Polecane ćwiczenia
Home » Odżywianie » Porady » Cukier – prawdy i mity.
7 rzeczy, o których musisz wiedzieć
Choć wiele osób nie wyobraża sobie życia bez pocukrowanej herbaty - musimy nauczyć się go ograniczać.
Biały cukier nie bez powodu jest uznawany za jedno z największych zagrożeń XXI wieku.

Cukier – prawdy i mity.
7 rzeczy, o których musisz wiedzieć

Cukier – dla jednych „biała śmierć”, dla innych niezbędny dodatek do ciast, kawy i herbaty. Zapewne nie raz słyszałaś sprzeczne opinie na temat słodzików, napojów typu light i tych pozbawionych cukru. Pora przyjrzeć się bliżej kilku faktom oraz obalić popularne mity, które narosły wokół tematu.

1. MIT: Do prawidłowego funkcjonowania mózgu oraz całego ciała niezbędny jest cukier, dlatego konieczne jest dosładzanie pokarmów.

Nasz organizm, aby funkcjonować prawidłowo faktycznie potrzebuje cukru, ale nie tego, który możemy znaleźć w cukiernicy czy batonach. Tak naprawdę potrzebujemy glukozy, czyli cukru prostego obecnego w węglowodanach, czyli np. w owocach, makaronie, ryżu, chlebie, ziemniakach i roślinach strączkowych.

Nie musimy dosładzać pokarmów - wystarczy nam cukier zawarty naturalnie w potrawach.
Czy wiesz, że już 250 ml coli dostarcza Ci nawet 30% dziennego zapotrzebowania na cukier?

Naszemu organizmowi w zupełności wystarcza cukier naturalnie występujący w produktach żywnościowych, gdyż w 100% zapewnia mu potrzebną do życia energię. Dla porównania, żeby prawidłowo funkcjonować, poruszać się i myśleć, organizmowi potrzebne są zaledwie dwie łyżeczki glukozy (100 mg), a już w jednym kawałku ciasta jest zawarte aż siedem łyżeczek glukozy, czyli zbyt dużo, by organizm mógł sobie z nią poradzić. Wątroba i mięśnie, które magazynują nadmiar glukozy, mogą pomieścić najwyżej 400 gram. Każdy dodatkowy miligram organizm przekształca i magazynuje w postaci tkanki tłuszczowej.

Jeżeli jesz słodycze sporadycznie, a mimo tego tyjesz, zastanów się czy nie jesz za dużo ‘ukrytego’ cukru. Czytaj etykiety, ponieważ producenci żywności dodają często cukier dla polepszenia smaku i cukier możemy obecnie znaleźć nawet w ogórkach kiszonych.

2. MIT: Słodycze to moja słabość, ale oprócz kilku dodatkowych centymetrów w talii, nie są przecież szkodliwe.

Nie bez przyczyny cukier nazywany jest kulinarną kokainą. Jak przekonaliśmy się na przykładzie ciasta, ilość cukru w nim zawarta jest prawie 4-krotnie wyższa niż potrzebuje nasz organizm. W przypadku słodyczy, które składają się często z samego cukru i tłuszczu ta proporcja wypada jeszcze gorzej, a im częściej po coś słodkiego sięgamy tym większą mamy ochotę na kolejny batonik czy czekoladkę i coraz bardziej się uzależniamy.

Niestety spożywanie w nadmiernej ilości cukru, zwłaszcza w słodyczach, przyczynia się do rozwoju próchnicy zębów, cukrzycy, otyłości, kamicy żółciowej, chorób trzustki czy zawału serca. Zatrzymuje sód i wodę w organizmie, niekorzystnie wpływa na żołądek, jelita, a także cały proces trawienia. Do tego powoduje zakwaszenie organizmu i wyjałowienie go z  witamin i minerałów, a szczególnie witaminy B, bez której rozkład cukrów w ogóle nie jest możliwy.

3. PRAWDA: Zbyt częste objadanie się słodyczami, może być przyczyną złego samopoczucia i kłopotów z cerą.

Jak to możliwe, prawda? Skoro wiadomo, że na kiepski humor nie ma nic lepszego niż tabliczka czekolady. Niestety jedzenie słodyczy, słodzenie kawy, herbaty, picie słodkich napojów oraz jedzenie wysokoprzetworzonej i wysokosłodzonej żywności sprawia, że nasz organizm sięga po zapasy witamin i minerałów, żeby to wszystko strawić. W szczególności potrzebna jest witamina B, wapń, fosfor, magnez i chrom.

Jeżeli więc, zamiast odżywiać się zdrowo, będziesz podjadała słodycze, nie zdziw się, że organizm bardzo szybko odczuje brak bardzo mu potrzebnych składników odżywczych i w odpowiedni sposób to zasygnalizuje. Możesz czuć się stale zmęczona, ospała, zauważysz znaczny spadek koncentracji, bezsenność, brak odporności na infekcje i problemy z cerą, np. trądzik (pamiętaj, że wszelkie niedoskonałości skórne w dużej mierze odzwierciedlają twoje nawyki żywnościowe).

4. MIT: Idealnym, zdrowym zamiennikiem cukru jest brązowy cukier

Niestety w tym przypadku nie możemy polegać na zasadzie, że to co brązowe jest zdrowsze jak np. ryż, kasze czy chleby. Brązowy cukier to tak naprawdę cukier biały z buraków cukrowych, ale zabarwiony karmelem lub melasą. Nie jest, więc ani zdrowszy ani mniej kaloryczny, jest po prostu innego koloru.

Często sięgając po cukier brązowy jesteśmy przekonani, że wybieramy trzcinowy - to nieprawda!
Pamiętaj, że cukier trzcinowy i brązowy to dwie różne rzeczy. Nie daj się nabrać w sklepie!

Jeżeli jednak naprawdę szukamy chociaż minimalnie zdrowszego odpowiednika cukru to jest nim nierafinowany cukier trzcinowy, który nie został pozbawiony zewnętrznej warstwy w procesie oczyszczania, dzięki czemu zachował swoją naturalną barwę i śladowe ilości mikroelementów, takich jak żelazo, magnes, potas, wapń. Jednak ich ilość jest tak niewielka, że w naszej diecie nie ma to większego znaczenia, dlatego lepiej dostarczyć te składniki z innych źródeł.

Również wartość kaloryczna cukru trzcinowego jest ledwie o kilkanaście kalorii niższa od cukru białego, więc na pewno nie można go nazwać zdrowszą alternatywą, za to na pewno droższą.

Przeczytaj też:



Chcesz szybko i skutecznie schudnąć?

Sprawdź nasze diety i poradniki odchudzania. Poprowadzimy Cię krok po kroku, pokażemy jak ćwiczyć, co jeść i jak się motywować, by odchudzanie było skuteczne i trwałe.

Nasze diety i poradniki to idealne propozycje dla kobiet, które chcą rozpocząć zdrowy tryb życia oraz czuć się fantastycznie każdego dnia.

Codziennie będziesz pełna energii, a waga pokaże ubywające jak szalone kilogramy.

Tak, pokaż mi diety!

Podobał Ci się ten artykuł?

Zostaw swój e-mail, a wyślemy Ci informacje o nowych ćwiczeniach, poradach i dietach!

Dziękujemu za zapisanie do Newslettera

Sprawdź też

Agrest indyjski to suplement diety który wspomaga proces odchudzania i dostaniesz go w każdym sklepie.

Agrest indyjski kontra odchudzanie – jak to działa?

Czy wiesz, że szerokie grono Polaków boryka się z nadwagą lub otyłością? To przypadłości uwarunkowane …

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o