Jesienna dieta powinna być bogata w witaminę C.
Jak zadbać jesienią o witaminy dla organizmu?

Jesienna dieta pełna zdrowia

Lato to moc świeżych owoców i warzyw. A jesień? O tej porze roku też da się tak skomponować dietę, by była zdrowa dla układu trawiennego, a przede wszystkim smaczna.

Składniki, których szczególnie potrzebujesz jesienią

W polskim klimacie jesienią niektóre składniki są szczególnie ważne dla zdrowia.

  • Witamina D – we wrześniu przestaje być syntetyzowana w skórze poprzez słońce. Aby jej sobie dostarczyć jesienią i zimą, warto sięgać po tłuste ryby morskie i dobrej jakości oleje, jak lniany czy tran.
  • Witamina C – to ona odpowiada za odporność. Wielu Polaków mylnie uważa, że znaleźć ją można tylko w cytrynie czy pomarańczy. Tymczasem więcej witaminy C zawierają m.in. pietruszka i owoce dzikiej róży.
  • Probiotyki i prebiotyki – jesienne infekcje i antybiotyki mogą osłabić układ trawienny. Przyczynia się do tego również gwałtowne przejście ze świeżych warzyw i owoców latem na dania gotowe po sezonie. Aby utrzymać jelita w dobrej formie, warto sięgać po prebiotyki lub produkty, które je zawierają: jogurt naturalny, chleb na zakwasie lub kiszonki. Z kolei cukier i niektóre sztuczne dodatki do żywności zubażają florę bakteryjną jelit, narażając Cię na biegunki oraz zatrucia jesienią.

Źródła witamin i minerałów w jesiennej diecie

Gdy kończy się sezon na świeże owoce, sięgaj po kiszonki. Nasi przodkowie od setek lat stosowali m.in. zakwas na buraki i kisili ogórki. Dawni żeglarze podczas miesięcy na morzu nie chorowali na szkorbut dzięki bogatej w witaminę C kapuście kiszonej.

Jeśli masz dostęp do dobrej jakości warzyw z własnego ogrodu czy od lokalnego rolnika, pod koniec lata zacznij robić przetwory. W ten sposób możesz zapewnić sobie moc witamin na jesień i zimę bez konieczności sięgania po żywność z marketów. Możesz zrobić własny sok pomidorowy na sosy i zupy, zakwas na barszcz, soki owocowe, dżemy czy przetwory dyniowe.

Jeśli nie masz czasu komponować zbilansowanych posiłków, wzbogacaj je przynajmniej o zdrowe dodatki. Posyp sałatkę pestkami dyni czy siemieniem lnianym, by mieć dostęp do kwasów tłuszczowych i błonnika. Do dań dodawaj bogate w przeciwutleniacze przyprawy jak czosnek, kurkuma czy chili.

Niezależnie od tego, co jesz na śniadanie, możesz do tego dodać otręby lub pestki dla zdrowia.

Jak radzić sobie z dietą poza domem?

Najtrudniej o zdrowe odżywianie poza domem – w restauracji lub u kogoś w domu. Wówczas nie zawsze masz możliwość wybrać najlepsze dla układu pokarmowego rozwiązania. W tego typu sytuacjach warto mieć przy sobie granulki na wzdęcia takie jak Espumisan – można je zażyć szybko i dyskretnie.

Pomagają one w sytuacjach, gdy w jelitach gromadzi się nadmiar gazów. Poza domem można też mieć przy sobie herbatki ziołowe w saszetkach, np. koper włoski czy łagodzący rumianek. Jeśli weźmiesz też zamykany kubek termiczny, unikniesz pytań o stosowane zioła – równie dobrze możesz mieć w nim kawę. To pomaga radzić sobie z trawieniem w biurze czy w trasie.

Artykuł partnera

Oceń artykuł
[Głosów: 0 Średnia: 0]

Przeczytaj też:

Chcesz szybko i skutecznie schudnąć?

Sprawdź nasze diety i poradniki odchudzania. Poprowadzimy Cię krok po kroku, pokażemy jak ćwiczyć, co jeść i jak się motywować, by odchudzanie było skuteczne i trwałe.

Nasze diety i poradniki to idealne propozycje dla kobiet, które chcą rozpocząć zdrowy tryb życia oraz czuć się fantastycznie każdego dnia.

Codziennie będziesz pełna energii, a waga pokaże ubywające jak szalone kilogramy.

Tak, pokaż mi diety!

Podobał Ci się ten artykuł?

Zostaw swój e-mail, a wyślemy Ci informacje o nowych ćwiczeniach, poradach i dietach!

Dziękujemu za zapisanie do Newslettera

Check Also

Odżywki wspomagajce budowę masy mięśniowej.

Jak wspomagać budowę masy mięśniowej?

Pytanie zawarte w tytule coraz częściej interesuje ludzi, którzy wcale nie zamierzają uprawiać kulturystyki. Siła …

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments