10 powodów dlaczego nie mogę schudnąć pomimo diety i ćwiczeń.
Sprawdź co hamuje Twój proces odchudzania. Niejeden powód może Cię zaskoczyć.

10 nieoczywistych powodów, przez które nie mogę schudnąć mimo diety i ćwiczeń

Stosujesz zdrową dietę, ćwiczysz i na początku coś drgnęło, ale od jakiegoś czasu twoja waga stoi w miejscu? Niestety czasami tak się zdarza, co prowadzi do frustracji, a w konsekwencji do rezygnacji z odchudzania. To jednak błąd! Odchudzanie to długotrwały proces, który wymaga konsekwencji, cierpliwości i wytrwałości. A co do przyczyn zastoju wagi – jest ich wiele. Sporą część znajdziesz poniżej. Przeczytaj, rozważ, a być może znajdziesz rozwiązanie swojego problemu.

Dlaczego nie mogę schudnąć – 10 nieoczywistych powodów

Spis Treści
Zwiń
Rozwiń

1. Sen

Niestety, ale niedobór snu niekorzystnie wpływa na proces odchudzania. Badania epidemiologiczne wykazały, że osoby zaniedbujące sen tyją dwukrotnie szybciej od tych, które przesypiają około 8 godzin. W innym eksperymencie zauważono, że redukcja snu o każdą kolejną godzinę przekłada się na około 3% tkanki tłuszczowej więcej w dłuższej perspektywie.

Dlaczego tak się dzieje? W momencie, gdy nie zażywamy odpowiedniej ilości snu lub jego jakość jest niezadowalająca, w naszym organizmie dochodzi do zmian w wydzielaniu hormonów. Dotyczy to zwłaszcza dwóch z nich – leptyny i greliny.

Leptyna odpowiada za hamowanie apetytu, natomiast grelina za jego podwyższenie. Jeśli nie śpimy odpowiednio długo, cierpimy na zaburzenia snu lub dobrowolnie go skracamy we krwi dochodzi do spadku leptyny i wzrostu poziomu greliny. Odczuwamy więc wzmożony apetyt, który nasz organizm każe nam zaspokoić.

Brak snu a odchudzanie. Niedobór snu w żadnym przypadku nie sprzyja redukcji wagi oraz odpowiedniej pracy organizmu.
Niedobór snu powoduje wzrost hormonu greliny który sprawia że, czujemy wzmożony apetyt.

2. Stres

Tak, to że stres szkodzi zdrowiu nie jest tajemnicą. Ma on również niekorzystny wpływ na naszą sylwetkę. Wprawdzie w pierwszej fazie stresu (tak zwanej fazie „walki lub ucieczki”) apetyt zostaje zahamowany, jednak przy długotrwałym, przewlekłym stresie waga rośnie.

W przypadku stresu i przybierania na wadze możemy mówić o dwóch mechanizmach. Pierwszym, behawioralnym jest podjadanie – po prostu zajadamy negatywne emocje. Im mniej jesteś w stanie kontrolować stres, tym bardziej narażasz się na sięganie po jedzenie (najczęściej o sporej zawartości tłuszczu lub cukru) w celu osiągnięcia emocjonalnej ulgi.

Drugi mechanizm to zaburzone reakcje hormonalne. Hormon stresu – kortyzol – wydzielany zbyt długo i w nadmiernych ilościach, sprzyja gromadzeniu się tkanki tłuszczowej w obrębie brzucha i narządów wewnętrznych.

3. Woda

Regularne picie wody między posiłkami oraz na czczo i tuż przed snem zaleca się wszystkim osobom, które pragną pozbyć się zbędnych kilogramów. Pijąc wodę nie tylko nawadniamy organizm i poprawiamy nasz metabolizm, ale możemy też pohamować nadmierny apetyt.

Szklanka wody wypita około 20 minut przed posiłkiem pozwala zmniejszyć ilość spożywanego pokarmu, zapewniając uczucie sytości.

Dzięki temu nie dostarczamy organizmowi zbędnych kalorii. Często zdarza nam się pomylić uczucie pragnienia z głodem, przez co sięgamy po zbędne, kaloryczne przekąski. Dlatego lepiej najpierw napić się wody i jeżeli uczucie głodu nie minie, sięgnąć po posiłek.

4. Jesz za mało

Głodówki lub bardzo niskokaloryczne diety przynoszą efekt tylko na chwilę i często prowadzą do efektu jo-jo. Zbyt mała ilość dostarczonych kalorii prowadzi do obniżenia metabolizmu. Organizm przestawia się na tryb oszczędzania i zaczyna magazynować energię w postaci tkanki tłuszczowej.

Jeżeli chcesz by odchudzanie przyniosło trwały efekt – zmniejszaj ilość spożywanych kalorii stopniowo. Ponadto skuteczna dieta odchudzająca powinna dostarczać około 15-20% mniej kalorii niż wynosi nasza całkowita przemiana materii (CPM). Mniejszy deficyt zwyczajnie przyniesie powolne i ledwo zauważalne efekty, co może pogorszyć naszą motywację, natomiast bardzo niska kaloryczność, może wywołać wspomniany wcześniej efekt jo-jo.

5. Nieregularne i rzadkie posiłki

Zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia powinniśmy spożywać 4-5 posiłków w ciągu dnia, w około 3-4 godzinnych odstępach. Dlaczego tak? Jedząc 2-3 większe posiłki dziennie obciążamy nasz układ pokarmowy, co w dłuższej perspektywie może wywołać problemy żołądkowe.

Nasz metabolizm zwalnia, gdyż przerwy między posiłkami są za długie. To powoduje, że organizm odkłada „zapasy” w postaci tłuszczu, dlatego, nawet jeżeli w ogólnym, rozrachunku zjemy mniej, to finalnie możemy przybrać na wadze. Ponadto nieregularne jedzenie powoduje duże wahania poziomu glukozy i insuliny we krwi, co może prowadzić do rozwoju cukrzycy, a także do mylnego odczuwania głodu lub sytości.

6. Nie jesz po 18 lub jesz za późno

Twierdzenie, że żeby schudnąć trzeba przestać jeść po godzinnie 18 to mit. Prawdą jest natomiast, że nie powinno się spożywać posiłków tuż przed pójściem spać. Aby dieta i godzina snu szły ze sobą w parze, należy pamiętać o kilku podstawowych zasadach:

  • W nocy metabolizm zwalnia, dlatego ostatni, lekkostrawny posiłek powinniśmy zjeść na około 2-3 godziny przed pójściem spać. Wówczas możemy być pewni, że proces trawienia będzie przebiegał prawidłowo.
  • Przed pójściem spać nie należy jeść gorących lub pikantnych posiłków. Wynika to z tego, że temperatura naszego ciała wieczorem spada i ono samo przygotowuje się na odpoczynek, spowolnienie i sen. Podnosząc ją poprzez wysoką temperaturę posiłków, możemy sprawić, że nasz sen będzie płytki i przerywany.
  • Na kilka godzin przed pójściem spać powinno się unikać napojów zawierających kofeinę lub teinę. Jeżeli masz ochotę wypić coś ciepłego (nie gorącego!), to sięgnij po ziołowe napary zamiast herbaty.
  • Nie zaleca się spożywania alkoholu przed snem – wpływa on znacząco na jakość snu, który może być niespokojny i przerywany.

7. Brak organizacji

Co tu dużo mówić, człowiek zorganizowany nie ma większych problemów z realizacją codziennych wyzwań zarówno w pracy, jak i w życiu prywatnym. Taka osoba mniej się stresuje, ponieważ ma wszystko pod kontrolą i nie musi obawiać się spóźnienia, czy tego, że coś zgubi lub o czymś zapomni.

Dotyczy to zarówno rzeczy wielkich, jak i błahych. Jeżeli dobrze zaplanujesz swój dzień, znajdziesz czas zarówno na przygotowywanie zdrowych posiłków czy krótki trening. Człowiek zorganizowany ma więcej czasu dla innych i przede wszystkim dla siebie!

Niedoczynność tarczycy jest jednym z czynników utrudniających odchudzanie.
Jeżeli stosujesz się do diety, ćwiczeń i dbasz o siebie a pomimo to masz problem z wagą. Koniecznie przebadaj się u lekarza czy wszystko w porządku z Twoją tarczycą.

8. Hormony

Jeżeli pomimo dokładnego stosowania diety oraz wysokiej aktywności fizycznej nie chudniesz, przyczyny trzeba przede wszystkim szukać w problemach hormonalnych. Najczęstszą przyczyną trudności w odchudzaniu jest niedoczynność tarczycy, ponieważ to właśnie hormony tarczycy w głównej mierze odpowiadają za metabolizm składników pokarmowych oraz przyczyniają się do zachowania prawidłowego tempa przemiany materii. W przypadku niedoboru hormonów tarczycy nie tylko pojawiają się problemy z utratą wagi, ale również może rozwinąć się cukrzyca i zaburzenia lipidowe oraz zespół metaboliczny.

Towarzyszyć temu może ciągłe zmęczenie i uczucie zimna, łamliwość włosów, suchość skóry czy problemy z koncentracją. W takim przypadku należy zastosować kurację hormonalną, która wraz z leczniczą dietą pozwala skutecznie obniżyć masę ciała.

9. Wysokokaloryczne %

Lubisz wypić lampkę wina po ciężkim dniu? A może sięgasz po małe piwo do obiadu? Cóż, alkohol to jeden z największych wrogów odchudzania, ponieważ dostarcza organizmowi sporą ilość nadprogramowych kalorii.

Spójrzmy prawdzie w oczy, nawet jeżeli zamiast puszki piwa do obiadu (od 200 do nawet 340 kcal) wybierzesz kieliszek mniej kalorycznego, wytrawnego wina (Cabernet Sauvignon – 96 kcal), to i tak w ciągu tygodnia dostarczasz swojemu organizmowi 672 kalorie. W ciągu miesiąca daje to 2880 dodatkowych kalorii, co jest całkiem sporą ilością, biorąc pod uwagę, że musisz spalić 7000 kcal, żeby stracić na wadze tylko 1 kilogram.

10. Odpowiednie nastawienie i wiara w siebie

Jeżeli naprawdę chcesz zgubić zbędne kilogramy i spalić nadprogramowy tłuszczyk, to musisz wierzyć, że możesz to zrobić. Brak wiary w sukces powoduje utratę motywacji, a często prowadzi wręcz do „wewnętrznego sabotażu”. Dlatego uwierz w siebie i swoje możliwości, nie poddawaj się i nie zniechęcaj, bądź cierpliwa.

Negatywne nastawienie do postawionego celu to droga do nikąd – wpłynie na niewłaściwą motywację i brak samokontroli, co w konsekwencji może spowodować, że zaczniesz zaniedbywać swoje dietetyczne obowiązki, a brak sukcesów tłumaczyć zewnętrznymi czynnikami, zamiast szukać błędów w swoim podejściu do procesu odchudzania.

Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek wątpliwości związanych z procesem odchudzania, szczególnie tych dotyczących zdrowia, warto skonsultować się z lekarzem pierwszego kontaktu lub dietetykiem.

Dlaczego nie mogę schudnąć - 10 powodów na infografice
Zdecydowaną większość z przedstawionych powodów można wyeliminować już pierwszego dnia.

Coś Cię zastanawia? Nie wiesz jak poradzić sobie z jednym z problemów?

Śmiało zadaj pytanie w komentarzu. Postaram się pomóc i wspólnie rozwiążemy ten problem.

Źródła:

https://zdrowie.wprost.pl/zdrowie/10203152/sen-a-odchudzanie.html

https://www.muscle-zone.pl/blog/wplyw-snu-na-efektywnosc-odchudzania/

https://www.medonet.pl/zdrowie,jestes-na-diecie-i-nie-chudniesz–poznaj-osiem-prawdopodobnych-przyczyn,artykul,1732124.html#stres

https://www.focusnauka.pl/artykul/10-powodow-dla-ktorych-warto-pic-wode

https://warszawskidzien.com/regularne-posilki-to-sposob-na-smukla-sylwetke/

Oceń artykuł
[Głosów: 0 Średnia: 0]

O autorze - Ania Szymanek

Ania Szymanek
Trener fitness i dietetyk. Zapalony maniak fitnessu i zdrowego odżywiania – na co dzień prowadzi zajęcia w kilku klubach na Śląsku oraz szerzy wiedzę dotyczącą zasad zdrowego odchudzania oraz efektywnego połączenia diety z ćwiczeniami.

Przeczytaj też:

Podobał Ci się ten artykuł?

Zostaw swój e-mail, a wyślemy Ci informacje o nowych ćwiczeniach, poradach i dietach!

Dziękujemu za zapisanie do Newslettera

Sprawdź również

Infekcja intymna objawy i spsovby leczenia.

Leki na infekcje intymne – jakie wybrać?

Współczesny styl życia na całym świecie sprawia, że pacjenci wykazują spore zapotrzebowanie na leki przeciwinfekcyjne. …

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments