Owoce i warzywa są bardzo ważnym składnikiem diety doktora Motignaca.

Dieta Montignaca – jedzenie według indeksu

Doktor Michael Montignac tworząc swoją dietę stwierdził, że powodem przybierania na wadze nie są zbyt kaloryczne posiłki, ale ich złe komponowanie. Stworzył, więc tabelę produktów, w której określił tzw. indeks glikemiczny (IG). Określa on jak bardzo wzrasta poziom glukozy we krwi po spożyciu danego produktu. Podzielił również węglowodany na dobre (o niskim poziomie IG, poniżej 60) i złe (IG 60-100). Dieta Montignaca zakłada spożywanie głównie produktów z niskim IG oraz prawidłowe ich łączenie w czasie posiłków.  Trzymając się zasad diety można schudnąć 4 kg w ciągu miesiąca.

Spis Treści
Zwiń
Rozwiń

Zasady diety Montignaca:

  • Jedz przynajmniej 3 posiłki dziennie o stałych porach.
  • Nie łącz produktów białkowych z węglowodanami ani roślinami strączkowymi. Wszystko możesz łączyć z warzywami.
  • Na śniadanie wybieraj produkty bogate w węglowodany, ale z niewielką ilością białka, obiad komponuj z potraw bogatych w tłuszcz i białko.
  • Dzień zakończ lekką węglowodanowo-białkową lub białkowo-tłuszczową kolacją.
  • Przerwy między posiłkami nie mogą być krótsze niż 3 godziny (po posiłku z tłuszczem – 4 godziny).
  •  Możesz pić wodę mineralną, bezkofeinową kawę oraz świeżo wyciskane soki warzywne.
  • Pij między posiłkami, nigdy w trakcie ani przed nimi.

Produkty wskazane:

Zgodnie z założeniami tej diety podstawą Twoich posiłków powinny być produkty o niewielkim indeksie glikemicznym:

IG poniżej 20:

bakłażany, cebula, cukinia, czosnek, orzeszki ziemne, papryka, pomidory, seler naciowy i korzeniowy, soja, warzywa zielone

IG 20-29:

czekolada (min. 70 proc. kakao), czereśnie, fasola gotowana, grejpfruty, fruktoza, groch gotowany, jabłka suszone, jogurt 0 proc. tłuszczu, kasza jęczmienna, marchew surowa, marmolada bez cukru, mleko świeże, soczewica czerwona, suszone śliwki

IG 30-39:

brzoskwinie z puszki, ciecierzyca, dziki ryż, fasolka szparagowa, figi, gruszki, jogurt naturalny, makaron sojowy, mleko odtłuszczone i zsiadłe, ryby, soczewica zielona gotowana, sok pomidorowy, spaghetti razowe, śliwki, twaróg

IG 40-50:

brzoskwinie, chleb gryczany, otrębowy, żytni pełnoziarnisty, czekolada biała, groszek świeży, mięso chude, mleko sojowe, makaron rurki, ryżowy, z pełnego ziarna, płatki zbożowe bez cukru, pomarańcze, pumpernikiel, ryż basmati, brązowy, sery żółte chude, soki owocowe świeże, truskawki, winogrona

Produkty niewskazane:

Produkty z tej grupy powinny być spożywane bardzo okazjonalnie, natomiast te o najwyższym wskaźniku Ig nie powinny w ogóle pojawiać się w Twoim menu:

IG 50-69:

ananas, banany, bezy, biszkopt, buraki, chleb razowy, kasza manna, gryczana, kiwi, konfitury, dżemy, słodzone, kukurydza, kuskus, lody, mango, melon, miód, mleko skondensowane słodzone, morele świeże, pączki, rodzynki, rzepa, spaghetti długo gotowane, wafle ryżowe, ziemniaki w mundurkach

IG 70-89:

arbuz, batony czekoladowe, bób gotowany, chleb biały, coca-cola, cukier, herbatniki, marchew gotowana, naleśniki, pierogi, popcorn, ryż krótko gotowany, ziemniaki gotowane

IG 90-100:

bagietka, bułeczki drożdżowe, chipsy, daktyle suszone, frytki, glukoza, mączka ryżowa, piwo, ziemniaki pieczone

Zalety diety Montignaca:

  • Ta dieta nie ma ograniczeń ilościowych – jemy tyle ile chcemy, więc nie odczuwamy głodu, czasami możemy jedynie tęsknić za niektórymi zabronionymi produktami (na szczęście jest to przejściowe),
  • wprowadza nowe, zdrowe nawyki żywieniowe np. pozwala pozbyć się uzależnienia od cukrów, kawy itp., które niekorzystnie wpływają na nasze zdrowie
  • jest bardzo prosta do zastosowania – wystarczy jeść produkty o indeksie glikemicznym poniżej 50 oraz nie łączyć białka z węglowodanami
  • jest skuteczna, można schudnąć około kilograma tygodniowo praktycznie bez wysiłku
  • nie obciąża organizmu, dlatego możemy codziennie trenować oraz możemy dietę kontynuować tak długo aż osiągniemy pożądaną przez nas wagę
  • właściwie zastosowana nie powoduje ryzyka efektu jojo
  • ścisłe przestrzeganie diety gwarantuje trwałość efektów

Wady diety Montignaca:

  • Dieta jest bardzo uboga w węglowodany i może doprowadzić do spadku masy mięśniowej, a następnie wywołać uczucie zmęczenia (wynikające z niedostatecznej ilości cukru),
  • W obawie przed zbyt wysokiem IG Możemy dostarczać organimzowi niewystarczających ilości owoców i warzyw (skutkiem będzie niedobór witamin),
  • Zaleca niektóre produkty bogate w tłuszcze (przede wszystkim tłuszcze nasycone), co może spowodować zaburzenia sercowo-naczyniowe, zwłaszcza jeśli stosujesz tę dietę przez długi czas,
    • nie daje Ci żadnych szans na pozbycie się cellulitu,
    • niektóre produkty musimy zastąpić innymi, co może nieco zmieniać smak potraw i utrudnia ich przygotowanie,
    • mała dostępność niektórych produktów i ich wysoka cena,
    • trudność w początkowych etapach diety – walka z uzależnieniem się od cukrów oraz przyzwyczajeniem do dań białkowo-węglowodanowych.
    • stosunkowo wolna utrata masy w porównaniu z innymi dietami.

    Uwaga! Przed podjęciem jakiejkolwiek diety, powinnaś zrobić podstawowe badania i skonsultować się z dietetykiem, który w profesjonalny sposób ustali najlepszy dla Ciebie sposób odżywiania się. Pamiętaj również, że dieta tylko w połączeniu z aktywnością fizyczną przyniesie oczekiwane efekty.

     

Oceń artykuł
[Głosów: 0 Średnia: 0]

Przeczytaj też:

Podobał Ci się ten artykuł?

Zostaw swój e-mail, a wyślemy Ci informacje o nowych ćwiczeniach, poradach i dietach!

Dziękujemu za zapisanie do Newslettera

Check Also

Jakie są zasady diety ketogenicznej oraz jaki jest jadłospis na diecie ketogenicznej.

Dieta ketogeniczna bez tajemnic

Dieta ketogeniczna to sposób odżywiania, który zakłada spożywanie pokarmów bogatych w zdrowe tłuszcze, przy jednoczesnym …

Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Agnieszka
Agnieszka
1 rok temu

Wymienione wady to same bzdury, wiem, bo znam z autopsji efekty tej metody.