Polecane ćwiczenia
Home » Odżywianie » Porady » Jak zmniejszyć poziom cholesterolu we krwi?
Jak zmniejszyć ilość cholesterolu?

Jak zmniejszyć poziom cholesterolu we krwi?

Poziom cholesterolu można obniżyć za pomocą diety bogatej w warzywa, owoce i nienasycone kwasy tłuszczowe. Korzystnie działa też uprawianie sportu i skuteczne relaksowanie się. Jeśli te sposoby nie działają, lekarz może zapisać leki, np. statyny.



Obniżanie cholesterolu – leki czy zmiana stylu życia?

Cholesterol można obniżyć poprzez zmianę stylu życia, tzn. stosowanie zbilansowanej diety i uprawianie aktywności fizycznej. Pomocne jest też umiejętne relaksowanie się oraz rzucenie palenia. Jeśli te sposoby nie są skuteczne, lekarz może zapisać środki obniżające cholesterol.

Najczęściej przepisywane leki to statyny. Zmniejszają zarówno poziom cholesterolu całkowitego, jak i LDL (tzw. złego cholesterolu). Dodatkowo niwelują ryzyko pojawienia się chorób serca, które są związane z wysokim poziomem cholesterolu. Inne leki obniżające stężenie cholesterolu we krwi to simwastatyna, atorwastatyna oraz lowastatyna.

Dieta na obniżenie cholesterolu

Aby obniżyć poziom cholesterolu, należy unikać potraw smażonych na smalcu i maśle. Trzeba też ograniczyć ilość tłustych wędlin i mięs w diecie, a także tłustej śmietany i mleka. Stężenie cholesterolu podwyższają żółtka jaj oraz słodycze, szczególnie te smażone na tłuszczu zwierzęcym.

Warto zmienić sposób przyrządzania posiłków i zrezygnować ze smażenia na korzyść gotowania, duszenia lub pieczenia. Najlepiej jeść 4-5 razy dziennie w niewielkich ilościach.

Na śniadanie dobrze jest sięgnąć po pełnoziarniste produkty, które obniżają poziom cholesterolu. Dodatkowo sycą przez długi czas. Zwiększenie udziału warzyw i owoców w diecie również pomaga zachować zdrowie.

Ryby zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe, które obniżają poziom złego cholesterolu oraz trójglicerydów we krwi. W podobny sposób działają orzechy. Ich kolejną zaletą jest zwiększanie stężenia tzw. dobrego cholesterolu, który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Aby obniżyć poziom cholesterolu, warto też sięgnąć po płatki owsiane, soję, czosnek, a także wywary ziołowe: z lucerny lub mniszka lekarskiego. Co ciekawe, wypicie jednej lampki czerwonego wina raz na kilka dni, obniża poziom cholesterolu.

Zamiast alkoholu można też wybrać czerwoną bądź zieloną herbatę lub sok z aronii. Spełnią swoją rolę, jeśli będą pite 3-4 razy dziennie.

Relaks i aktywność – sposoby na obniżenie cholesterolu

Poziom cholesterolu zwiększa się w czasie stresujących sytuacji. Warto więc nauczyć się skutecznie relaksować i odpoczywać.

Ważny jest też sen w ilościach, których potrzebuje organizm. Aktywność fizyczna to kolejny sposób na zmniejszenie stężenia cholesterolu. Wysiłek obniża ryzyko pojawienia się chorób związanych z układem krążenia.

Artykuł przygotowany przez partnera serwisu 

Przeczytaj też:



Chcesz szybko i skutecznie schudnąć?

Sprawdź nasze diety i poradniki odchudzania. Poprowadzimy Cię krok po kroku, pokażemy jak ćwiczyć, co jeść i jak się motywować, by odchudzanie było skuteczne i trwałe.

Nasze diety i poradniki to idealne propozycje dla kobiet, które chcą rozpocząć zdrowy tryb życia oraz czuć się fantastycznie każdego dnia.

Codziennie będziesz pełna energii, a waga pokaże ubywające jak szalone kilogramy.

Tak, pokaż mi diety!

Podobał Ci się ten artykuł?

Zostaw swój e-mail, a wyślemy Ci informacje o nowych ćwiczeniach, poradach i dietach!

Dziękujemu za zapisanie do Newslettera

Sprawdź też

Agrest indyjski to suplement diety który wspomaga proces odchudzania i dostaniesz go w każdym sklepie.

Agrest indyjski kontra odchudzanie – jak to działa?

Czy wiesz, że szerokie grono Polaków boryka się z nadwagą lub otyłością? To przypadłości uwarunkowane …

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o