Polecane ćwiczenia
Home » Zdrowie i uroda » Domowa-apteczka » Przesilenie wiosenne – jak poradzić sobie ze skutkami
przesilenie wiosenne
Przesilenie wiosenne może skutkować spadkiem energii

Przesilenie wiosenne – jak poradzić sobie ze skutkami

Wraz z pierwszymi promieniami wiosennego słońca, paradoksalnie nie przybywa nam energii. A często jest wręcz odwrotnie. Wyjałowiony po zimie organizm oraz brak świeżych owoców i warzyw sprawiają, że na „przednówku” brakuje nam paliwa do działania. Jak doładować akumulatory? Przed Wami adaptogeny.



Adaptogeny to rośliny podnoszące odporność oraz pomagające radzić sobie ze stresem. Wzmacniają system odpornościowy i można spożywać je przez dłuższy czas w formie wygodnych suplementów.

Nie mają praktycznie żadnych skutków ubocznych, a do tego rzadko wchodzą w interakcję z lekarstwami. W Polsce są ciągle słabo znane, ale na Wschodzie i Zachodzie to bardzo ważna część ziołolecznictwa.

Każdy z adaptogenów ma swoje unikatowe właściwości, tak więc na pewno uda się wam znaleźć wśród nich swojego faworyta. Poniżej przegląd kilku „wspomagaczy” – na pewno o niektórych już słyszeliście lub mieliście okazję je zażywać.

1. Żeń-szeń

Dzięki substancjom czynnym – ginsenozydom wykazuje wielokierunkowe działanie na nasz organizm. Wpływa na ośrodkowy układ nerwowy, poprawia zdolności koncentracji oraz zapamiętywania.

Pobudza także układ odpornościowy. Ginsenozydy ochraniają neurony przed negatywnym wpływem wolnych rodników. Żeń-szeń obniża stężenie glukozy we krwi, zapobiega więc rozwojowi cukrzycy.

Żeń-szeń pozytywnie wpływa na układ krążenia, działa przeciwmiażdżycowo, zmniejszając stężenie „złego” cholesterolu. Poza tym przeciwdziała nowotworom i regeneruje wątrobę. Żeń-szeń ochrania tkankę kostną przed osteoporozą.

Doskonałą wiadomością jest także to, że odmładza skórę, zapobiega łysieniu i wypadaniu włosów.

2. Maca – „złoto Inków”

Maca dodaje energii i wzmacnia wytrzymałość fizyczną organizmu. Przeciwdziała osteoporozie, poprawia funkcje seksualne i podnosi libido u obu płci. Dobrze wpływa na płodność. Przyjmowanie macy reguluje gospodarkę hormonalną, znacząco zmniejsza ryzyko zachorowań na raka i zmiata wolne rodniki.

Badania wykazują, że maca stymuluje rozwój połączeń między neuronami, wpływa na pamięć, zdolność przyswajania wiedzy i inteligencję.

Jest polecana seniorom, gdyż podnosi efekty w leczeniu chorób Alzheimera i Parkinsona oraz spowalnia procesy starzenia. Jest bogata w żelazo, wspomoże więc walkę z anemią.

Tu przeczytasz więcej o właściwościach macy.

3. Eleuthero (żeń szeń syberyjski)

Wspomaga procesy uczenia się i zapamiętywania. Pomaga leczyć depresję.

Usuwa stres wywołany leczeniem sterydami. Ochrania serce i wątrobę przed czynnikami stresowymi i toksycznymi.

Fitosterole w nim zawarte regulują przemianę tłuszczów, co zapobiega otłuszczeniu wątroby, nerek i serca. Ma właściwości odtruwające, przeciwzapalne, antyrodnikowe.

Obniża poziom cukru we krwi i podwyższone ciśnienie.

4. Różeniec górski

Różeniec górski pomaga w momentach stresu psychicznego, emocjonalnego i fizycznego. Wpływa na kluczowe neuroprzekaźniki, tj. serotoninę, noradrenalinę i naturalne opioidy.

Różeniec górski poprawia funkcje poznawcze i pamięć. Dzięki niemu mózg pozbawiony odpoczynku może długotrwale funkcjonować.

To dobra wiadomość dla studentów i pracujących umysłowo. Wpływa także na pamięć krótkotrwałą i szybkość percepcji. Działa nie tylko na umysł, ale także na ciało: wzmacnia wytrzymałość fizyczną i chroni tkankę mięśniową podczas ćwiczeń.

Koktajl dotleniający organizm

Poza stosowaniem adaptogenów możemy jednocześnie zadbać o dotlenienie organizmu. Jak to zrobić? Polecamy wypić koktail z dodatkiem dotleniających składników np. spiruliny, jarmużu (świeży albo w proszku) lub zielonego jęczmienia.

  • 1 banan
  • pół jabłka
  • 1 łyżeczka spiruliny lub zielonego jęczmienia
  • garść jarmużu
  • odrobina soku z cytryny
  • woda lub mleko roślinne
  • ksylitol lub miód do smaku (można pominąć)

Całość blendujemy i od razu wypijamy. I wiosna jest nasza!

Przeczytaj też:



Chcesz szybko i skutecznie schudnąć?

Sprawdź nasze diety i poradniki odchudzania. Poprowadzimy Cię krok po kroku, pokażemy jak ćwiczyć, co jeść i jak się motywować, by odchudzanie było skuteczne i trwałe.

Nasze diety i poradniki to idealne propozycje dla kobiet, które chcą rozpocząć zdrowy tryb życia oraz czuć się fantastycznie każdego dnia.

Codziennie będziesz pełna energii, a waga pokaże ubywające jak szalone kilogramy.

Tak, pokaż mi diety!

Podobał Ci się ten artykuł?

Zostaw swój e-mail, a wyślemy Ci informacje o nowych ćwiczeniach, poradach i dietach!

Dziękujemu za zapisanie do Newslettera

Sprawdź też

Zabieg liposukcji i lipotransferu doskonały do polepszenia wyglądu.

Liposukcja i lipotransfer, czyli kiedy nadmiar tkanki tłuszczowej może okazać się zaletą

,,Zawsze chciałam mieć większe piersi, a mniejsze biodra” – jeśli często myślisz w ten sposób …

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o