Polecane ćwiczenia
Home » Odżywianie » Diety » Dieta Dukana – czy rzeczywiścia „dieta cud”?
Głównym składnikiem diety dukana jest białko.
Ostatnimi czasy dieta Dukana zrobiła prawdziwą furorę na całym świecie.

Dieta Dukana – czy rzeczywiścia „dieta cud”?

Najpopularniejsza dieta ostatnich lat, zwana również dietą białkową (proteinową), gdyż głównym jej założeniem jest ograniczenie spożycia węglowodanów, przy jednoczesnym wzroście spożycia produktów bogatych w białko zwierzęce.  Dzięki temu organizm spala rezerwy tłuszczu. Dodatkowo, przetrawienie zjadanego białka ma przyspieszyć metabolizm, a więc i utratę masy ciała.

Dieta ta została ułożona przez dr Pierre’a Dukana – francuskiego lekarza internistę. Jest on znanym specjalistą, od wielu lat zajmującym się walką z otyłością. Ogólnoświatową popularność zyskał dzięki książce ‚Nie potrafię schudnąć”, w której przedstawił program swojej diety białkowej.

Fazy diety Dukana

Dieta białkowa składa się z 4 faz, które musisz po kolei przejść, nie pomijając żadnej z nich i ścieśle stosując się do ich wytycznych. Niestosowanie się do zaleceń, skracanie lub przedłużanie faz nie przyniesie oczekiwanych rezultatów i grozi efektem jo-jo.

FAZA I (atak)

Choć wyniki są rzeczywiście fantastyczne, koszty, jakie ponosi organizm, są bardzo wysokie.
W pierwszej fazie Diety Dukana waga się zmniejsza głównie dzięki utracie… wody

Możesz jeść tyle, ile chcesz i kiedy chcesz, ale muszą to być produkty, które zawierają dużo białka i minimalną ilość węglowodanów i tłuszczu.

Przykładowe składniki: chudy nabiał (twaróg, serki homogenizowane i jogurty, mleko), kurczak i indyk bez skóry, drobiowe wątróbki, chuda wędlina drobiowa i szynka wieprzowa, chuda wołowina i cielęcina, owoce morza, dowolne ryby (również tłuste np.: łosoś, makrela), jajka.

Pij codziennie co najmniej 1,5 litra wody. Można pić: herbatę, kawę i napoje light, np. cola. Codziennie jedz również 2 łyżki otrąb owsianych z łyżką otrąb pszennych. Dodawaj je np. do serka czy jogurtu lub dań gotowanych – zapobiegnie to zaparciom. W małej ilości jedz: cebulę, korniszony, cytrynę, musztardę bez cukru i koncentrat pomidorowy.

Pamiętaj ! Nie przeciągaj I fazy. Najlepsze efekty uzyskiwane są w pierwszych dniach, możesz stracić nawet 1kg dziennie. Długość tej fazy jest zależna od twojej nadwagi. Gdy chcesz pozbyć się do 5 kg, faza ataku trwa 1 dzień, przy 10 kg nadwagi 3 dni, przy 10-20 kg 5 dni, powyżej 20 kg do 7 dni.

Nie ma diety cud. Pomoże Ci tylko specjalista, który dobierze jadłospis do Twoich potrzeb.
Zamiast wybierać konkretną dietę… lepiej wybierz się do dietetyka!

FAZA II (naprzemienna)

Ta faza polega na przejściu na tzw. cykl naprzemienny, a więc w jedne dni jadasz produkty białkowe (proteinowe – P) razem z warzywami (W), w inne dni Twoje menu bazuje wyłącznie na białku (P). II fazę należy rozpocząć od P+W.

W dni proteinowe możesz jeść produkty z fazy uderzeniowej. W dni mieszane jedz produkty białkowe, ale dodaj do nich grzyby lub warzywa (np. pomidory, sałata, ogórki, kalafior, brokuły, kapusta, szpinak, fasolka szparagowa, cukinia, cebula, por, seler, szparagi, czasami marchew i buraki). Zrezygnuj jednak z ziemniaków i warzyw strączkowych.

Pij nadal co najmniej 1,5 litra płynów dziennie i jedz otręby. Nie stosuj ograniczeń ilościowych, ale staraj się jeść 2 główne posiłki i 2 przekąski.

Ta faza trwa aż do uzyskania oczekiwanych rezultatów, czyli do czasu osiągnięcia pożądanej wagi.

FAZA III (utrwalanie)

Podstawą Twojego menu są produkty z dni mieszanych, czyli jadamy głównie białka i warzywa, ale dodatkowo dieta zostaje wzbogacona w węglowodany (chleb pełnoziarnisty, makaron, ryż, ziemniaki, niezbyt słodkie owoce).
Możesz zjadać porcję owoców dziennie, czyli np. jabłko, pomarańczę, miseczkę owoców jagodowych (ale bez czereśni,winogron, bananów i owoców suszonych).

Dwa razy w tygodniu przygotuj sobie królewską ucztę (jeden niedietetyczny posiłek np. pizza lub wymarzony deser do obiadu). Przez jeden dzień w tygodniu jedz tylko produkty, które dozwolone są w fazie uderzeniowej, czyli same białka.

Długość tej fazy jest uzależniona od ilości zrzuconych kilogramów. Przyjmuje się, że trwa ona 10 dni na każdy zrzucony kilogram, czyli jeżeli schudłaś 3 kg to faza III powinna trwać u Ciebie 30 dni.

Przeczytaj też:



Chcesz szybko i skutecznie schudnąć?

Sprawdź nasze diety i poradniki odchudzania. Poprowadzimy Cię krok po kroku, pokażemy jak ćwiczyć, co jeść i jak się motywować, by odchudzanie było skuteczne i trwałe.

Nasze diety i poradniki to idealne propozycje dla kobiet, które chcą rozpocząć zdrowy tryb życia oraz czuć się fantastycznie każdego dnia.

Codziennie będziesz pełna energii, a waga pokaże ubywające jak szalone kilogramy.

Tak, pokaż mi diety!

Podobał Ci się ten artykuł?

Zostaw swój e-mail, a wyślemy Ci informacje o nowych ćwiczeniach, poradach i dietach!

Dziękujemu za zapisanie do Newslettera

Sprawdź też

Jakie zioła odchudzające są najlepsze?

Jakie zioła na odchudzanie? Podpowiadamy!

Powszechnie wiadomo, że zioła stanowią skuteczną pomoc w leczeniu wielu dolegliwości. Nie każdy jednak zdaje …

1
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Michu Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Michu
Gość

Dieta działa, ale niektórzy twierdzą, że powoduje więcej szkody niż pożytku. Doradzam lekturę artykułów o jej szkodliwości, zanim ktoś zdecyduje się na jej zastosowanie