Polecane ćwiczenia
Home » Odżywianie » Czy masło orzechowe jest zdrowe?
Masło orzechowe to dobre uzupełnienie diety o kwasy omega i witaminy.
Najlepsze domowe masło orzechowe - zdrowe i pyszne uzupełnienie diety.

Czy masło orzechowe jest zdrowe?

Chociaż to produkt wysokokaloryczny, masło orzechowe często jest wskazywane jako zdrowy składnik diety, nawet odchudzającej. Ta koncepcja jest słuszna, trzeba jedynie wybrać produkt o wysokiej zawartości orzechów, pozbawiony cukru i utwardzonych tłuszczów oraz znać umiar.

Dobrym pomysłem jest zrobienie domowego masła orzechowego i to niekoniecznie z orzechów arachidowych – bardziej wartościowym wyborem będą na przykład orzechy nerkowca czy migdały.

Co to właściwie jest masło orzechowe i ile ma kalorii?

Masło orzechowe to wyrób spożywczy wytwarzany z orzechów poddawanych prażeniu w wysokiej, ponad 200-stopniowej temperaturze. Zwykle jest produkowane z orzechów arachidowych (ze względu na ich niską cenę), jednak można je zrobić z każdego rodzaju orzechów.

W 100 gramach masła orzechowego jest aż 600 kalorii, jednak nie są to puste kalorie. 

Dlaczego warto jeść masło orzechowe?

  • Masło orzechowe zawiera tłuszcze nienasycone, czyli tzw. „zdrowe tłuszcze”.

W maśle orzechowym znajdziemy przede wszystkim kwasy omega-3, omega-6 i omega-9. Kwasy te pozytywnie wpływają na pracę mózgu, chronią skórę przed procesami starzenia się, działają przeciwzapalnie, wpływają na obniżenie ciśnienia krwi, zmniejszają ryzyko wystąpienia choroby nowotworowej, miażdżycy i chorób serca.

Należy dodać, że według niektórych źródeł naukowych kwas linolowy CLA (omega-6) zwiększa lipolizę, czyli proces rozpadu tkanki tłuszczowej, a zatem działa odchudzająco.

  • Jest bogate w białko.

Biorąc pod uwagę skład aminokwasów egzogennych zawartych w orzechach można stwierdzić, że zawierają one niemal pełnowartościowe białko. Z tego względu masło orzechowe powinno być składnikiem diety wegetariańskiej, wegańskiej oraz diety dla sportowców.

  • Jest źródłem błonnika.

Masło orzechowe to nie tylko zdrowe tłuszcze, ale także spora dawka błonnika, który usprawnia pracę układu trawiennego, obniża poziom cholesterolu, trójglicerydów oraz glukozy we krwi. Dodatkowo błonnik wiążąc wodę pęcznieje w żołądku, co powoduje uczucie sytości na dłużej, hamuje łaknienie i pomaga w odchudzaniu.

  • Masło orzechowe zawiera tryptofan.

Tryptofan to aminokwas, który poprawia pracę mózgu, wpływa na pamięć i zdolność koncentracji. To powoduje, że masło orzechowe jest polecane w diecie osób, które pracują umysłowo, uczą się oraz, które są często przemęczone lub bardzo aktywne fizycznie.

  • Zawiera witaminę E.

Witamina E zabezpiecza komórki ciała przed działaniem wolnych rodników, dlatego jest nazywana „witaminą młodości i piękności”. Należy ona do przeciwutleniaczy, czyli opóźnia procesy starzenia się, ponadto odpowiada za prawidłowy rozwój płodu u kobiet oraz wytwarzanie nasienia u mężczyzn, przeciwdziała zakrzepom i korzystnie wpływa na stan naszego wzroku.

Już 30g masła orzechowego pokrywa dzienne zapotrzebowanie na witaminę E! 

Jak wybrać masło orzechowe dobrej jakości?

Generalnie zasada jest prosta – im więcej orzechów w maśle i mniej innych dodatków, tym lepiej. Najlepszym wyborem będzie masło, które w swoim składzie zawiera 100% orzechów i jest pozbawione dodatkowych składników. Przede wszystkim w produkcie nie powinno być soli, cukru, syropu glikozowo-fruktozowego oraz oleju palmowego.

W popularnych sklepach ciężko znaleźć produkt spełniający powyższe wymagania, dlatego przy zakupie należy uważnie czytać skład. Masła można też poszukać w sklepach ze zdrową żywnością lub sklepach internetowych, jednak najlepszym rozwiązaniem będzie samodzielne przygotowanie.

Przepis na super przepyszne i zdrowe masło orzechowe.
Wybierz swoje ulubione orzechy do domowego masła.

Przepis na domowe masło orzechowe.

Zrobienie domowego masła orzechowego jest bardzo proste.

  • Ulubione orzechy oskub z łupin (lepiej kupować orzechy w łupinach, ponieważ zawierają znikomą ilość aflotoksyn – niebezpiecznych metabolitów grzybów i pleśni).
  • Upraż oczyszczone orzechy, czyli wysyp je na gorącą patelnię bez tłuszczu i praż aż do momentu, gdy się zarumienią. Ta czynność powoduje, że masło będzie miało lepszy i bogatszy smak, jednak jeżeli zależy ci na dostarczeniu jak największej ilości drogocennych składników – pomiń ją i przygotuj masło z orzechów niepoddanych obróbce termicznej.
  • Ostudzone orzechy partiami wrzucaj do blendera i blenduj aż do utworzenia gładkiej masy i puszczenia przez nie tłuszczu.
  • Tak przygotowaną masę przełóż do słoika.

W ten sposób otrzymujemy zdrowe, w 100% naturalne masło orzechowe bez konserwantów i cukru. Jeżeli chcesz, możesz swoje masło doprawić. Podczas blendowania dodaj odrobinę soli oraz miodu lub innego substytutu cukru, na przykład ksylitolu.

Kto powinien unikać masła orzechowego?

Masło z orzechów arachidowych zawiera sporo tłuszczów, zwłaszcza kwasów omega-6, które w nadmiarze mają działanie prozapalne i pronowotworowe. Analizy sposobu żywienia w Polsce wykazują na silnie zaburzony stosunek kwasów omega-3 do omega-6 w kierunku nadmiernej przewagi omega-6.

Może to mieć ogromne znaczenie w profilaktyce chorób kardiologicznych, autoimmunologicznych i chorób o podłożu zapalnym. Z tego powodu masło orzechowe z fistaszków nie jest polecane osobom cierpiącym na choroby układu krążenia i choroby autoimmunologiczne. W tym przypadku najlepszym wyborem będzie masło z orzechów włoskich.

Warto wiedzieć!

Stosunek kwasów tłuszczowych omega-3 do omega-6 powinien wynosić odpowiednio 1:4, ale jest często zaburzony ze względu na powszechny nadmiar omega-6 w produktach, które zwykle spożywamy, czyli w mięsie, nabiale, jajkach, ziarnach i olejach.

Nadmiar kwasów omega-6 powoduje wzrost stanu zapalnego oraz zwiększa ryzyko wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego. Dlatego warto wprowadzić do diety więcej produktów bogatych w kwasy omega-3, aby wyrównać niekorzystne proporcje.

Masło orzechowe powinny ograniczyć także osoby odchudzające się. Jest ono bardzo kaloryczne – 1 łyżka to aż 140 kalorii. Należy pamiętać, że optymalna ilość orzechów w diecie to zaledwie 1-2 łyżki dziennie, a prawda jest taka, że zazwyczaj zjadamy więcej. Należy więc zachować umiar.


W ofercie sklepu znajdziesz masła orzechowe między innymi

Wpis przygotowany przy wsparciu partnera, bdsklep.pl oferujący masło orzechowe 

 

Źródła:

https://wformie24.poradnikzdrowie.pl/odzywianie/zdrowe-odzywianie/maslo-orzechowe-czy-jest-zdrowe-ile-ma-kalorii-przepisy-z-maslem-aa-Z4Lr-9dUn-AcES.html

http://zdrowie.gazeta.pl/Zdrowie/7,101460,23407844,dlaczego-warto-jesc-maslo-orzechowe.html

Oceń artykuł
[Głosów: 0 Średnia: 0]

Przeczytaj też:

Chcesz szybko i skutecznie schudnąć?

Sprawdź nasze diety i poradniki odchudzania. Poprowadzimy Cię krok po kroku, pokażemy jak ćwiczyć, co jeść i jak się motywować, by odchudzanie było skuteczne i trwałe.

Nasze diety i poradniki to idealne propozycje dla kobiet, które chcą rozpocząć zdrowy tryb życia oraz czuć się fantastycznie każdego dnia.

Codziennie będziesz pełna energii, a waga pokaże ubywające jak szalone kilogramy.

Tak, pokaż mi diety!

Podobał Ci się ten artykuł?

Zostaw swój e-mail, a wyślemy Ci informacje o nowych ćwiczeniach, poradach i dietach!

Dziękujemu za zapisanie do Newslettera

Sprawdź też

Te idealne na upały ice-smoothie przygotujesz sam w domu.

5 orzeźwiających ice-smoothie, które doskonale gaszą pragnienie

W gorące dni szukasz ochłody? Sięgnij po zdrowe i lodowato zimne smoothies, które przygotujesz w …

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o