Polecane ćwiczenia
Home » Sport » Turystyka górska » Porady » Pamiętaj by dbać o stopy!
Higiena stóp powinna być priorytetem, zarówno dla górskich wędrowców, jak i dla biegaczy
higiena stóp

Pamiętaj by dbać o stopy!

Zdrowie i zadbane stopy do podstawa udanej wyprawy w góry. Przygotowaliśmy kilka porad, których każdy amator górskich wędrówek bezwzględnie powinien przestrzegać.

Podczas długich przemarszy należy bezwzględnie pilnować stanu swoich stóp. To jedna z najczęstszych przyczyn odpadnięcia członka jakiejś wyprawy (pomijając skrajnie ciężkie warunki).

Otarcia, odmrożenia i odparzenia zepsuły już niejeden wyjazd – mimo to bardzo wielu turystów dalej lekceważy ten podstawowy element.

Największym i najpoważniejszym błędem jest noszenie mokrych butów. Powinniśmy się starać, po całym dniu wędrówki za wszelką cenę wysuszyć obuwie: trzeba je maksymalnie rozsznurować, wyciągnąć języki i pozostawić w suchym, ciepłym i przewiewnym miejscu.

Dobrym, sprawdzonym sposobem jest również upychanie w butach starych gazet (włóż tyle ile się da), które doskonale wyciągają wilgoć z butów.

Bezwzględnie należy pamięta o tym, by nie stawiać butów np. przy samym ognisku; bo się „zbiegną”, przez co będą bardziej podatne na uszkodzenia mechaniczne i przeciekanie. Dodatkowo, jeśli posiadają membranę, to ulegnie ona uszkodzeniu.

Co robić, gdy nie można wysuszyć butów?

Należy kilkukrotnie na trasie przebierać skarpety (pamiętaj, by zawsze zabrać kilka sztuk, grubych, bawełnianych skarpet na każdą wyprawę), a podczas ich zmiany dokładnie wycierać stopy. Minimalizujemy w ten sposób np. powstanie oparzeń, odmrożeń (zależy od temperatur), otarć i odcisków.

Osuszanie stopy ma na celu zmniejszenie wilgoci samej skóry; mimo założenia suchej skarpety zawsze powinno się dokładnie wytrzeć stopę przed jej założeniem.

Dobrym pomysłem jest również zasypka do stóp. Pozwoli to dodatkowo wchłonąć wilgoć oraz zmniejszy ryzyko bolesnych otarć.

Kontrola stanu stóp

Podczas dłuższego postoju,(minimum 2-3 razy podczas każdego dnia marszu), należy zdjąć buty i dokładnie skontrolować stan naszych stóp: należy zwrócić uwagę czy nie ma odcisków, oparzeń, czy skóra od nadmiaru wody nie stała się biała i pomarszczona.

Podczas każdej przerwy w wyprawie warto profilaktycznie zastosować zasypkę. Tutaj nie ma co oszczędzać – zawsze lepiej nasypać więcej niż mniej, syp więc aż się będzie kurzyło =).

Rekonwalescencja stóp

Po długim i wyczerpującym dniu marszu, należy zmienić skarpety na suche i świeże, aby skóra mogła lepiej oddychać.

Kiedy jesteś na kilkudniowej wyprawie, nie wkładaj butów bez potrzeby! Zamień je na klapki, sandały, ewentualnie lekkie trampki. Stopy także potrzebują regeneracji: każda godzina bez butów jest dla nich bezcenna. Jeżeli nie masz żadnego obuwia na zmianę, możesz chodzić w samych skarpetkach.

Higiena

Stopy, częściej niż resztę ciała, należy myć. Nie chodzi tutaj tylko o względy estetyczne (i zapaszek :P), lecz o zmycie warstwy potu i brudu, które uniemożliwiają normalną wymianę powietrza i utrudniają oddychanie skóry. Czasem w trasie nie mamy możliwości pełnego umycia stóp – ale spokojnie możesz je dokładnie wytrzeć wilgotnymi chusteczkami (takimi jak dla niemowląt).

„Coś gniecie” i odciski

Gdy czujemy dyskomfort w bucie należy go zdjąć, sprawdzić czy coś nie wpadło, wytrząsnąć i wytrzepać skarpetę. Warto również sprawdzić czy między palcami czy nie znajdują się drobinki piasku, który może powodować obtarcia (to bardzo ważne! Te ten typ uszkodzeń skóry jest bardzo częsty i powoduje silny dyskomfort).

Gdy powstaną odciski, należy zastosować specjalne plastry przeciwodciskowe, a gdy ich nie mamy, muszą wystarczyć zwykłe plastry z opatrunkiem. Spowoduje to ochronę takiego miejsca, zahamuje jego powiększanie się oraz zmniejszy ból i stan zapalny. Można również to miejsce nasmarować specjalnym, łagodzącym kremem.

Podczas długich marszy, należy za wszelką cenę dbać o buty i stopy. Z chorymi, zaniedbanymi nogami daleko nie zajdziemy.

Przeczytaj też:



Chcesz szybko i skutecznie schudnąć?

Sprawdź nasze diety i poradniki odchudzania. Poprowadzimy Cię krok po kroku, pokażemy jak ćwiczyć, co jeść i jak się motywować, by odchudzanie było skuteczne i trwałe.

Nasze diety i poradniki to idealne propozycje dla kobiet, które chcą rozpocząć zdrowy tryb życia oraz czuć się fantastycznie każdego dnia.

Codziennie będziesz pełna energii, a waga pokaże ubywające jak szalone kilogramy.

Tak, pokaż mi diety!

Podobał Ci się ten artykuł?

Zostaw swój e-mail, a wyślemy Ci informacje o nowych ćwiczeniach, poradach i dietach!

Dziękujemu za zapisanie do Newslettera

O autorze - Michał Walter

Michał Walter
Szeroko pojętym outdoorem zajmuję się od kilku lat, ze szczególnym uwzględnieniem turystyki górskiej i survivalu. Od pewnego czasu prowadzę szkolenia związanej właśnie z tą tematyką, na których kładę duży nacisk na dobór sprzętu i psychikę podczas dużego zmęczenia i wyczerpania. Oprócz outdooru interesuję się również, ratownictwem medycznym (w szczególności „czerwoną taktyką”) oraz militariami. Na wyjazdach, czy to blisko (Beskid), czy daleko (Islandia, Iran) staram się poznawać dwie rzeczy: piękno środowiska naturalnego oraz mentalność miejscowej ludności, która w każdym miejscu na ziemi jest inna tak samo jak flora czy fauna.

Sprawdź też

Opis i przegląd sprzętu wspomagającego rozwój pracy na boisku.

Piłkarski trening motoryczny z wykorzystaniem odpowiedniego sprzętu

Trener, który twierdzi, że piłkarz może osiągnąć mistrzostwo bez treningu motorycznego – tylko i wyłącznie …

1
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
hultaj Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
hultaj
Gość
hultaj

dobre skarpety to zdecydowanie podstawa. spaio, x-socks, wisport. fjord nansen…