przywędrowały do nas z Ameryki południowej i od XIX wieku, ze względu na dość prosty sposób uprawy i niską cenę, podbiły stoły większości Europejczyków. Do Polski przywiózł je pierwszy raz król Jan III Sobieski i podarował je królowej Marysieńce jako roślinę ozdobną.

Od tego czasu wiele się zmieniło, obecnie każdy z nas zjada prawie 130 kg tego warzywa rocznie!

Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że ziemniaki są bogate w wiele niezbędnych naszemu organizmowi składników. Są źródłem witaminy C (zwłaszcza młode ziemniaki), witamin z grup B, a także mikroelementów. W Polsce możemy znaleźć ponad 80 odmian (!) ziemniaków, choć wartości odżywcze wszystkie mają podobne.

Ponadto zawierają duże ilości potasu i magnezu – są więc idealne dla osób prowadzących sportowy tryb życia, gdyż pomagają organizmowi w szybszej regeneracji i zapobiegają skurczom, a także usprawniają prace nerek. Pierwiastki te są również doskonałe jeżeli chodzi o profilaktykę nadciśnienia, zawałów i udarów.

Ziemniak to także źródło węglowodanów, dostarczających nam energii.

Oprócz tego możemy w nim znaleźć żelazo, co jest bardzo ważne zwłaszcza dla kobiet podczas menstruacji, która zaburza prawidłową gospodarkę organizmu tego ważnego pierwiastka.

Czy rzeczywiście ziemniaki są tuczące?

Mit o wysokiej kaloryczności ziemniaków bierze się przede wszystkim z ugruntowanej tradycji kulinarnej i sposobu przyrządzania tego warzywa w naszym kraju: ziemniaki są podawane jako dodatek do tłustych dań, mięs, sosów i zup. Stąd też są określane jako warzywo, które w znaczący sposób wpływa na przyrost tkanki tłuszczowej.

Faktycznie 100 g młodych ziemniaków zawiera zaledwie 69 kalorii i 0 g tłuszczu (!).

Równie złą markę ziemniakom wytworzyły coraz popularniejsze chipsy, które sztucznie nasycone tłuszczami i chemią, doprawione olbrzymią ilością soli, mogą zawierać nawet 600 kalorii na 100g!

Ziemniaki to samo zdrowie!

Warto zatem ponownie polubić ziemniaka, tylko trzeba zwrócić baczniejszą uwagę na to jak jest przyrządzany i z czym go podajemy. Unikaj gęstych, tłustych sosów i równie kalorycznych zup.

Ziemniaki najlepiej gotować na parze lub w łupinach i łączyć je z produktami nabiałowymi (np. kwaśnym mlekiem, kefirem) – gdyż wtedy nie tracą wartości odżywczych, które w pełni mogą być przyswojone przez nasz organizm.

Przeczytaj też:



Chcesz szybko i skutecznie schudnąć?

Sprawdź nasze diety i poradniki odchudzania. Poprowadzimy Cię krok po kroku, pokażemy jak ćwiczyć, co jeść i jak się motywować, by odchudzanie było skuteczne i trwałe.

Nasze diety i poradniki to idealne propozycje dla kobiet, które chcą rozpocząć zdrowy tryb życia oraz czuć się fantastycznie każdego dnia.

Codziennie będziesz pełna energii, a waga pokaże ubywające jak szalone kilogramy.

Tak, pokaż mi diety!

Podobał Ci się ten artykuł?

Zostaw swój e-mail, a wyślemy Ci informacje o nowych ćwiczeniach, poradach i dietach!

Dziękujemu za zapisanie do Newslettera

Sprawdź też

Dlaczego otyłość jest tak groźna?

Otyłość to choroba! – sprawdź czym grozi i jak zadbać o zdrową wagę

Otyłość to nadmierne, nieprawidłowe gromadzenie się tłuszczu lub tkanki tłuszczowej w organizmie, negatywnie wpływające na …

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o