Polecane ćwiczenia
Home » Sport » Samoobrona dla kobiet » Co zrobić, gdy ktoś Cię agresywnie zaczepia? Jak się bronić przed atakiem?
Zobacz jak się bronić przed atakiem.
Te kilka prostych rad może uratować Ci życie!

Co zrobić, gdy ktoś Cię agresywnie zaczepia? Jak się bronić przed atakiem?

Czy wiesz co zrobić w sytuacji, gdy ktoś na ulicy, na przystanku, w autobusie lub pubie agresywnie Cię zaczepia lub chce skrzywdzić? Niestety, niewiele dziewczyn wie jak zachować się w takiej sytuacji, ani co należy zrobić.

Kilka prostych rad, które znajdziesz poniżej, być może uratują Twoje zdrowie lub życie.

Działaj od razu, bądź stanowcza.

Jeśli nie udało Ci się uniknąć sytuacji niebezpiecznej i znalazłaś się w momencie, gdy agresja jest skierowana bezpośrednio w Twoim kierunku – musisz działać od razu!

W pierwszym momencie unieś ręce dłońmi w kierunku agresora. Krótkimi asertywnymi komunikatami staraj się deeskalować agresję: „Odejdź!”, „Trzymaj ręce przy sobie”, „Nie podchodź, nie chce problemów”. Nie wdawaj się w dyskusje, tłumaczenia. Nie przepraszaj – nie możesz dać po sobie poznać, że boisz się i nie wiesz co zrobić – to może wyzwolić agresję w napastniku.

Staraj się utrzymać bezpieczny dystans (minimum odległość „krok+zasięg ramion”) – pozwala to zminimalizować ryzyko ataku oraz zmaksymalizować możliwość reakcji w przypadku próby ataku, złapania za ubranie (obrony, bloku, zasłony).

Równocześnie staraj się wycofać obserwując otoczenie (kto może ci pomóc?, czy nie ma więcej agresorów?, jakich narzędzi mogę użyć do obrony?, gdzie mogę się oddalić?).

Nie bój się prosić o pomoc

Czy wiesz jak się bronić, gdy ktoś Cię zaczepia?
Warto pomyśleć o samoobronie – bo czasem, może być zwyczajnie za późno.

Poproś o pomoc przechodniów, świadków zdarzenia. Wskaż konkretną osobę! 

„Proszę Pana – Pan mi pomoże!/proszę zadzwonić na policję” – wywołuje to silny efekt psychologiczny „grupy obrońców” – niezależnie od reakcji przechodnia dla agresora jest was już dwóch!

Gdy wokół nie ma innych osób – postrasz policją i wycofaj się w bezpieczne miejsce (sklep, stacja benzynowa, miejsce oświetlone, ruchliwa ulica), mów że dookoła są kamery, że wszystko jest nagrywane – spraw, by agresor przestał być anonimowy, a Tobie łatwiej będzie wezwać pomoc.

Zobacz poniższy film – przedstawia bójkę w Krakowie. Spójrz jak zachowują się ludzie. Jak Ty byś sobie poradziła w takiej sytuacji?

Podejmij zdecydowane działanie i oddal się z miejsca zagrożenia

W przypadku napaści bezpośredniej (atak, kopanie, szarpanie, straszenie pobiciem, śmiercią) – musisz podjąć działanie. Działanie powinno być zdecydowane, szybkie i zaplanowane. Najprostsze co możesz zrobić to kopnij z całej siły w krocze, odepchnij przeciwnika i oddal się w bezpieczne miejsce!

Każdy z tych elementów powinien być agresywny i asertywny – musisz pokazać, że wiesz co robisz i że nie żartujesz!

Niezależnie od sytuacji bezzwłocznie oddal się z zagrożonego miejsca – nie czekaj, aż agresor się rozmyśli i zacznie atakować, wezwie kolegów, i/lub wyciągnie nóż.

krav_maga_dla_kobiet2

Nie dawaj mu podstaw do dalszej konfrontacji, a w razie konieczności poinformuj o zaistniałej sytuacji najbliższych/Policję (w przypadku dalszego rozwoju sytuacji łatwiej im będzie Ci pomóc!).

Wszystkie te czynności powinny być przećwiczone – tak by ich wykonywanie było było dla Ciebie naturalne a Twoja postawa była przekonująca. Z psychologicznego punktu widzenia pamiętaj, że agresor wybiera „słabe” ofiary. Fakt chodzenia pewnym krokiem, z wyprostowaną klatka piersiową i uniesioną głową sprawia że komunikujesz, że nie jesteś „łatwą ofiarą”. Pewność siebie i odpowiednie umiejętności tylko wzmacniają ten obraz.

Czy można się tego nauczyć?

Wybierz Krav Maga i postaw na swoje bezpieczeństwo.
Nie ważne ile ważysz, ile masz lat, ani w jakiej jesteś kondycji fizycznej – też możesz się nauczyć samoobrony!

Tak, tego wszystkiego da się nauczyć! Niezależnie od twoich dotychczasowych doświadczeń, kondycji, wagi, wieku, stanu fizycznego i mentalnego – przez odpowiedni trening możesz podnieść jakość swojego życia.

Dobrym pomysłem jest regularny trening Krav Maga – na każdych zajęciach znajdziesz wszystkie powyższe elementy: rozpoznawanie i identyfikacja sytuacji niebezpiecznych, deeskalacja agresji i reagowanie w skrajnie trudnych warunkach.

Tylko takie przygotowanie pozwoli ci czuć się pewnie i „wdrukować” w Twoje ciało prawidłowe odruchy i procedury. Trening Krav Maga pozwala budować nie tylko lepszą kondycję i wytrzymałość ale przede wszystkim pomaga przezwyciężać lęki i budować odpowiedni stan mentalny.

Podsumowując:

  1. Unikaj syndromu ofiary – chodź pewnym krokiem, z podniesioną wysoko głową.
  2. Pamiętaj, że większość sytuacji można rozwiązać asertywnym, zdecydowanym zachowaniem.
  3. Nie wdawaj się w dyskusje z napastnikiem. Wydawaj krótkie, zdecydowane komunikaty.
  4. Koniecznie utrzymuj bezpieczny dystans. Nie daj podejść bliżej niż krok + zasięg ramion.
  5. Rozejrzyj się dookoła kto może Ci pomóc – poproś o wsparcie konkretną osobę.
  6. Przemieszczaj się w kierunku oświetlonych, doskonale widocznych miejsc, gdzie mogą się znaleźć kamery i świadkowie.
  7. Spraw by napastnik przestał się czuć anonimowy.
  8. W przypadku ataku – staraj się kopnąć napastnika z całej siły krocze i bezzwłocznie oddal się z miejsca zagrożenia.

Kliknij i dowiedz się więcej o Krav Maga – najlepszym systemie samoobrony dla kobiet.

Przeczytaj też:



Chcesz szybko i skutecznie schudnąć?

Sprawdź nasze diety i poradniki odchudzania. Poprowadzimy Cię krok po kroku, pokażemy jak ćwiczyć, co jeść i jak się motywować, by odchudzanie było skuteczne i trwałe.

Nasze diety i poradniki to idealne propozycje dla kobiet, które chcą rozpocząć zdrowy tryb życia oraz czuć się fantastycznie każdego dnia.

Codziennie będziesz pełna energii, a waga pokaże ubywające jak szalone kilogramy.

Tak, pokaż mi diety!

Podobał Ci się ten artykuł?

Zostaw swój e-mail, a wyślemy Ci informacje o nowych ćwiczeniach, poradach i dietach!

Dziękujemu za zapisanie do Newslettera

O autorze - Michał Sog

Michał Sog
Twórca i głównodowodzący SAGOTu. Krav Maga zajmuje się od 2000 roku. Zaczęło się od alternatywy dla książek, skończyło się na pasji i sposobie życia. Posiada kwalifikacje instruktorskie w wielu zakresach szeroko pojętego bezpieczeństwa i samoobrony (od samoobrony cywilnej, po CQB, AIR Marchal i VIP-Protection). Prywatnie absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego i Krakowskiej Szkoły Biznesu.

2
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
Michał SogAnka Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Anka
Gość
Anka

Witam, moja mama pracuje w służbie zdrowia, pewnego razu idąc do pracy na nocny dyżur została zaatakowana, nie umie się bronić skutecznie dlatego po tamtym niemiłym wydarzeniu postanowiliśmy zakupić jej gaz pieprzowy, który będzie skuteczny i odniesie natychmiastowe… Bo ja nie wyobrażam sobie mojej mamy jak trzyma gardę i okłada przeciwnika pięściami…