W jaki sposób najlepiej przygotować się do sportów w sezonie zimowym.
A czy Ty wiesz co zrobić w przypadku kontuzji?

Jak przygotować się na zimowy sezon sportowy?

Snowboard, narciarstwo czy łyżwiarstwo cieszą się dużą popularnością wśród miłośników zimowych szaleństw. Jednakże ze względu na specyficzne warunki uprawiania tych sportów są one dosyć kontuzjogenne. Urazom sprzyjają różne czynniki, które wynikają z predyspozycji i możliwości psychofizycznych. Przed rozpoczęciem zimowego sezonu sportowego warto się do niego odpowiednio przygotować.

Co wpływa na urazowość podczas uprawiania sportów zimowych?

Właściwe przygotowanie do sportowego sezonu zimowego nie odnosi się jedynie do odpowiednio dobranego stroju i sprzętu. W zasadzie powinno ono odbywać się przez cały rok, a już na pewno rozpocząć latem, ponieważ do urazowości w sportach zimowych przyczyniają się nie tylko okoliczności zewnętrzne, takie jak: czynniki atmosferyczne, trudne podłoże czy źle dobrany sprzęt.

O wiele ważniejszymi elementami, które mogą wpływać na możliwość odniesienia kontuzji, są m.in. budowa ciała, ogólna kondycja, struktura tkanki i błędy biomechaniczne. Są to czynniki, nad którymi trzeba popracować na długo przed pierwszym zjazdem na stoku i co najważniejsze – na które mamy istotny wpływ.

Ćwiczenia przygotowujące ciało do sezonu zimowego

Wspomniane wyżej regularne przygotowywanie się do zimowych szaleństw na stoku powinno obejmować trening całego ciała, zwłaszcza mięśni głębokich („core”) i mięśni odpowiedzialnych za ruch w stawie kolanowym, a także wyrobić pewną elastyczność mięśni oraz ścięgien.

Najlepiej postawić na ćwiczenia ogólnorozwojowe i wzmacniające mięśnie. Dobrym rozwiązaniem jest wykonywanie ulubionych ćwiczeń cardio (jazda na rowerze, bieganie, nordic walking), które poprawią ogólną wytrzymałość, na zmianę z ćwiczeniami siłowymi. Tutaj pole do popisu jest już dużo większe.

Podczas wizyt na siłowni warto przede wszystkim wykonywać wszelkiego rodzaju ćwiczenia na:

  • mięśnie nóg (wzmacnianie mięśni czworogłowych uda, mięśni pośladkowych prostujących, mięśni odwodzących udo w stawie biodrowym oraz przywodzicieli),
  • mięśnie brzucha (trening mięśni skośnych i mięśnia prostego, które intensywnie pracują podczas jazdy na nartach),
  • mięśnie pleców (wzmocnienie mięśni głębokich, odpowiedzialnych za stabilizację oraz prawidłowe funkcjonowanie kręgosłupa).

Oprócz ćwiczeń wytrzymałościowych i siłowych do programu treningowego należy włączyć również ćwiczenia rozciągające (stretching) w celu zminimalizowania ryzyka wystąpienia poważnych kontuzji, oraz trening koordynacji i równowagi, np. ćwiczenia przy pomocy piłki BOSU, dłuższe stanie/przysiady na jednej nodze lub wykroki.

Nigdy nie zapominaj o rozgrzewce przed samym treningiem czy wybranym przez Ciebie sportem zimowym.

Co w przypadku urazu na stoku?

Będąc przygotowanym w teorii i praktyce na najbliższy zimowy sezon sportowy, może się jednak zdarzyć sytuacja, w której dojdzie do kontuzji. Wystarczy chwila nieuwagi, poślizg, upadek, uderzenie.

Naciągnięcie, naderwanie lub zerwanie więzadła bądź uszkodzenie torebki stawowej powoduje zwykle ostry ból, który znacznie utrudnia chodzenie i nasila się przy wykonywaniu ruchów. W okolicy stawu powstaje stan zapalny, któremu towarzyszy ocieplenie i zaczerwienienie. Czasami pojawia się krwiak. Niekiedy kontuzja stawu skokowego prowadzi do uszkodzenia mięśni i kości.

Głównymi celami postępowania terapeutycznego są: walka z bólem, obrzękiem oraz ochrona przed kolejnymi urazami. Należy przede wszystkim odciążyć staw, ograniczyć aktywność.

Jak najszybciej trzeba schłodzić uszkodzone miejsce, stosując zimne okłady.

Zimno doskonale działa przeciwbólowo oraz zmniejsza zarówno stan zapalny, jak i obrzęk. Chorą kończynę należy unieść powyżej poziomu serca, co pozwoli na zmniejszenie obrzęku. Następnym krokiem powinno być unieruchomienie stawu za pomocą bandaża elastycznego i niezwłoczne udanie się do lekarza.

Lekarz przeprowadzi odpowiednią diagnostykę (w razie potrzeby zleci RTG, USG, rezonans magnetyczny) i zdecyduje o dalszym postępowaniu oraz rehabilitacji. Leczenie urazu stawu może trwać nawet kilka tygodni. Nie wolno zaniedbać leczenia, ponieważ dolegliwości mogą stać się coraz bardziej dokuczliwe, a prawidłowe funkcjonowanie stawu może być utrudnione.

W walce z bólem pourazowym stosuje się zwykle niesteroidowe leki przeciwzapalne (NLPZ), które działają nie tylko przeciwbólowo, ale i przeciwzapalnie. Można je stosować zewnętrznie lub doustnie. Spośród NLPZ aplikowanych doustnie można zastosować dostępny bez recepty lek zawierający deksketoprofen, który szybko łagodzi ból i zmniejsza stan zapalny.

Można go przyjmować na pusty żołądek, co umożliwia szybsze rozpoczęcie działania leku. Jest to szczególnie istotne w przypadku bólu ostrego, jakim jest ból po urazie.

Przed zastosowaniem jakiegokolwiek leku warto skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą, gdyż nie każdy lek może być odpowiedni dla Ciebie.

Artykuł partnera

Oceń artykuł
[Głosów: 0 Średnia: 0]

Przeczytaj też:

Podobał Ci się ten artykuł?

Zostaw swój e-mail, a wyślemy Ci informacje o nowych ćwiczeniach, poradach i dietach!

Dziękujemu za zapisanie do Newslettera

Check Also

Suplement kreatyna jako uzupełnienie treningu siłowego.

Co daje kreatyna? Czy warto ją przyjmować?

Każdy, kto zaczyna „na poważnie” trenować, prędzej czy później zaczyna się zastanawiać nad włączeniem do …

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments