Polecane ćwiczenia
Home » Sport » Jogging » Jogging – bieg po zdrowie

Jogging – bieg po zdrowie

Wraz z nastaniem cieplejszych dni parkowe alejki i osiedlowe chodniki zapełnią się ludźmi, którzy po długiej zimowej przerwie powrócą do biegania. Warto wziąć z nich przykład, gdyż jogging, jak mało który rodzaj sportu jest dostępny za darmo praktycznie dla wszystkich. Nie ma potrzeby uczęszczania do klubu fitness lub zatrudniania trenera.

Jogging jest bardzo naturalnym dla człowieka sposobem poruszania się, jest to po prostu powolny bieg zazwyczaj w granicach 7-12 km/h, a w praktyce to lekki trucht umożliwiający swobodną rozmowę.

Dlaczego jogging?

Lista korzyści, jakie oferuje nam rekreacyjne bieganie jest bardzo długa:

  • Jogging jest idealny dla osób chcących zrzucić nadmiarowe kilogramy, ponieważ biegając angażujemy prawie wszystkie grupy mięśni, dzięki czemu organizm znacznie łatwiej spala nagromadzony tłuszcz.
  • Bieganie poprawia krążenie krwi i ukrwienie całego organizmu. Obniża poziom złego cholesterolu, a także pomaga obniżyć ciśnienie, co zmniejsza ryzyko występowania takich schorzeń jak miażdżyca, udar mózgu czy choroba wieńcowa, które są obecnie uważane za schorzenia cywilizacyjne.
  • Systematyczne bieganie (przynajmniej 3 razy w tygodniu) zapobiega osteoporozie, gdyż zwiększa gęstość kości, wydłuża długość życia oraz pozwala dłużej cieszyć się sprawnym ciałem.
  • W czasie biegu wydzielają się endorfiny, nazywane hormonami szczęścia, co sprawia, że czujemy się szczęśliwsi i mamy więcej energii, żeby poradzić sobie z problemami, które pojawiają się w naszym życiu.

Jak zacząć?

Do biegania nie potrzeba specjalnego stroju, ale zawsze należy ubrać się odpowiednio do pogody, żeby nie zmarznąć, ale też nie przegrzać organizmu. W zimniejsze dni świetnie sprawdza się bielizna termoaktywna. Jedyną rzeczą, w którą naprawdę warto zainwestować są buty, które zapewnią nam dobrą amortyzację oraz uchronią ścięgna i stawy przed urazami. Jest to szczególnie ważne, jeżeli nie mamy możliwości biegania po parku lub lesie i pozostają nam miejskie chodniki oraz asfalt.

Zawsze przed biegiem należy zrobić krótką rozgrzewkę, np. kilka skłonów, wymachy ramion, przysiady, a trening zakończyć ćwiczeniami rozciągającymi, szczególnie zwracając uwagę na mięśnie ud oraz łydek. Zaleca się zacząć jogging od niewielkiego dystansu i wraz ze wzrostem formy, stopniowo go wydłużać. Biegać można samemu lub z koleżanką, w ciszy lub ze słuchawkami na uszach. Bieganie to bardzo piękny sport, w którym prawie wszystko jest dozwolone i to my decydujemy, jak będzie wyglądał nasz trening.

Kto nie może biegać?

Chociaż jogging może uprawiać praktycznie każdy, są grupy osób, które powinny zrezygnować z tej formy aktywności lub ćwiczyć jedynie za zgodą lekarza specjalisty. Przeciwwskazaniem do biegania są: kontuzje stawów, schorzenia kręgosłupa, problemy z sercem oraz duża nadwaga (ponad 30kg).

Przeczytaj też:



Chcesz szybko i skutecznie schudnąć?

Sprawdź nasze diety i poradniki odchudzania. Poprowadzimy Cię krok po kroku, pokażemy jak ćwiczyć, co jeść i jak się motywować, by odchudzanie było skuteczne i trwałe.

Nasze diety i poradniki to idealne propozycje dla kobiet, które chcą rozpocząć zdrowy tryb życia oraz czuć się fantastycznie każdego dnia.

Codziennie będziesz pełna energii, a waga pokaże ubywające jak szalone kilogramy.

Tak, pokaż mi diety!

Podobał Ci się ten artykuł?

Zostaw swój e-mail, a wyślemy Ci informacje o nowych ćwiczeniach, poradach i dietach!

Dziękujemu za zapisanie do Newslettera

Sprawdź też

Jak spacerować by palić nadmierne kilogramy?

Spacer a odchudzanie – poznaj niekwestionowane zalety spaceru!

Każdy z nas wie, że ze spacerów możemy mieć wiele korzyści. Pierwsza niekwestionowana korzyść ze …

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o