Polecane ćwiczenia
Home » Odżywianie » Owoce i warzywa » Rzodkiewka – bogate źródło witamin i minerałów przez cały rok!
Rzodkiewka jest źródłem witamin przez cały rok.
Rzodkiewka to nie tylko smaczne warzywo

Rzodkiewka – bogate źródło witamin i minerałów przez cały rok!

Rzodkiewka, rzodkiew zwyczajna. Idealna do kolorowych kanapek , sałatek i białego sera. Ostra w smaku, chrupiąca, świeża, a co najważniejsze zdrowa i bardzo niskokaloryczna. Właściwości odżywcze opisane poniżej.

Sprawdź diety i poradniki odchudzania:

  • Dieta 1200/1600 kalorii

    Dieta redukcyjna

    Specjalna dieta odchudzająca dla kobiet, która szybko pomoże Ci pozbyć się zbędnych kilogramów i zredukować tkankę tłuszczową.

    SPRAWDŹ

  • Dieta Schudnij sama

    Dieta odchudzająca

    Idealna dieta dla kobiet, które chcą skutecznie schudnąć oraz utrzymać super formę bez efektu jo-jo.

    SPRAWDŹ

  • Poradnik odchudzania

    Schudnij zdrowo

    Ponad 120 stron, zadań, infografik, kalkulatorów i tabelek dotyczących odchudzania. Konkretne, sprawdzone i fachowe porady.

    SPRAWDŹ

  • Pyszne desery

    FitDesery bez cukru

    Coś dla amatorów łakoci – ponad 100 zdrowych przepisów na ciasta, desery, batony, muffiny bez dodatku cukru.

    SPRAWDŹ

Rzodkiewka jest krewniaczką brukselki, kalafiora i brokułów (wszystkie należą do rodziny warzyw kapustowatych) i odmianą rzodkwi zwyczajnej. Historia jej powstania nie jest dokładnie znana – wyhodowano ją najprawdopodobniej w średniowiecznej Europie.

Rzodkiewki dostępne są w handlu przez cały rok, najbardziej wartościowe i najsmaczniejsze są jednak w sezonie wiosenno-letnim (najlepiej zebrane z własnego ogródka lub parapetu).

Dostępna przez cały rok

W zależności od odmiany rzodkiewkę można wysiewać do gruntu od wczesnej wiosny do września. Na zebranie czekamy zaledwie trzy tygodnie do miesiąca. Na parapecie rzodkiewki można uprawiać cały rok (roślina lubi stanowiska słoneczne, dlatego w zimie dobrze jest zapewnić jej dodatkowe światło).

Odmian rzodkiewek jest wiele – różnią się wielkością, kształtem, kolorem, stopniem ostrości. Do wyboru mamy m.in. rzodkiewki czerwone (najpopularniejsze), białe, a nawet czarne. Wszystkie mają jednak podobną wartość odżywczą i wpływ na organizm.

Ze względu na niską kaloryczność (100 g rzodkiewki to zaledwie 14 kcal czyli np. jedna sztuka pralinki rafaello to ok. 160 sztuk rzodkiewek), warzywo to powinno na stałe wejść do menu osób dbających o linię.

Właściwości odżywcze rzodkiewki

Tym bardziej że dostarcza również sporo minerałów (głównie potasu, ale również wapnia, fosforu, magnezu, żelaza, siarki, której zawdzięcza ostry smak, cynku, miedzi i fluoru) oraz witamin – w tym kwasu askorbinowego i witamin z grupy B (zawiera ich więcej niż rzodkiew). W rzodkiewce znajdziemy również błonnik (w 100 g jest go 2,5 g), kwas foliowy, retinol, prowitaminę A i niacynę.

Rzodkiewka sprawdzi się w dolegliwościach układu pokarmowego. Pobudza łaknienie i trawienie, wspomaga pracę wątroby, a także działa żółciotwórczo i żółciopędnie. W związku z tym można ją stosować przy dolegliwościach wątrobowych, braku łaknienia, niestrawności i nad fermentacji jelitowej.

Rzodkiewki pasują do wielu potraw a najprościej dołączyć je do kanapek.
Rzodkiewka jest idealna do kanapek.

Rzodkiewka działa także wykrztuśnie, dlatego pomoże złagodzić męczy kaszel. Współczesna fototerapia poleca rzodkiewkę także przy dolegliwościach oskrzelowych i astmie.

Po rzodkiewkę powinny sięgać także osoby zmagające się ze zbyt wysokim ciśnieniem, gdyż zawiera sporo potasu (233 mg/100 g), dzięki któremu jego poziom wraca do normy.

Jednakże, rzodkiewek nie powinny jeść osoby zmagające się z chorobami trzustki, wrzodami i zespołem jelita drażliwego. W ograniczonych ilościach mogą być spożywane przy kamicy fosforanowej.

PAMIĘTAJ!

Wartościowa rzodkiewka nadaje się idealnie do śniadania.
Rzodkiewka jest bardzo wartościowa i powinna być składnikiem każdego śniadania.

Rzodkiewka bardzo dobrze wzmacnia odporność organizmu dzięki zawartości witaminy C, ale nie tylko. Wzmacnia również system nerwowy i poprawia funkcjonowanie procesów metabolicznych w organizmie, a to za sprawą witamin z grupy B.

Szczególnie istotna jest zawartość witaminy B6, która stanowi ważny koenzym wielu reakcji biochemicznych. Zawartość witaminy K wpływa korzystnie na procesy krwiotwórcze wspólnie z innymi składnikami, a kwas foliowy ma niebagatelne działanie na prawidłowy rozwój układu nerwowego.

 

 

 

 

 

 

Przeczytaj też:



Chcesz szybko i skutecznie schudnąć?

Sprawdź nasze diety i poradniki odchudzania. Poprowadzimy Cię krok po kroku, pokażemy jak ćwiczyć, co jeść i jak się motywować, by odchudzanie było skuteczne i trwałe.

Nasze diety i poradniki to idealne propozycje dla kobiet, które chcą rozpocząć zdrowy tryb życia oraz czuć się fantastycznie każdego dnia.

Codziennie będziesz pełna energii, a waga pokaże ubywające jak szalone kilogramy.

Tak, pokaż mi diety!

Podobał Ci się ten artykuł?

Zostaw swój e-mail, a wyślemy Ci informacje o nowych ćwiczeniach, poradach i dietach!

Dziękujemu za zapisanie do Newslettera

Sprawdź też

fenix zero spalacz tłuszczu

Fenix Ground Zero – prawdziwe opinie i efekty

To prawdopodobnie najskuteczniejszy spalacz tłuszczu jaki pojawił się na rynku w ostatniej dekadzie. Oparty jest …

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o