Nic dziwnego, że z takim zestawem składników dieta Kwaśniewskiego przypadła do gustu tylu Polakom.
Szablonowy przykład potrawy w diecie kwaśniewskiego.

Dieta Kwaśniewskiego – tłusto, dużo i do syta.

Dieta dr Jana Kwaśniewskiego, nazywana również dietą optymalną, była w Polsce kilkanaście lat temu zdecydowanie najpopularniejszą dietą, nie tylko ze względu na jej zasady, ale także dlatego, że według jej twórcy zapewniała zdrowie, a nawet wyleczenie schorzeń uważanych za nieuleczalne takich jak: astma oskrzelowa, cukrzyca, nadwaga, choroby zwyrodnieniowe stawów i kręgosłupa, stwardnienie rozsiane, miażdżyca.

W oparciu o biochemię naszego organizmu, dr Kwaśniewski stworzył nowy model żywienia, wedle którego podstawą diety powinny być tłuszcze (szczególnie pochodzenia zwierzęcego) oraz białka – składnik budulcowy organizmu i w bardzo niewielkiej ilości węglowodany, które dostarczają organizmowi energii.

Spis Treści
Zwiń
Rozwiń

Zasady ogólne diety Kwaśniewskiego:

Jest to dieta wysokotłuszczowa. Tłuszcz musi stać się najważniejszym składnikiem naszego pożywienia i powinniśmy zjadać go najwięcej. Należy go organizmowi dostarczyć w takiej ilości by się nim nasycił i nie odczuwał potrzeby przyjęcia dużej ilości białka i węglowodanów.

Białka, które przyjmujemy powinny być pochodzenia zwierzęcego, a nie roślinnego, ponieważ ma to być materiał budulcowy o najwyższej wartości biologicznej, czyli dieta ta zdecydowanie preferuje mięso nad soję czy rośliny strączkowe.

Węglowodany jemy głównie w postaci skrobi, tj. w ziemniakach i warzywach, a nie w słodyczach, owocach czy kaszach. Nie liczymy spożywanych kalorii. Nie głodzimy się ani nie pościmy. Jemy wtedy, gdy odczuwamy głód i najadamy się do syta.

Aktywność fizyczna, dostosowana do naszych możliwości, powinna mieć miejsce przynajmniej 3 razy w tygpodniu, przy czym preferowane są zajęcia raczej intensywne takie jak, bieganie, jazda na rowerze, pływanie.

Produkty zalecane do spożycia:

Niestety, dieta Kwaśniewskiego może prowadzić do poważnych chorób układu krążenia.
Nic dziwnego, że dieta Kwaśniewskiego tak przypadła do gustu Polakom – w końcu pozwalała na jedzenie samych tłustych pyszności.
  • wszystkie rodzaje serów,
  • jaja (powyżej 4 na dobę),
  • podroby, galarety mięsne, chrząstki, zupy gotowane na tłustym mięsie,
  • każdy rodzaj mięsa (najlepiej tłuste, wieprzowe),
  • wszystkie rodzaje wędlin (najlepiej salceson),
  • ryby, konserwy rybne,
  • drób (najlepiej tłusta gęś, kaczka),
  • dużo tłuszczu zwłaszcza zwierzęcego: masło, smalec, słonina, smalec gęsi, olej słonecznikowy, oliwa z oliwek, margaryna,
  • mleko lub śmietana  (0,5 litra na dobę),
  • z owoców najlepiej zjadać tylko owoce jagodowe, takie jak agrest, czarne porzeczki, jagody i żurawina,
  • niskocukrowe warzywa takie jak pomidory, ogórki i kapustne,
  • niewielkie ilości ziemniaków (frytki na smalcu, łoju).

Produkty niezalecane:

  • cukier, słodycze,
  • miód,
  • owoce i przetwory owocowe,
  • ryż i kasze,
  • chleb i pieczywo,
  • ciasta, kluski, potrawy mączne,
  • mąka ziemniaczana,
  • groch i fasola,
  • słodzone płyny,
  • inne produkty pochodzenia roślinnego.

Zalety diety Kwaśniewskiego

  • brak uczucia głodu,
  • nie trzeba liczyć kalorii ani zmniejszać porcji,
  • dosyć szybka utrata wagi – do 5kg miesięcznie,
  • zwolennicy diety przyznają, że wyleczyli się z poważnych i długotrwałych schorzeń, takich jak bóle reumatyczne czy cukrzyca,
  • dużo lepsze samopoczucie oraz ogólna poprawa kondycji.

Wady diety Kwaśniewskiego

  • nadmiar tłuszczów zwierzęcych oraz cholesterolu sprzyja chorobom sercowo-naczyniowym,
  • niedobór błonnika pokarmowego sprzyja zaparciom, a także chorobom nowotworowym,
  • dieta nie jest zbilansowana, wywołuje niedobór wielu składników pokarmowych – może doprowadzić do niedoboru witamin z grupy B, witaminy C, kwasu foliowego, a także wapnia, magnezu, potasu, miedzi,
  •  zbyt duża ilość białka zwierzęcego może przyczynić się do zakwaszenia organizmu oraz obciążenia narządów wewnętrznych, np. nerek, serca i stawów.

Uwaga! Przed podjęciem jakiejkolwiek diety, powinnaś zrobić podstawowe badania i skonsultować się z dietetykiem, który w profesjonalny sposób ustali najlepszy dla Ciebie sposób odżywiania się. NIGDY nie dobieraj diety sama w oparciu o teksty znalezione w internecie!

Oceń artykuł
[Głosów: 0 Średnia: 0]

Przeczytaj też:

Chcesz szybko i skutecznie schudnąć?

Sprawdź nasze diety i poradniki odchudzania. Poprowadzimy Cię krok po kroku, pokażemy jak ćwiczyć, co jeść i jak się motywować, by odchudzanie było skuteczne i trwałe.

Nasze diety i poradniki to idealne propozycje dla kobiet, które chcą rozpocząć zdrowy tryb życia oraz czuć się fantastycznie każdego dnia.

Codziennie będziesz pełna energii, a waga pokaże ubywające jak szalone kilogramy.

Tak, pokaż mi diety!

Podobał Ci się ten artykuł?

Zostaw swój e-mail, a wyślemy Ci informacje o nowych ćwiczeniach, poradach i dietach!

Dziękujemu za zapisanie do Newslettera

Check Also

Jakie są zasady diety ketogenicznej oraz jaki jest jadłospis na diecie ketogenicznej.

Dieta ketogeniczna bez tajemnic

Dieta ketogeniczna to sposób odżywiania, który zakłada spożywanie pokarmów bogatych w zdrowe tłuszcze, przy jednoczesnym …

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments