Dieta kopenhaska jest oparta głównie na mięsie, jajkach i niewielkiej porcji warzyw.
Jedna z diet, która robi furorę ostatnimi czasy.

Dieta kopenhaska – żywieniowa monotonnia

Dieta kopenhaska, nazywana również dietą trzynastodniową lub szwedzką, jest dietą niskowęglowodanową i niskokaloryczną, a w praktyce bardzo restrykcyjną i monotonną.
Pozwala ona nie tylko na szybką utratę wagi (5-20kg), ale pomaga również w uregulowaniu procesów metabolicznych i wyzbyciu się nieprawidłowych nawyków żywieniowych.

Dzienna ilość kalorii w tej diecie wynosi około 500 – 900 kcal. Głównym zadaniem tej diety oprócz natychmiastowego zrzucenia wagi jest przyspieszenie przemiany materii na około 2 lata.

Spis Treści
Zwiń
Rozwiń

Zasady diety kopenhaskiej:

Dieta kopenhaska może być stosowana nie częściej niż raz na 2 lata. Dieta zawsze trwa dokładnie 13 dni i nie możemy jej skracać lub przedłużać, ponieważ będzie nieskuteczna lub może niekorzystnie wpłynąć na funkcjonowanie naszego organizmu.

Dieta ta polega na stosowaniu, przez 13 dni, ustalonego z góry menu. Menu powtarza się co siedem dni, czyli pierwszego i ósmego, drugiego i dziewiątego, trzeciego i dziesiątego dnia, itp. spożywamy takie same posiłki. Posiłki oparte są głównie na jajkach, befsztykach, grillowanym mięsie i niewielkim dodatku warzyw (np. gotowany szpinak, sałata z olejem), owocach, chudych produktach mlecznych i kawie do śniadania. Codziennie należy wypijać co najmniej 2 litry wody niegazowanej.
Podczas diety nie można robić żadnych odstępstw, zabronione jest nawet żucie gumy lub zjedzenie kilku orzeszków, każde ‘nadprogramowe’ kalorie i jakiekolwiek produkty nieujęte w jadłospisie skutkują natychmiastowym przerwaniem diety. Przerwaną dietę można powtórzyć ponownie dopiero po 3 miesiącach.

Po zakończeniu diety należy stopniowo zwiększać przyjmowaną ilość kalorii, ale nie należy powracać do złych nawyków żywieniowych.

Zalety diety kopenhaskiej

  • Spadek wagi – można zrzucić nawet do kilkunastu kilogramów w ciągu zaledwie trzynastu dni. Spadek wagi jest widoczny już po kilku dniach od rozpoczęcia kuracji.
  • Modelowanie sylwetki – osoby, które wytrwały na tej diecie twierdzą, że ich brzuch stał się płaski, a uda i biodra smuklejsze.
  • Niskie koszty – posiłki składają się jedynie z kilku podstawowych produktów, więc wydatki będą minimalne.
  • Bardzo krótki okres trwania diety – wystarczy zmobilizować się zaledwie na 13 dni, więc w porównaniu z innymi dietami jest to naprawdę krótki czas

Wady diety kopenhaskiej

  • Monotonia – proste posiłki oparte na kilku ciągle powtarzających się produktach, zabronione jest używanie przypraw – to sprawia, że bardzo szybko możemy być znużeni takim ubogim menu.
  • Restrykcyjność – w ciągu trzynastodniowego planu żywieniowego nie możemy zmieniać, ani urozmaicać posiłków. W dodatku nawet najmniejsze odstępstwo od jadłospisu (jeden batonik, dodatkowy owoc) może zniweczyć efekt końcowy i musimy przerwać dietę.
  • Ograniczenia wiekowe i zdrowotne – to nie jest dieta dla każdego. Wskazana jest jedynie dla osób dorosłych, które są całkowicie zdrowe.
  • Niska wartość odżywcza – ze względu na ubogie menu dieta dostarcza mało witamin oraz wartości odżywczych, co może doprowadzić do wystąpienia skutków ubocznych.
  • Możliwe skutki uboczne – drażliwość, znaczne osłabienie organizmu, omdlenia, wypadanie włosów, problemy z paznokciami i cerą.
  • Ubogie śniadania – to niezbyt dobry dla naszego organizmu początek dnia, możemy być osłabieni, głodni a wypijanie kawy na czczo to spore obciążenie dla wątroby i ryzyko wzrostu ciśnienia.
  • Efekt jo-jo -spektakularny spadek masy ciała, którego doświadczamy stosując się do zasad diety, to głównie ubytek wody oraz masy mięśniowej. Gdy tracimy masę mięśniową spada tempo przemiany materii, w efekcie łatwiej nam przytyć, gdy powrócimy do normalnego jedzenia.

Uwaga! Przed podjęciem jakiejkolwiek diety, powinnaś zrobić podstawowe badania i skonsultować się z dietetykiem, który w profesjonalny sposób ustali najlepszy dla Ciebie sposób odżywiania się. Pamiętaj również, że dieta tylko w połączeniu z aktywnością fizyczną przyniesie oczekiwane efekty.

Oceń artykuł
[Głosów: 0 Średnia: 0]

Przeczytaj też:

Podobał Ci się ten artykuł?

Zostaw swój e-mail, a wyślemy Ci informacje o nowych ćwiczeniach, poradach i dietach!

Dziękujemu za zapisanie do Newslettera

Check Also

Jakie są zasady diety ketogenicznej oraz jaki jest jadłospis na diecie ketogenicznej.

Dieta ketogeniczna bez tajemnic

Dieta ketogeniczna to sposób odżywiania, który zakłada spożywanie pokarmów bogatych w zdrowe tłuszcze, przy jednoczesnym …

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments