Polecane ćwiczenia
Home » Sport » Turystyka górska » Porady » Piłkarski trening motoryczny z wykorzystaniem odpowiedniego sprzętu
Opis i przegląd sprzętu wspomagającego rozwój pracy na boisku.
Jaki sprzęt wybrać by stać się jeszcze lepszym na boisku.

Piłkarski trening motoryczny z wykorzystaniem odpowiedniego sprzętu

Trener, który twierdzi, że piłkarz może osiągnąć mistrzostwo bez treningu motorycznego – tylko i wyłącznie grając w piłkę – jest w błędzie. Jakkolwiek koncepcje jak taki trening motoryczny powinien wyglądać i jaki sprzęt może być pomocny w jego prowadzeniu są różne, nie ulega wątpliwości, że przygotowanie siłowe i wytrzymałościowe jest dla kondycji każdego zawodnika bardzo ważne.

W dłuższej perspektywie to ono decyduje o tym, że piłkarz nie ulega kontuzjom nadmiernie często, jest zwinny, szybki, ma doskonałą koordynację ruchów i gibkość, która zdumiewa kibiców oraz krzyżuje plany przeciwników. Każdy trener powinien sam opracować piłkarski trening motoryczny dla swojej drużyny. To kwestia bardzo indywidualna. Najistotniejszy pozostaje fakt, że należy położyć równomierny nacisk na rozwój wszystkich zdolności motorycznych czyli:

  • wytrzymałości
  • szybkości
  • siły
  • koordynacji
  • zwinności
  • gibkości.

Sama gra na boisku nie zapewni zawodnikowi osiągnięcia w/w sprawności.

Czym jest trening motoryczny?

Trening motoryczny zapewnia rozwój wszystkich wymienionych wyżej sprawności nie jako izolowanych umiejętności, ale jako spójnego systemu, dzięki któremu piłkarze nadmiernie nie ulegają kontuzjom i mają lepsze, niż przeciętny człowiek panowanie nad własnym ciałem. Trening motoryczny przydatny jest oczywiście nie tylko w szkoleniu piłkarzy oraz przedstawicieli innych dyscyplin sportowych, ale także każdego dziecka, które uczęszcza na szkolne lekcje wychowania fizycznego.

Odpowiednie przygotowanie motoryczne to gwarancja, że każdy podejmowany wysiłek fizyczny będzie przyjemnością – będzie bowiem wiązał się z poczuciem panowania nad każdym swoim ruchem, poczuciem sprawczości oraz bezpieczeństwa.

Jakie efekty uzyskujemy wykonując trening?

Wytrzymałość, czyli zdolność do podejmowania długotrwałego wysiłku fizycznego bez obniżania jego wydajności, to cecha piłkarzy, którzy dużo i szybko biegają. Szybkość, określana jako zdolność do wykonywania ruchów w najmniejszych dla danych warunków odcinkach czasu, bezpośrednio wiąże się z czasem reakcji każdego piłkarza, który musi prędko poruszać się do przodu, do tyłu oraz często zmieniać kierunek ruchu.

Trening siły mięśniowej, jak żaden inny, musi być dostosowany do indywidualnych predyspozycji zawodnika, m.i. jego wieku, wzrostu, masy ciała czy poziomu tkanki tłuszczowej. Trening koordynacji ruchowej, czyli zdolności do precyzyjnego wykonywania złożonych ruchów oraz umiejętność płynnego przestawiania się z jednych zadań ruchowych na drugie, sprawia, że piłkarz jest precyzyjny i skuteczny.

Zwinność, którą tak często podziwiamy u najlepszych piłkarzy, jest efektem treningu umiejętności płynnego zrywania się do biegu i hamowania oraz zmiany kierunku ruchu w połączeniu z gibkością, którą z kolei wytrenować należy także po to, żeby kontuzjom nie ulegały stawy.

Jaki sprzęt może przydać się w trakcie treningu motorycznego?

Trening motoryczny planuje się z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb każdej grupy treningowej jako całości oraz każdego z zawodników z osobna. Wytrawny trener umiejętnie dobiera nie tylko ćwiczenia, ale także sprzęt treningowy przydatny w czasie treningu motorycznego.

Wiedza na temat sprzętu przydać się może także osobom indywidualnym, które planują trening motoryczny we własnym zakresie, żeby osiągnąć i podtrzymywać ogólną sprawność fizyczną. Oto kilka podpowiedzi.

Taśma i guma oporowa do ćwiczeń – jaką wybrać?

Guma oporowa może być wykorzystywana przez piłkarzy podczas treningu szybkościowego i siłowego. Pomaga w budowaniu siły dynamicznej, idealnie nadaje się do treningu polymetrycznego.

Guma do ćwiczeń nóg pomaga odwzorować niektóre zachowania piłkarza z boiska i dzięki temu możliwa jest praca nad ich udoskonaleniem. Guma do ćwiczeń przyda się zarówno na hali jak i na świeżym powietrzu.

 Taśma oporowa do treningu piłkarskiego.
Taśma oporowa najlepsza do treningu siłowego i szybkościowego.

Taśma oporowa (fot. hurtowniasportowa.net)

To idealny sprzęt do ćwiczeń oporowych, podczas których jeden zawodnik – ćwiczący – zakłada pas biodrowy, natomiast dwie osoby trzymają za uchwyty na zakończeniu gumy powodując opór. Gumy treningowe oraz taśmy oporowe to przyrządy niedrogie i skuteczne. Umożliwiają ćwiczenie różnych partii ciała – mięśni rąk, nóg, brzucha, pleców.

Wybierając gumę do treningu bądź taśmę oporową należy pamiętać, że kolor nie zawsze jest wyznacznikiem wielkości jej oporu, dlatego należy zwracać uwagę na parametry liczbowe. Opór stawiany przez gumy i taśmy treningowe to najważniejszy parametr, obok ich szerokości, długości i grubości. Najlepsze wykonane są z lateksu, na rynku znajdziemy też mieszanki lateksu i zwykłej gumy. Te ostatnie niszczą się dużo szybciej.

Taśmy i gumy treningowe przydatne są do treningu siłowego, ogólnorozwojowego a także  w przypadku treningów specjalistycznych – piłkarskiego, pływackiego czy bokserskiego. Głównym zadaniem taśmy jest stwarzanie oporu, który należy pokonać, im grubsza taśma tym wyższy stopień trudności wykonywanych ćwiczeń.

Trener równowagi – poprawi równowagę i wytrzymałość

Trener równowagi to przyrząd do ćwiczeń, który wygląda jak półkula umocowana na stabilnej podstawie. Pompowana półkula (kopuła) wykonana jest z miękkiego elastycznego materiału uginającego się przy każdym ruchu ćwiczącego. Trener równowagi to specjalistyczny sprzęt stosowany w ćwiczeniach równoważnych, koordynacyjnych i wytrzymałościowych oraz mających na celu wyrobienie szybkich reakcji ruchowych.

Pomaga na wykonywanie ćwiczeń angażujących do pracy mięśnie głębokie. Na miękkiej kopule tego wielofunkcyjnego sprzętu ćwiczyć można brzuch, mięśnie rąk, nóg, rozciągać się. Twarda podstawa idealnie nadaj się do robienia pompek, squatów i balansów o podwyższonym stopniu trudności.

Trener równowagi to połączenie piłki i stepu, umożliwiające uaktywnienie mięśnie głębokich i posturalnych, które odpowiadają m.in. za prawidłową postawę ciała. Pomaga on także poprawić koordynację ruchową i refleks, równowagę ciała i wytrzymałość. Jest pomocny podczas ćwiczeń mających na celu spalanie tłuszczu i kształtowanie sylwetki.

Skakanka i piłka lekarska – proste i skuteczne sprzęty

Skakanka to nieodłączny element każdego dobrego treningu,
Proste i wielofunkcyjne narzędzie – skakanka.

Skakanka (fot. hurtowniasportowa.net)

Skakanka to maksymalnie proste urządzenie treningowe. Profesjonalna skakanka wykonana ze skóry umożliwia bardzo efektywny trening. Pomaga usprawnić koordynację ręce-nogi, co jest bardzo ważne np. w przypadku bokserów.

Jest nieodzownym sprzętem, kiedy zależy nam na redukcji tkanki tłuszczowej. Można na niej wykonywać świetne interwały kondycyjne – trening interwałowy to wykonywanie naprzemiennie wysiłku o dużej intensywności z wysiłkiem o intensywności niskiej, tlenowej. Skakanka skórzana (rzemieniowa) jest optymalnym rozwiązaniem jeśli chodzi o materiał, z którego powinien być wykonany ten sprzęt treningowy.

Za lekka skakanka uniemożliwi nam odpowiednio wydajny trening, za ciężka może sprawi, że już po kilku minutach będą boleć nas ręce. Uderzenie ciężką skakanką może być nieprzyjemne i powodować powstawanie siniaków. Na półkach sklepowych znajdziemy skakanki z umieszczonym w uchwycie licznikiem LCD z trzema funkcjami: kalorie, dystans, ilość powtórzeń. Rączki skakanki powinny być maksymalnie ergonomiczne, a długość linki dostosowana do wzrostu trenującego.

Piłka lekarska lub rehabilitacyjna jest przydatna do treningu siłowego i szybkościowego.
Piłka – przydatna przy każdym rodzaju treningu.

Piłka treningowa (fot. hurtowniasportowa.net)

Piłka lekarska doskonała jest do treningów bokserskich, jest też jednym ze sprzętów pozwalających na wypracowanie podczas treningów siły oraz wytrzymałości. Warto po nią sięgnąć, kiedy chcemy poprawić wydolność, zręczność, wypracować mięśnie. Piłki lekarskie to jedne z najstarszych znanych ludzkości skutecznych sprzętów treningowych.

Już niemal 3000 lat temu ich zalety odkryli starożytni Persowie, a potem gladiatorzy. Skórzana piłka lekarska wykorzystywana jest dzisiaj zarówno do treningu siłowego, do zwiększania siły eksplozywnej, wzmacniania mięśni brzucha i stabilizujących tułów, jak w rehabilitacji. Na sklepowych półkach znajdziemy piłki lekarskie o różnej wadze – najczęściej od 1 do 12 kilogramów. Ćwiczenia z piłkami lekarskimi można wykonywać zarówno z kimś, jak i samodzielnie.

Sklep sportowy – gdzie kupię profesjonalny sprzęt sportowy?

Profesjonalny trening sportowy wymaga zakupu dobrej jakości sprzętu, który będzie spełniał pokładane w nim nadziej.

To ważne z jakiego materiału wykonane są taśmy i gumy oporowe, skakanki czy piłki lekarskie, bo ich jakość przekłada się i na długość użytkowania, i na efektywność samego treningu. https://hurtowniasportowa.net/ to miejsce, w którym znajdziemy najwyższej jakości profesjonalny sprzęt sportowy idealnie nadający się zarówno do piłkarskiego treningu motorycznego jak i do treningu ogólnorozwojowego dla dzieci, młodzieży i dorosłych.


Oceń artykuł
[Głosów: 0 Średnia: 0]

Przeczytaj też:

Chcesz szybko i skutecznie schudnąć?

Sprawdź nasze diety i poradniki odchudzania. Poprowadzimy Cię krok po kroku, pokażemy jak ćwiczyć, co jeść i jak się motywować, by odchudzanie było skuteczne i trwałe.

Nasze diety i poradniki to idealne propozycje dla kobiet, które chcą rozpocząć zdrowy tryb życia oraz czuć się fantastycznie każdego dnia.

Codziennie będziesz pełna energii, a waga pokaże ubywające jak szalone kilogramy.

Tak, pokaż mi diety!

Podobał Ci się ten artykuł?

Zostaw swój e-mail, a wyślemy Ci informacje o nowych ćwiczeniach, poradach i dietach!

Dziękujemu za zapisanie do Newslettera

Sprawdź też

warto wybrać wczasy na teneryfie

Santa Cruz i Puerto de la Cruz – turystyczne centra Teneryfy

Teneryfa zachwyca nie tylko w katalogach biur podróży. Jedna z najpiękniejszych Wysp Kanaryjskich od lat …

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o