Polecane ćwiczenia
Home » Odżywianie » Porady » Soki z kartonu – czy rzeczywiście takie zdrowe?
Co musisz wiedzieć o sokach z kartonu?
Czy soki z kartonu są naprawdę zdrowe? Jak je wybrać?

Soki z kartonu – czy rzeczywiście takie zdrowe?

W gorący letni dzień, po treningu czy zwyczajnie, dla przyjemności, sięgamy po soki owocowe w celu ugaszenia pragnienia. Najbardziej dostępne dla wszystkich konsumentów są soki w kartonach. Występują w szerokim asortymencie, zarówno pod względem rodzajów, jak i ceny. Czy jednak rzeczywiście są one tak zdrowe, jak sądzimy?

Soki owocowe pełne witamin

Panuje obiegowy pogląd mówiący o tym, że owoce i ich przetwory, w tym soki, są źródłem wielu ważnych dla zdrowia witamin i mikroelementów, a także błonnika pobudzającego do pracy perystaltykę jelit. Rzeczywiście, większość owoców zalecana jest do spożycia przy brakach witaminowych.

Jedna szklanka soku owocowego może zastąpić z powodzeniem jedną z 5 zalecanych do spożycia dziennych porcji warzyw i owoców. Niemniej, soki w kartonach niekoniecznie muszą zawierać kompleksy witamin, których oczekujemy.

Należy wnikliwie wczytywać się w etykiety opakowań soków warzywnych i owocowych, aby wybrać te, które rzeczywiście wpłyną pozytywnie na stan naszego zdrowia. Najważniejsze, aby sok nie był dosładzany cukrem lub słodzikami i pochodził ze 100 proc. owoców, w których występują już naturalne cukry. Tylko wówczas będą znajdowały się w nim witaminy i składniki mineralne, których oczekuje konsument.

Soki są źródłem naturalnych związków bioaktywnych, ale te w kartonie mogą zawierać potencjalnie szkodliwe dla człowieka substancje konserwujące.

Nie zawsze zdrowe

Soki, nektary i napoje owocowe w kartonach, zwłaszcza te najtańsze, są słodzone często aspartamem, podejrzewanym o rakotwórcze działanie. Jest to popularny, tani zamiennik cukru białego, prostego. Warto zadać sobie trud i przeczytać skład soku owocowego, jaki sami chcemy wypić lub podać naszym dzieciom.

Jeśli zawiera on mniej niż 50 proc. owoców, substancje konserwujące, sztuczne słodziki i barwniki, lepiej w ogóle go nie kupować. Najzdrowsze pozostają soki owocowe samodzielnie wyciśnięte przy użyciu sokowirówki. W takim przypadku mamy pełną świadomość tego, co pijemy.

Sok owocowy powinien być produktem w 100 procentach pochodzącym z owoców. W jego składzie należy szukać soku wyciśniętego bezpośrednio z owoców lub otrzymanego z zagęszczonego soku owocowego, poprzez odtworzenie proporcji odparowanej uprzednio wody.

Na opakowaniu soku znajdziemy informacje o tym, ile i jakich witamin zawiera dany produkt. Jeśli sok wzbogacono o witaminę C lub dosłodzono go cukrem, bezwzględnie taka informacja musi być ujawniona na etykiecie produktu.

Jak powstaje sok z kartonu?

W zależności od tego, czy mamy do czynienia z sokiem 100 proc., z nektarem czy napojem owocowym, inny będzie ich proces produkcji. Sok 100 proc. powstaje wyłącznie z owoców, bez żadnych dodatków. Nektar wcale nie będzie lepszy od soku, bowiem zgodnie z nazewnictwem Unii Europejskiej jest to rozcieńczony wodą, świeży lub odtworzony z koncentratu sok z dodatkiem cukru.

Do jego wyprodukowania należy zużyć od 25 do 50 proc. soku owocowego. Mniejsza ilość soku w tym produkcie musi zostać uzupełniona cukrem – około 20 łyżeczek na 1 litr i wodą – około 440 ml na 1 litr produktu. Napoje owocowe w kartonach to jeszcze bardziej rozcieńczone wodą soki z dodatkiem cukru.

Mogą w rzeczywistości zawierać 5-20 proc. soku, chemiczne konserwanty, aromaty, sztuczne środki słodzące i syntetyczne barwniki.

Najlepiej więc kupować soki 100 proc. w kartonach lub butelkach, albo samodzielnie wyciskać sok z ulubionych owoców. Wtedy będziemy mieć pewność, że otrzymany napój będzie zdrowy.

Autorem artykułu jest Anna Szymańczuk z portalu internetowego o medycynie, zdrowiu i urodzie – MedycynaPRESS.pl

Przeczytaj też:



Chcesz szybko i skutecznie schudnąć?

Sprawdź nasze diety i poradniki odchudzania. Poprowadzimy Cię krok po kroku, pokażemy jak ćwiczyć, co jeść i jak się motywować, by odchudzanie było skuteczne i trwałe.

Nasze diety i poradniki to idealne propozycje dla kobiet, które chcą rozpocząć zdrowy tryb życia oraz czuć się fantastycznie każdego dnia.

Codziennie będziesz pełna energii, a waga pokaże ubywające jak szalone kilogramy.

Tak, pokaż mi diety!

Podobał Ci się ten artykuł?

Zostaw swój e-mail, a wyślemy Ci informacje o nowych ćwiczeniach, poradach i dietach!

Dziękujemu za zapisanie do Newslettera

Sprawdź też

Kto powinien wybrać dietę bezglutenową?

Nietolerancja glutenu – częsta choroba czy chwyt sprzedażowy dla produktów „gluten free”?

W mediach coraz częściej pojawiają się informacje na temat występowania nietolerancji glutenu wśród dzieci i …

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o