Polecane ćwiczenia
Home » Odżywianie » Diety » Dieta Paleo – czyli przysmaki jaskiniowców
Jest to zdecydowanie jedna z bezpieczniejszych diet.
Dieta paleo znana również jako dieta jaskiniowa.

Dieta Paleo – czyli przysmaki jaskiniowców

Twórcą tej diety jest dr Loren Cordain, amerykański naukowiec i autor książek o zdrowym odchudzaniu, ale jak sam przyznaje prawdziwymi pomysładowcami tej diety są nasi przodkowie, stąd nazywana jest również dietą jaskiniowca, dietą paleolityczną, dietą naszych przodków.

Głównym założeniem tej diety jest spożywanie pokarmów, którymi żywili się ludzie pierwotni na naszym kontynencie, czyli to co sami mogli upolować i uzbierać. Oczywiście my nie musimy naśladować ich trybu życia, ale na pewno musimy zrezygnować z żywności przetworzonej i takiej, która nie znajdowała się w jadłospisie naszych przodków.

W diecie paleo bardzo ważną rzeczą jest również codzienna aktywność fizyczna, najlepiej treningi na siłowni przeplatane z ulubionym sportem na świeżym powietrzu.

Pokarmy dozwolone

Podstawą diety paleo produkty wysokobiałkowechude mięso (cielęcina, wołowina, drób), owoce morza, owoce i warzywa nie zawierające skrobi (musimy, więc zrezygnować z ziemniaków) do tego nasiona, orzechy i miód, czyli wszystko to, co człowiek pierwotny mógł znaleźć w swoim naturalnym środowisku.

Dieta paleo nie powinna być dla organizmu szokiem, dlatego zaleca się powolne na nią przechodzenie, które pozwoli organizmowi przygotować się na zmiany. Z tego względu podzielono ją na trzy fazy, zwane poziomami. Na pierwszym poziomie diety można w ciągu tygodnia zjeść trzy posiłki otwarte, czyli cokolwiek, na co tylko mamy ochotę. Poziom drugi pozwala na dwa posiłki otwarte tygodniowo, a na poziomie trzecim dozwolony jest już tylko jeden posiłek otwarty.

Pokarmy niedozwolone

Nabiał

Nasi przodkowie (2,5 mln lat temu) nie hodowali bydła, nie jadali więc nabiału ani nie pili mleka, dlatego przechodząc na dietę paleo będziesz musiała całkowicie zrezygnować z produktów mlecznych. Naukowcy-zwolennicy tej diety uważają, że człowiek nie jest genetycznie przystosowany do spożywania nabiału i organizm nie potrafi go strawić w odpowiedni sposób, co jest dla nas szkodliwe i objawia się dolegliwościami ze strony układu pokarmowego, alergiami i różnego rodzaju chorobami przewlekłymi.

Zboża

Stosując te diętę nie można spożywac zbóż, czyli należy unikać mąki, pieczywa i wszelkich produktów zawierających przetworzone zboża. Dokładnie z tego samego powodu, co nabiał – nasi przodkowie nie siali zbóż ani nie przetwarzali ich w żaden sposób, więc nasz organizm również nie jest przystosowany do trwienia produktów zbożowych.

W diecie paleo zabronione są również cukry (odpadają wszystkie słodycze i słodkie napoje), warzywa strączkowe, sól, drożdże.

Zalety diety Paleo:

  • duża ilość błonnika, dostarczanego przez owoce i warzywa,
  • nacisk na dużą aktywność fizyczną,
  • unikanie soli i sodu,
  • spożywanie chudych mięs,
  • wyrabia dobre nawyki żywieniowe – unikanie żywności przetworzonej, słodyczy,
  • nie ma ani ograniczeń ilościowych, ani kalorycznych – jemy tyle ile chcemy i nie martwimy się o tłuszcz czy kalorie,
  • nie powoduje efektu jojo,
  • dostarcza organizmowi jedynie „dobrych” tłuszczów.

Wady diety Paleo:

  • powolna utrata wagi – większe efekty są widoczne dopiero na 3 poziomie diety,
  • stosunkowo duża ilość białka, co może negatywnie wpływać na pracę nerek. Szczególną ostrożność przy stosowaniu diety paleo powinni zachować diabetycy,
  • brak w diecie węglowodanów złożonych,
  • ta dieta jest dosyć problematyczna dla osób, które nie lubią przygotowywać posiłków, gdyż nie możemy korzystać z sosów i dodatków typu instant, a także musimy zrezygnować np. z makaronów,
  • wymaga trwałej zmiany nawyków żywieniowych do końca życia,
  • może powodować zaparcia i problemy z trawieniem.

Uwaga! Przed podjęciem jakiejkolwiek diety, powinnaś zrobić podstawowe badania i skonsultować się z dietetykiem, który w profesjonalny sposób ustali najlepszy dla Ciebie sposób odżywiania się.

 

Przeczytaj też:



Chcesz szybko i skutecznie schudnąć?

Sprawdź nasze diety i poradniki odchudzania. Poprowadzimy Cię krok po kroku, pokażemy jak ćwiczyć, co jeść i jak się motywować, by odchudzanie było skuteczne i trwałe.

Nasze diety i poradniki to idealne propozycje dla kobiet, które chcą rozpocząć zdrowy tryb życia oraz czuć się fantastycznie każdego dnia.

Codziennie będziesz pełna energii, a waga pokaże ubywające jak szalone kilogramy.

Tak, pokaż mi diety!

Podobał Ci się ten artykuł?

Zostaw swój e-mail, a wyślemy Ci informacje o nowych ćwiczeniach, poradach i dietach!

Dziękujemu za zapisanie do Newslettera

Sprawdź też

Dieta pudełkowa może również oznaczać zdrowe i zbilansowane posiłki.

Dieta na zamówienie, czyli zdrowy i wygodny sposób na wymarzoną sylwetkę

Z roku na rok wzrasta liczba Polaków, dla których idealna sylwetka i zdrowy styl życia …

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o