Pobierz DARMOWY plan treningowy TABATA KILLER! Schudnij, popraw kodnycję i zacznij się regularnie ruszać! >> Więcej

Dziękujemy za zapisanie do Newslettera

Podany adres e-mail znajduje się już w bazie danych

Co musisz wiedzieć o opalaniu?
Najważniejsze informacje dotyczące opalania.

Jak opalać się zdrowo i bezpiecznie – czyli wpływ promieniowania UV na naszą skórę

Chyba każda z nas lubi, gdy pod wpływem słońca skóra zmienia kolor, a nasz nastrój się poprawia. To zasługa promieniowania UV. Jednak kąpiele słoneczne niosą za sobą zarówno korzyści, jak i niebezpieczeństwo, dlatego warto upewnić się, co może nam przynieść nadmierne opalanie. Z artykułu dowiesz się, czym różni się promieniowanie UVA od UVB, jaki mają wpływ na skórę oraz jak się chronić przed szkodliwymi skutkami opalania.

Promieniowanie UV ma znamienny wpływ na wygląd oraz zdrowie naszej skóry i całego organizmu. Przyczynia się do poprawy samopoczucia, opala, wspomaga produkcje witaminy D3, ale może też powodować poparzenia, przebarwienia, a nawet zmiany nowotworowe skóry.

Typy promieniowania UV

1. Promieniowanie UVA

Stanowi 95% promieniowania słonecznego UV i towarzyszy nam przez cały rok, niezależnie od pogody, bowiem ma zdolność przenikania przez chmury, szkło oraz ludzki naskórek. Może wnikać głęboko w skórę i docierać aż do komórek skóry właściwej.

To ono jest przede wszystkim odpowiedzialne za powstawanie wolnych rodników, które m.in. przyspieszają starzenie się skóry oraz może odpowiadać za zmiany nowotworowe.

2. Promieniowanie UVB

Jego intensywność w ciągu roku jest zmienna  – najsilniej dociera do nas latem, w godzinach największego nasłonecznienia. W przeciwieństwie do UVA jest ono zatrzymywane przez szyby czy chmury, jednak również wnika głęboko w naszą skórę.

To UVB przyczynia się do syntezy witaminy D oraz do powstawania opalenizny poprzez aktywację melanocytów odpowiedzialnych za produkcję barwnika melaniny. Niestety UVB odpowiada też za podrażnienia skóry, oparzenia słoneczne, reakcje alergiczne, a nawet zmiany nowotworowe.

3. Promieniowanie UVC

Jest prawie całkowicie absorbowane przez warstwę ozonową atmosfery i nie ma w zasadzie wpływu na skórę.

Wpływ promieniowania UV na nasz organizm i przede wszystkim skórę

Promieniowanie słoneczne jest niezbędne do syntezy witaminy D3, która odpowiada za stymulowanie pracy układu immunologicznego, prawidłowe funkcjonowanie mięśni, zdrowe kości i zęby. Opalanie może łagodzić reakcje alergiczne oraz choroby skóry, jak łuszczyca, atopowe zapalnie skóry czy trądzik.

Dodatkowo słońce stymuluje produkcję endorfin – hormonów szczęścia, które poprawiają nasze samopoczucie i nastrój.

Kąpiele słoneczne to nie tylko pozytywy – niestety niosą za sobą również negatywne skutki. Przede wszystkim słońce jest głównym sprawcą starzenia się skóry. Uważa się, że gdyby nie wpływ światła słonecznego, to objawy starzenia się organizmu byłyby widoczne w dużo bardziej zaawansowanym wieku.

Promienie UVA odpowiedzialne są za powstawanie wolnych rodników, które prowadzą do fotostarzenia się skóry – spowalnia się proces produkcji kolagenu, przez co skóra traci jędrność, gęstość i elastyczność. W efekcie skóra wiotczeje, pojawiają się bruzdy, zmarszczki, a owal twarzy opada.

Kolejnym niebezpieczeństwem nadmiernego opalania są oparzenia słoneczne, zwane inaczej rumieniem posłonecznym. Rumień pojawia się już kilka godzin po przedawkowaniu promieni UV i towarzyszy mu ból, pieczenie i zaczerwienienie skóry.

W poważniejszych przypadkach pojawiają się także: gorączka, dreszcze, nudności czy wymioty. Te przykre dolegliwości najlepiej zwalczać zimnymi okładami i smarowaniem skóry chłodzącym i łagodzącym preparatem po opalaniu.

Świetnie sprawdzą się preparaty z aloesem, alantoiną i panthenolem oraz produkty nabiałowe – śmietana, kefir czy jogurt naturalny. Po zaleczeniu objawów na skórze mogą pojawić się wyraźne przebarwienia.

Najpoważniejszą konsekwencją nadmiernego opalania mogą być zmiany nowotworowe. Długotrwałe pozostawanie na słońcu przyczynia się do powstawania pieprzyków oraz posłonecznego rogowacenia skóry. Zmiany te mogę się przekształcić w nowotwory, jak m.in. czerniak.

Jak chronić skórę przed promieniowaniem UV i opalać się bezpiecznie?

Niestety opalanie może mieć liczne wady
Pamiętaj, że opalanie może przyspieszyć starzenie się skóry oraz powodować nowotwory.

Przede wszystkim sięgnij po odpowiedni preparat do opalania. Gdy spędzasz czas na plaży, wybierz ten o wysokim faktorze – powyżej 30 SPF. Aby uniknąć poparzeń słonecznych, przez pierwszych kilka dni opalania nie narażaj skóry na ekspozycję dłuższą niż 30 minut dziennie.

Z czasem wydłuż czas opalania i powoli zmień krem do opalania na ten z niższym filtrem. Pamiętaj, aby ponawiać smarownie się kremem co 2 godziny lub po każdej kąpieli w morzu czy basenie. Sukcesywne opalanie jest bezpieczniejsze i zdrowsze, a uzyskana opalenizna utrzymuje się dłużej.

Pamiętaj, że skóra może być eksponowana na słońce bez odpowiedniego zabezpieczenia tylko przez określony czas – w zależności od fototypu i jej naturalnej reakcji na słońce – od 5 do 30 minut. Po tym czasie naskórek ma skłonność do zaczerwienień i poparzeń słonecznych.

Ważne! Czynnik SPF jest miarą ochrony skóry jedynie przed szkodliwym promieniowaniem UVB, nie określa jednak zakresu ochrony przed promieniowaniem UVA.

W bezpiecznym opalaniu pomaga również unikanie kąpieli słonecznej w godzinach najsilniejszego nasłonecznienia , czyli między godziną 12 a 15.

W lato warto pamiętać o przewiej odzieży z naturalnych materiałów oraz o okularach przeciwsłonecznych i nakryciu głowy. Na co dzień sięgaj po kremy i pomadki do ust z niskim filtrem słonecznych, aby spowolnić proces fotostarzenia się skóry.

Jak „działa” opalanie? 

Jeżeli zastanawiasz się co się dzieje z naszą skórą, gdy się opalamy, ten film Ci to wyjaśni:

Dlaczego należy uważać na opalanie w solarium? 

A tutaj dowiesz się dlaczego należy uważać z opalaniem w solarium:

Źródła:

https://www.kolastyna.pl/tips-insights/sun/s-o-ce-i-promieniowanie-ultrafioletowe-uv/

https://uroda.poradnikzdrowie.pl/cialo/promieniowanie-uv-wplyw-na-skore-promieniowania-slonecznego-uva-i-uvb-aa-4S7F-CgZs-ifta.html

O autorze - Ania Szymanek

Trener fitness i dietetyk. Zapalony maniak fitnessu i zdrowego odżywiania – na co dzień prowadzi zajęcia w kilku klubach na Śląsku oraz szerzy wiedzę dotyczącą zasad zdrowego odchudzania oraz efektywnego połączenia diety z ćwiczeniami.
Tabata Killer!

Pobierz plan treningowy TABATA KILLER na 30 dni!

Zacznij regularnie ćwiczyć, schudnij i zadbaj o super kondycję!

Więcej informacji

Dziękujemy za zapisanie do Newslettera

Podany adres e-mail znajduje się już w bazie danych

Check Also

otyłość brzuszna

Otyłość brzuszna – co zrobić by jej zapobiec i jak z nią walczyć, jeżeli już nam towarzyszy?

Otyłość brzuszna może pojawić się u każdego, niezależnie od płci czy wieku. To problem zarówno …

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

NOWOŚĆ!
Sprawdź E-book!

47 zabaw i ponad 150 pomysłów na aktywne spędzanie czasu z dzieckiem

Wypełnij formularz i zapisz 

się na webinar! 

Pobierz plan TABATA KILLER! 

Wypełnij formularz i pobierz plan na swój adres e-mail

Dołącz do wyzwania deski!

Wypełnij formularz i pobierz plan na swój adres e-mail