Polecane ćwiczenia
Home » Odżywianie » Porady » Białko a nasza dieta – co należy wiedzieć o proteinach?
Po co nam białko w diecie?
Jaka jest rola białka w diecie?

Białko a nasza dieta – co należy wiedzieć o proteinach?

Białko, w kwestii diety może się wydawać szczególnie istotne głównie dla kulturystów. Prawda jest taka, że ten składnik odżywczy może istotnie wpływać na nasze zdrowie każdego dnia. Warto jest się przyjrzeć bliżej temu, dlaczego jest to tak ważne.

Białko w diecie – czemu istotne?

Mówi się, że białko jest “blokiem życia” – szczególnie istotnym składnikiem, który wpływa na nasze zdrowie. Każda komórka naszego ciała posiada w sobie proteiny. Potrzebujemy ich w naszej diecie by naprawiać komórki oraz tworzyć zupełnie nowe. Dodatkowo, są szczególnie ważne dla dzieci i młodzieży ponieważ wpływają na wzrost i rozwój organizmu.

Białka składają się z aminokwasów których w naturze odnajdziemy około 20. Proteina może w sobie posiadać od 50 do nawet dziesiątek tysięcy aminokwasów!

Dzielą się one na:

  • aminokwasy egzogenne (niezbędne, których organizm nie jest w stanie sam wytwarzać)
  • aminokwasy endogenne (takie, które sami potrafimy wytwarzać w naszym organizmie)

Źródła białka w diecie

Białko odnajdziemy w wielu produktach ogólnodostępnych na rynku. Warto jednakże pamiętać, że niektóre produkty będą posiadały go więcej, niż inne i często są zależne od tego, jaką dietę mamy w danym momencie. Najbardziej istotnymi źródłami białka są:

  • mięso (w tym ryby)
  • jaja
  • produkty mleczne jak mleko, jogurt czy ser
  • fasola i rośliny strączkowe (na przykład ciecierzyca)
  • nasiona i orzechy
  • produkty wytwarzane z soi, jak tofu

Co ciekawe, w niektórych produktach zbożowych również możemy odnaleźć trochę białka, jednakże o wiele mniej niż w przeróżnym mięsie

Białko i aminokwasy – wpływ na wartość odżywczą protein

Kwestia aminokwasów jest szczególnie istotna w przypadku poszukiwania najlepszego białka dla naszej diety. Wynika to z tego, że bardzo często wartość odżywcza danego produktu zawierającego proteiny jest sprawdzana pod kątem tego, ile dostarcza nam aminokwasów.

Głównie, w pokarmie dzielimy to na dwie grupy:

  • białko pochodzenia zwierzęcego (drób, wołowina i ryby) posiada wszystkie istotne aminokwasy dla naszego organizmu
  • białko pochodzenia roślinnego może również posiadać wszystkie aminokwasy egzogenne (soja, quinoa czy nasiona Amarantusa), jednakże głównie proteinom roślinnym brakuje jednego z aminokwasów

Jest to oczywiście istotna informacja dla osób, które żyją na diecie roślinnej. Z tego też powodu ważnym jest tutaj to, by spożywać przeróżny pokarm aby mieć pewność tego, że dostarczamy do naszego organizmu wszystko, co jest istotne. Odpowiednie wybieranie pokarmu w takich przypadkach jest bardzo ważne dla naszego zdrowia.

Jeszcze jednym rozwiązaniem może być korzystanie z suplementów diety. W tym przypadku odnajdziemy wiele produktów, które głównie pochodzą z mleka krowiego:

  • izolat białka – posiada w sobie do 90% czystego białka, szybko się wchłania i jest łatwostrawny
  • białko serwatkowe – kompletne źródło protein, często zawiera w sobie witaminy, minerały czy aminokwasy BCAA
  • kazeina micelarna – polecana szczególnie na noc ponieważ proces trawienia w przypadku tego suplementu jest bardzo długi

Białko i aminokwasy – jak nasz organizm je wykorzystuje

W kwestii aminokwasów warto jeszcze zaznaczyć to, jak nasze ciało je wykorzystuje:

  1. Synteza białek – W naszym ciele, nowe proteiny są wytwarzane non-stop. Prostym przykładem jest to, jak stare komórki naszej skóry odpadają od powierzchni i na ich miejsce pojawiają się nowe
  2. Bycie prekursorem innych, istotnych związków – Wiele substancji w naszym organizmie powstaje dzięki aminokwasom. Przykładem tutaj może być serotonina czy adrenalina
  3. Źródło energii – Około 10% zapotrzebowania energetycznego naszego organizmu pochodzi z białka. Reszta to głównie węglowodany

Podsumowanie

Białko jest bardzo istotnym składnikiem dla naszego organizmu. Bez protein w diecie możemy liczyć na przeróżne komplikacje zdrowotne. Warto jednakże wiedzieć, że białko może być białku nierówne, i odpowiednie źródło bogate we wszystkie istotne aminokwasy jest szczególnie ważne by zachować zdrowe i pełne sił ciało!

Artykuł przygotowany przez partnera serwisu 

Oceń artykuł
[Głosów: 0 Średnia: 0]

Przeczytaj też:

Chcesz szybko i skutecznie schudnąć?

Sprawdź nasze diety i poradniki odchudzania. Poprowadzimy Cię krok po kroku, pokażemy jak ćwiczyć, co jeść i jak się motywować, by odchudzanie było skuteczne i trwałe.

Nasze diety i poradniki to idealne propozycje dla kobiet, które chcą rozpocząć zdrowy tryb życia oraz czuć się fantastycznie każdego dnia.

Codziennie będziesz pełna energii, a waga pokaże ubywające jak szalone kilogramy.

Tak, pokaż mi diety!

Podobał Ci się ten artykuł?

Zostaw swój e-mail, a wyślemy Ci informacje o nowych ćwiczeniach, poradach i dietach!

Dziękujemu za zapisanie do Newslettera

Sprawdź też

Jak mierzyć BMI, po co, czym się kierować?

Kalkulator BMI. Co warto wiedzieć o BMI?

Nadwaga i otyłość powoli stają się plagą naszych czasów. W Polsce również rośnie wskaźnik BMI …

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o