Polecane ćwiczenia
Home » Polecane » Jak wybierać pieczywo? Zacznij od tych wskazówek!
Przekonaj się jak dobrać, właściwy do Twojej diety, chleb
Odpowiednio dobrane pieczywo to połowa sukcesu w każdej diecie!

Jak wybierać pieczywo? Zacznij od tych wskazówek!

Pieczywo jest podstawą diety wielu osób, również osób odchudzających się. Posiłki kanapkowe to wiele korzyści- są bardzo proste w przygotowaniu, można je komponować na niezliczoną ilość sposobów, dostarczają energię w postaci węglowodanów, a jeśli pieczywo jest odpowiednie dostarczy również dużych ilości witamin, minerałów oraz błonnika.



Niestety często pojawia się problem z wyborem właściwego rodzaju pieczywa, ponieważ większość osób kieruje się podziałem ciemne-jasne, bez przyjrzenia się etykiecie lub zapytania sprzedawcy o skład.

Przy wyborze pieczywa nie kierujmy się kategoriami: jasne-ciemne!

Czy ciemne pieczywo znaczy zdrowsze?

Jest klika rzeczy na które trzeba zwrócić uwagę kupując pieczywo. Zacznijmy od koloru pieczywa. Faktycznie to „ciemne” pieczywo powinno nas bardziej zainteresować.

Ale ostatecznie nie musi to oznaczać lepszego wyboru, ponieważ często zdarza się, że pieczywo powstało z oczyszczonej mąki pszennej, a przybarwione zostało na przykład słodem jęczmiennym. Więc nie tylko kolor powinien nas interesować, ale również skład.

Przede wszystkim powinniśmy zwracać uwagę na typ mąki z której chleb wyprodukowano. Najkorzystniejsza będzie mąka razowa typ 2000, co oznacza, że całe ziarno zostało zmielone tylko raz (z zachowaniem otrąb i zarodka).

Zawsze zwracaj uwagę na to, z jakiej mąki dany chleb został upieczony!

Mąka graham jest również mąką korzystną, też składa się z całego ziarna, jednakże drobniej zmielonego, jej typ to 1850. Pieczywo z pełnego przemiału ma najwięcej błonnika, witamin oraz składników mineralnych.

Dzięki dużej ilości błonnika pieczywo ma niski indeks glikemiczny, co oznacza, że podnosi poziom glukozy we krwi powoli i zapobiega jego szybkiemu spadkowi co może kończyć się napadami głodu. Pieczywo „ciemne” faktycznie powinno mieć ciemniejsze zabarwienie, natomiast o szarym odcieniu.

Ładne brązowe pieczywo może być zabarwione np. karmelem. Czytając etykietę zwróćmy uwagę czy mąka pełnoziarnista znajduje się na pierwszym miejscu w składzie, jeśli nie- to najprawdopodobniej jej udział jest bardzo mały.

http://www.lojek.dobrydietetyk.pl/
Kliknij i zapisz się do poradni do dietetycznej online

Dodatkową sprawą jest to, że producenci pieczywa do perfekcji opanowali techniki sprzedaży. Wystrój piekarni sprawia wrażenie jakby wszystko co się w niej znajduje było w stu procentach naturalne i zdrowe.

Niestety należy zachować czujność, ponieważ nazwa pieczywa również może być myląca. Subtelna różnica w nazwie np. „wieloziarnisty” i pełnoziarnisty”, oznacza ogromną różnicę w składzie pieczywa.



Pieczywo „pełnoziarniste” powinno być wyprodukowane z pełnego ziarna, natomiast „wieloziarniste” najczęściej oznacza, że zostało posypane z wierzchu wieloma ziarnami, a w składzie widnieje oczyszczona mąka pszenna i słód jęczmienny dla kolorku.

Idealne pieczywo… czyli jakie?

Wybierając pieczywo zastanówmy się również czego potrzebujemy i co nasz organizm najlepiej toleruje. Dla zdrowej osoby bardzo korzystne będzie pieczywo żytnie razowe, takie pieczywo dobrze sprawdzi się przy problemach z zaparciami.

Natomiast dla osób, które cierpią na dolegliwości ze strony żołądka nie będzie to dobre rozwiązanie, ponieważ duża ilość błonnika może go dodatkowo podrażnić. Wtedy najlepiej przetestować pieczywo o niższym typie, czyli o wyższym stopniu przemiału, np. graham- z nim większość osób nie ma problemu.

Również pieczywo orkiszowe jest dobrze tolerowane, ale należy sprawdzić stopień przemiału. Zdarzają się jednak sytuacje, kiedy wskazane będzie pieczywo z mąki oczyszczonej. Wszystko zależy od stanu zdrowia.

Jest jeszcze jedna istotna sprawa- wybierać pieczywo wyprodukowane na zakwasie czy na drożdżach? Idealnie byłoby wybierać pieczywo, które powstało na bazie zakwasu bez użycia drożdży.

Idealnym pieczywem jest to, które powstało na bazie zakwasu bez użycia drożdży

Niestety piekarze często ich dodają- skraca to czas produkcji pieczywa. Zalet spożywania pieczywa na zakwasie jest wiele. Przede wszystkim ma dobroczynny wpływ na jelita- pobudza do wzrostu prawidłową florę jelitową, a ogranicza rozwój bakterii gnilnych w naszych jelitach.

Zatem poprawia sprawność jelit, eliminuje zaparcia, zmniejsza ryzyko biegunek. Dodatkowo podczas fermentacji ciasta dochodzi do dezaktywacji kwasu fitynowego, który występuje w nasionach.

W innym wypadku kwas fitynowy może zaburzać wchłanianie żelaza, wapnia, magnezu, cynku. Pieczywo na zakwasie ma również dłuższą datę przydatności do spożycia. Pieczywo produkowane na drożdżach nie ma tak wielu zalet jeśli chodzi o zdrowie, natomiast jest tańsze w produkcji i dlatego w piekarniach jest go tak dużo.

Podsumowując:

1. Pieczywo „ciemne” powinno mieć szarawy odcień, a w składzie mąka pełnoziarnista powinna znajdować się na pierwszym miejscu.

2. Nazewnictwo powinno być zrozumiałe, np. „chleb żytni razowy na zakwasie”, a nie „chleb wiejski wieloziarnisty”.

3. Rodzaj pieczywa wybierajmy zgodnie z możliwościami trawiennymi naszego przewodu pokarmowego.

4. Najchętniej wybierajmy pieczywo wyprodukowane na zakwasie bez udziału drożdży- ma najwyższą wartość odżywczą i nie zaburza wchłaniania składników mineralnych.

Przeczytaj też:



Chcesz szybko i skutecznie schudnąć?

Sprawdź nasze diety i poradniki odchudzania. Poprowadzimy Cię krok po kroku, pokażemy jak ćwiczyć, co jeść i jak się motywować, by odchudzanie było skuteczne i trwałe.

Nasze diety i poradniki to idealne propozycje dla kobiet, które chcą rozpocząć zdrowy tryb życia oraz czuć się fantastycznie każdego dnia.

Codziennie będziesz pełna energii, a waga pokaże ubywające jak szalone kilogramy.

Tak, pokaż mi diety!

Podobał Ci się ten artykuł?

Zostaw swój e-mail, a wyślemy Ci informacje o nowych ćwiczeniach, poradach i dietach!

Dziękujemu za zapisanie do Newslettera

O autorze - Adrianna Łojek

Adrianna Łojek
Dietetyk, absolwentka Śląskiego Uniwersytetu Medycznego. Prowadzi własną poradnię dietetyczną w Mysłowicach gdzie pomaga w walce z nadmiernymi kilogramami jak i z niedowagą, zajmuje się również specjalistycznym żywieniem w jednostkach chorobowych. Promuje zdrowe i racjonalne odżywianie, wierzy, że dzięki temu można ochronić się przed wieloma chorobami i dolegliwościami oraz poprawić swoje samopoczucie na co dzień.

Sprawdź też

Zabieg liposukcji i lipotransferu doskonały do polepszenia wyglądu.

Liposukcja i lipotransfer, czyli kiedy nadmiar tkanki tłuszczowej może okazać się zaletą

,,Zawsze chciałam mieć większe piersi, a mniejsze biodra” – jeśli często myślisz w ten sposób …

3
Dodaj komentarz

avatar
2 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
Michalstopnadwadze.plKarola Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Karola
Gość
Karola

na szczęście piekę własny chleb na zakwasie :)))

stopnadwadze.pl
Editor

Podziel się przepisem 😉

Michal
Gość
Michal

Teraz juz wiem wszystko na temat pieczywa