Ból kolana, stawy
Knee Joint Pain Injury Leg Tendon Issues, Muscle Problem Pain Syndrome, Muscle Pain Of Woman After Work In Garden Bed In Summer

Ruch to zdrowie. Jak aktywność fizyczna wpływa na układ kostno-stawowy?

Od lat wiadomo, że aktywność fizyczna to kluczowy element zdrowego trybu życia, który pozwala utrzymać organizm w dobrej kondycji. Jednym z układów, które najbardziej korzystają z regularnych treningów, jest nasz szkielet. W jaki sposób aktywność fizyczna poprawia jego funkcjonowanie? Czy może wywołać też negatywne efekty?

Pozytywny wpływ aktywności fizycznej na układ szkieletowy

Regularne ćwiczenia przynoszą szereg korzyści dla naszych kości i stawów. Przede wszystkim wzmacniają mięśnie, które stabilizują postawę, odciążają szkielet i wspomagają jego pracę. Dzięki silnym mięśniom zmniejsza się obciążenie stawów, więc dłużej zachowują one sprawność. Jak jeszcze aktywność fizyczna wspomaga pracę układu kostno-stawowego?

  • Wzmacnia kości – niektóre ćwiczenia mogą pomóc w zwiększeniu gęstości mineralnej kości, a tym samym zmniejszyć ryzyko rozwoju osteoporozy.
  • Poprawia siłę i elastyczność stawów – dzięki temu przeciwdziałamy sztywności i późniejszym ograniczeniom ruchowym.
  • Redukuje masę ciała – nadwaga i otyłość nadmiernie obciążają stawy, przez co rośnie ryzyko urazów i chorób. Ćwiczenia pomagają pozbyć się nadmiaru tkanki tłuszczowej.
  • Zmniejsza ryzyko chorób stawów – brak aktywności fizycznej przyczynia się do rozwoju zwyrodnienia i stanów zapalnych, które na początku mogą nie dawać objawów. Z czasem jednak pojawi się ból i sztywność stawów, które będą utrudniać codziennie funkcjonowanie. Ćwiczenia pomagają zachować zdrowy, pełny zakres ruchu.

Negatywny wpływ aktywności fizycznej na zdrowie

Chociaż korzyści płynące z aktywności fizycznej są nieocenione, może ona wywołać też negatywne efekty. Wynikają one zwykle z błędów lub wypadków w trakcie treningów. Na przykład nieodpowiednio wykonywane ćwiczenia mogą przeciążać stawy, a w dłuższej perspektywie prowadzić nawet do zwyrodnień. Dlatego zawsze warto poprosić o pomoc kogoś doświadczonego, kto pokaże prawidłowy sposób wykonywania ćwiczeń.

Podczas treningów zawsze jest też pewne ryzyko urazu. Sprzyjają mu czynniki takie jak:

  • brak rozgrzewki,
  • wcześniejsze kontuzje,
  • nieodpowiednie obuwie sportowe,
  • nadmierna intensywność ćwiczeń.

Urazy bywają lekkie, np. przeciążenie mięśni, skręcenie kostki czy naderwanie ścięgna, ale zdarzają się też poważniejsze kontuzje, np. zwichnięcia stawów czy złamania kości. Każdy uraz wymaga przerwy w treningach, żeby organizm miał czas i możliwość zregenerowania uszkodzonych tkanek[1].

Jak poradzić sobie z bólem po wysiłku fizycznym?

Ból po wysiłku może być w pełni naturalny i wynikać ze zmęczenia mięśni. Czasem jednak związany jest z nadmiernym przeciążeniem szkieletu lub urazem. W każdym z tych przypadków do jego złagodzenia stosowane są leki przeciwzapalne i przeciwbólowe, np. deksketoprofen. Hamuje on aktywność enzymów, które produkują mediatory stanu zapalnego odpowiadające za ból, obrzęk i ocieplenie przeciążonego lub uszkodzonego miejsca. Ponadto wpływa też na przewodzenie bodźców bólowych, przez co zapobiega przekształceniu bólu ostrego w przewlekły – to istotne zwłaszcza w przypadku poważnych urazów, które wymagają dłuższego leczenia. Deksketoprofen zaczyna działać już po ok. 30 minutach od podania. Czas ten możemy skrócić, podając lek na pusty żołądek – dzięki temu szybciej się wchłonie[2].

Aktywność fizyczna może czasem skończyć się bólem, mimo to warto uprawiać sport odpowiedni do swojej kondycji i stanu zdrowia. Korzyści płynących z treningu jest znacznie więcej niż jego potencjalnych negatywnych efektów.

[1] Złotkowska, R., Skiba, M., Mroczek, A., Bilewicz-Wyrozumska, T., Król, K., Lar, K., & Zbrojkiewicz, E. (2015). Negatywne skutki aktywności fizycznej oraz uprawiania sportu. Hygeia Public Health, 50(1), 41-46.

[2] Woroń, J., & Wordliczek, J. (2017). Połączenie tramadolu z deksketoprofenem w praktyce klinicznej: postęp w leczeniu bólu. Lekarz POZ, 3(1): 61-67.

Artykuł przygotowany przez partnera serwisu 

Check Also

stluczona pieta

Stłuczona pięta – co robić gdy cierpimy z jej powodu?

Upadłeś w dużej wysokości. Po wskoczeniu na coś lub zeskoczeniu z czegoś wylądowałeś w nieprawidłowy, …

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

NOWOŚĆ!
Sprawdź E-book!

47 zabaw i ponad 150 pomysłów na aktywne spędzanie czasu z dzieckiem

Pobierz bezpłatne
fragmenty e-booków + BONUSY!

Wypełnij formularz.
Materiały wyślę OD RAZU na Twój e-mail!

Wypełnij formularz i zapisz 

się na webinar! 

Pobierz plan TABATA KILLER! 

Wypełnij formularz i pobierz plan na swój adres e-mail

Dołącz do wyzwania deski!

Wypełnij formularz i pobierz plan na swój adres e-mail