Pobierz DARMOWY plan treningowy TABATA KILLER! Schudnij, popraw kodnycję i zacznij się regularnie ruszać! >> Więcej

Dziękujemy za zapisanie do Newslettera

Podany adres e-mail znajduje się już w bazie danych

Jogging – bieg po zdrowie

Wraz z nastaniem cieplejszych dni parkowe alejki i osiedlowe chodniki zapełnią się ludźmi, którzy po długiej zimowej przerwie powrócą do biegania. Warto wziąć z nich przykład, gdyż jogging, jak mało który rodzaj sportu jest dostępny za darmo praktycznie dla wszystkich. Nie ma potrzeby uczęszczania do klubu fitness lub zatrudniania trenera.

Jogging jest bardzo naturalnym dla człowieka sposobem poruszania się, jest to po prostu powolny bieg zazwyczaj w granicach 7-12 km/h, a w praktyce to lekki trucht umożliwiający swobodną rozmowę.

Dlaczego jogging?

Lista korzyści, jakie oferuje nam rekreacyjne bieganie jest bardzo długa:

  • Jogging jest idealny dla osób chcących zrzucić nadmiarowe kilogramy, ponieważ biegając angażujemy prawie wszystkie grupy mięśni, dzięki czemu organizm znacznie łatwiej spala nagromadzony tłuszcz.
  • Bieganie poprawia krążenie krwi i ukrwienie całego organizmu. Obniża poziom złego cholesterolu, a także pomaga obniżyć ciśnienie, co zmniejsza ryzyko występowania takich schorzeń jak miażdżyca, udar mózgu czy choroba wieńcowa, które są obecnie uważane za schorzenia cywilizacyjne.
  • Systematyczne bieganie (przynajmniej 3 razy w tygodniu) zapobiega osteoporozie, gdyż zwiększa gęstość kości, wydłuża długość życia oraz pozwala dłużej cieszyć się sprawnym ciałem.
  • W czasie biegu wydzielają się endorfiny, nazywane hormonami szczęścia, co sprawia, że czujemy się szczęśliwsi i mamy więcej energii, żeby poradzić sobie z problemami, które pojawiają się w naszym życiu.

Jak zacząć?

Do biegania nie potrzeba specjalnego stroju, ale zawsze należy ubrać się odpowiednio do pogody, żeby nie zmarznąć, ale też nie przegrzać organizmu. W zimniejsze dni świetnie sprawdza się bielizna termoaktywna. Jedyną rzeczą, w którą naprawdę warto zainwestować są buty, które zapewnią nam dobrą amortyzację oraz uchronią ścięgna i stawy przed urazami. Jest to szczególnie ważne, jeżeli nie mamy możliwości biegania po parku lub lesie i pozostają nam miejskie chodniki oraz asfalt.

Zawsze przed biegiem należy zrobić krótką rozgrzewkę, np. kilka skłonów, wymachy ramion, przysiady, a trening zakończyć ćwiczeniami rozciągającymi, szczególnie zwracając uwagę na mięśnie ud oraz łydek. Zaleca się zacząć jogging od niewielkiego dystansu i wraz ze wzrostem formy, stopniowo go wydłużać. Biegać można samemu lub z koleżanką, w ciszy lub ze słuchawkami na uszach. Bieganie to bardzo piękny sport, w którym prawie wszystko jest dozwolone i to my decydujemy, jak będzie wyglądał nasz trening.

Kto nie może biegać?

Chociaż jogging może uprawiać praktycznie każdy, są grupy osób, które powinny zrezygnować z tej formy aktywności lub ćwiczyć jedynie za zgodą lekarza specjalisty. Przeciwwskazaniem do biegania są: kontuzje stawów, schorzenia kręgosłupa, problemy z sercem oraz duża nadwaga (ponad 30kg).

Oceń artykuł
[Głosów: 0 Średnia: 0]

Przeczytaj też:

Tabata Killer!

Pobierz plan treningowy TABATA KILLER na 30 dni!

Zacznij regularnie ćwiczyć, schudnij i zadbaj o super kondycję!

Więcej informacji

Dziękujemy za zapisanie do Newslettera

Podany adres e-mail znajduje się już w bazie danych

Check Also

dlaczego warto biegać?

Dlaczego warto biegać? Poznaj 5 powodów!

Planujesz zacząć biegać, ponieważ chcesz schudnąć lub zwyczajnie mieć więcej aktywności fizycznej? Gratulacje! Jesteś na …

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Pobierz infografikę!

Bezpieczne dziecko na 
wakacjach

Pobierz materiały w wygodnej formie A4 do druku. 
Wydrukuj i zabierz ze sobą na wakacje! 

Nie, dziękuję, nie chcę.