Home » Odżywianie » Porady » Ziemniaki – tuczące czy nie?
Wbrew obiegowej opinii, ziemniaki to bardzo zdrowe warzywa, pełne witamin, mikroelementów.
Ziemniaki są również idealne dla osób, które walczą ze swoją wagą - te warzywa wcale nie są tuczące!

Ziemniaki – tuczące czy nie?

Od wielu lat, wśród osób dbających o linię, krąży mit jakoby jedzenie ziemniaków znacznie zwiększało na prawdopodobieństwo przytycia. Czy to prawda?

Ziemniak jaki jest każdy widzi?

Ziemniaki przywędrowały do nas z Ameryki południowej i od XIX wieku, ze względu na dość prosty sposób uprawy i niską cenę, podbiły stoły większości Europejczyków. Do Polski przywiózł je pierwszy raz król Jan III Sobieski i podarował je królowej Marysieńce jako roślinę ozdobną.

Od tego czasu wiele się zmieniło, obecnie każdy z nas zjada prawie 130 kg tego warzywa rocznie!

Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że ziemniaki są bogate w wiele niezbędnych naszemu organizmowi składników. Są źródłem witaminy C (zwłaszcza młode ziemniaki), witamin z grup B, a także mikroelementów. W Polsce możemy znaleźć ponad 80 odmian (!) ziemniaków, choć wartości odżywcze wszystkie mają podobne.

Ponadto zawierają duże ilości potasu i magnezu – są więc idealne dla osób prowadzących sportowy tryb życia, gdyż pomagają organizmowi w szybszej regeneracji i zapobiegają skurczom, a także usprawniają prace nerek. Pierwiastki te są również doskonałe jeżeli chodzi o profilaktykę nadciśnienia, zawałów i udarów.

Ziemniak to także źródło węglowodanów, dostarczających nam energii.

Oprócz tego możemy w nim znaleźć żelazo, co jest bardzo ważne zwłaszcza dla kobiet podczas menstruacji, która zaburza prawidłową gospodarkę organizmu tego ważnego pierwiastka.

Czy rzeczywiście ziemniaki są tuczące?

Mit o wysokiej kaloryczności ziemniaków bierze się przede wszystkim z ugruntowanej tradycji kulinarnej i sposobu przyrządzania tego warzywa w naszym kraju: ziemniaki są podawane jako dodatek do tłustych dań, mięs, sosów i zup. Stąd też są określane jako warzywo, które w znaczący sposób wpływa na przyrost tkanki tłuszczowej.

Faktycznie 100 g młodych ziemniaków zawiera zaledwie 69 kalorii i 0 g tłuszczu (!).

Równie złą markę ziemniakom wytworzyły coraz popularniejsze chipsy, które sztucznie nasycone tłuszczami i chemią, doprawione olbrzymią ilością soli, mogą zawierać nawet 600 kalorii na 100g!

Ziemniaki to samo zdrowie!

Warto zatem ponownie polubić ziemniaka, tylko trzeba zwrócić baczniejszą uwagę na to jak jest przyrządzany i z czym go podajemy. Unikaj gęstych, tłustych sosów i równie kalorycznych zup.

Ziemniaki najlepiej gotować na parze lub w łupinach i łączyć je z produktami nabiałowymi (np. kwaśnym mlekiem, kefirem) – gdyż wtedy nie tracą wartości odżywczych, które w pełni mogą być przyswojone przez nasz organizm.

Oceń artykuł
[Głosów: 0 Średnia: 0]

Przeczytaj też:

Chcesz szybko i skutecznie schudnąć?

Sprawdź nasze diety i poradniki odchudzania. Poprowadzimy Cię krok po kroku, pokażemy jak ćwiczyć, co jeść i jak się motywować, by odchudzanie było skuteczne i trwałe.

Nasze diety i poradniki to idealne propozycje dla kobiet, które chcą rozpocząć zdrowy tryb życia oraz czuć się fantastycznie każdego dnia.

Codziennie będziesz pełna energii, a waga pokaże ubywające jak szalone kilogramy.

Tak, pokaż mi diety!

Podobał Ci się ten artykuł?

Zostaw swój e-mail, a wyślemy Ci informacje o nowych ćwiczeniach, poradach i dietach!

Dziękujemu za zapisanie do Newslettera

Check Also

Jak znaleźć dobrego dietetyka. Czym się kierować.

Jak znaleźć dobrego dietetyka? Najważniejsze informacje

Dietetyk jest wszechstronnie wykształconym specjalistą, który ma wiedzę dotyczącą żywienia człowieka, zarówno w przypadku różnorodnych …

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o