Jak poradzić sobie z brakiem motywacji.
Co zrobić aby nam się chciało tak jak nam się nie chce?

Jak zwalczyć swojego wewnętrznego „niechcemisia”?

„Nie teraz”, „zaraz”, „od jutra” – znasz to? Powodów, dla których odwlekamy niektóre rzeczy na później, jest co najmniej kilka. Brak motywacji, unikanie podejmowania decyzji i brania za nie odpowiedzialności, obawa przed porażką czy przekłamane wyobrażenia o stopniu trudności danego zadania – to tylko niektóre z nich. Często jednak to zwykłe zmęczenie może być sprawcą całego zamieszania. Dowiedz się, co możesz zrobić, aby lepiej zarządzać swoim czasem, mieć uczucie energii i… nie zapaść w sen zimowy!

Skąd się bierze „niechcemiś”?

Fachowe określenie na to zjawisko to prokrastynacja. Zachodzi ona wtedy, gdy świadomie opóźniamy rozpoczęcie lub zakończenie danej czynności, dobrze zdając sobie sprawę z tego, że jeśli tak się stanie, to owe opóźnienie może pogorszyć naszą sytuację. Jednakże ostatecznie wolimy zaryzykować i odroczyć pewne zadania, aby poczuć chwilowy komfort, a w pierwszej kolejności zająć się przyjemniejszymi rzeczami.

To błędne koło, gdyż odkładane na później zaległości zaczynają się piętrzyć, a my w efekcie możemy czuć się gorzej z tego powodu, obarczać się poczuciem winy i mieć sobie za złe, że nie wzięliśmy się za dane zadanie wcześniej. I to może zniechęcać jeszcze bardziej!

Najtrudniej jest zacząć. A jeśli już, to jak?

Jeśli chcemy czerpać satysfakcję z życia i czuć, że je przeżywamy, a nie bezwiednie przelatuje nam przez palce, to warto stawić czoło nieustannemu odwlekaniu. Pierwszym krokiem jest znalezienie źródła prokrastynacji.

Należy odpowiedzieć sobie na pytanie, czy może ona dotyczyć naszej sfery psychicznej (np. niewystarczające wykazywanie się siłą woli, obawa przed podjęciem ryzyka lub odpowiedzialnością) czy sfery fizycznej (może to zwykłe zmęczenie spowodowane np. niewystarczającą ilością snu, niewłaściwą dietą, małą  aktywnością fizyczną)? Gdy uda ci się to rozgryźć, możesz skorzystać z przydatnych porad, które znajdziesz poniżej. Są podzielone na dwie kategorie.

Porady organizacyjno-funkcjonalne na brak chęci i motywacji

1. Twórz „to do lists” – czyli listy rzeczy do zrobienia

Na dzień, na tydzień, na miesiąc – jak wolisz. Ważne, aby listy zawierały najistotniejsze sprawy, którymi musisz się zająć. Każde wykonane zadanie skreślaj lub odhaczaj. Da Ci to satysfakcję i zadziała motywująco. Dzięki temu nic ci też nie umknie!

2. Zacznij od najtrudniejszego zadania

Na liście rzeczy zawsze umieszczaj najtrudniejsze lub najbardziej absorbujące zadanie na pierwszym miejscu i zacznij od niego! W ten sposób zmierzysz się z nim i nie będziesz miał go z tyłu głowy przez cały dzień. Na pewno odczujesz ulgę, gdy tylko go zrealizujesz, a kolejne sprawy będą wydawały się dużo prostsze!

3. Określaj czas potrzebny na wykonanie zadania

Bądź swoim własnym trenerem i wyznaczaj sobie konkretny zakres czasowy, w którym wykonasz zadanie. Tak złożona deklaracja (przed samym sobą) wzbudza poczucie obowiązku i może zwiększyć twoją efektywność. Przecież nie chciałbyś zawieść samego siebie, prawda?

4. Odsuń na bok rozpraszacze

Powiadomienia w telefonie, wiadomości na Messengerze, telewizor czy radio, gdzie cyklicznie pojawiają się reklamy – to zdecydowanie wytrąca nas ze stanu skupienia i odrywa od pracy. Na czas zajmowania się danym zadaniem, zrezygnuj z tych dystraktorów.

5. Pracuj sprytnie

Naukowcy sprawdzili, że wykonując dane zadanie w blokach czasowych, jesteśmy bardziej efektywni, niż poświęcając mu dużą ilość czasu, ale ciągiem.

Mowa tutaj o technice Pomodoro, w myśl której pracuje się 25 minut, potem robi 5-minutową przerwę i ponownie wraca do 25-minutowego cyklu.
W tym przypadku dopuszczalne jest skorzystanie z potencjalnego dystraktora (telefonu) i ustawienie minutnika na 25 minut, ale pamiętając o wyciszonych powiadomieniach lub włączonym trybie samolotowym. Oprócz zwiększenia efektywności, braku uczucia znudzenia długo wykonywanym zadaniem, ta technika pozwoli ci również wyrobić nawyk rozpoczynania, który będzie pomocny w przełamywaniu prokrastynacji.

Porady związane ze stylem życia

1. Ruszaj się!

Korzyści z aktywności fizycznej jest cała masa, a w kontekście prokrastynacji takie „dobre zmęczenie” paradoksalnie dodaje energii! Dlaczego? Ćwiczenia poprawiają nastrój, sprawiają, że umysł pracuje wydajniej, pomagają nam zachować równowagę, a co najważniejsze – trening ciała to również trening umysłu i naszej silnej woli, która przyda się każdej osobie, która ma tendencje do odwlekania.

2. Pij odpowiednią ilość wody

Pewnie czytasz tę radę kolejny raz, ale faktem jest, że niewłaściwe nawodnienie organizmu utrudnia pracę narządów, niekorzystnie oddziałuje na koncentrację i może odbić się znużeniem, zmęczeniem i zniechęceniem. Trzymaj w ciągu dnia butelkę lub szklankę wody w zasięgu ręki i wypijaj minimum 30 ml na 1 kg masy ciała. To proste!

3. Utnij sobie turbodrzemkę

Potrzebujesz tylko świeżo przygotowanej kawy – najlepiej espresso – i 20 minut odpoczynku. Mniej więcej tyle czasu potrzeba, aby kofeina trafiła do krwiobiegu i mózgu, a następnie zadziałała na adenozynę – wytwarzaną przez niego substancję chemiczną, która wywołuje senność. Rezultat? Możesz obudzić się wypoczęty, a Twoja uwaga i czujność wzmocnią się.

4. Zadbaj o odpowiedni sposób żywienia

Uczucie zmęczenia i znużenia może mieć swoje źródło w nieprawidłowej diecie, obfitującej w węglowodany proste, słodkie napoje, produkty przetworzone, dania typu instant i fast foody – te powinny pójść w odstawkę. Wybieraj produkty pełnoziarniste, kasze, jajka, nabiał (bez dodatku cukru), białko roślinne i zwierzęce wysokiej jakości, dobre tłuszcze (ryby, orzechy, oliwa z oliwek, awokado), a także dużo sezonowych warzyw oraz owoców.

5. Chcesz zrobić coś więcej? Sięgnij po SHOT ENERGII*!

Czyli: Doppelherz® system VITALIFE SHOTS – suplement diety, który będzie właściwym uzupełnieniem codziennej diety dla wszystkich, w których drzemie osobliwy „niechcemiś” i pragną działać na wyższych obrotach. Co znajdziesz w jego składzie?

  • Magnez, żelazo, ryboflawina, niacyna, kwas pantotenowy, witamina B6, które przyczyniają się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia;
  • żeń-szeń, który pomaga zachować uczucie energii;
  • jod, który pomaga w utrzymaniu prawidłowych funkcji poznawczych.

Nowoczesna forma ampułki z gotowym płynem do wypicia pomoże zadbać o odpowiednie doładowanie organizmu! W jednym opakowaniu znajduje się ich 30 (każda o pojemności 25 ml), co wystarcza na miesięczną, rekomendowaną suplementację (po tym okresie, zaleca się powtarzanie miesięcznej suplementacji kilka razy w roku).

Doppelherz shots! Energetyczny suplement diety.
Skoncentrowana energia w małym opakowaniu!

Źródła:
Piotr Modzelewski, Zjawisko odwlekania działań – prokrastynacji.(…), XXIV Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej, Katowice, 2018, str.: 1–12.
http://www.ptde.org/pluginfile.php/1378/mod_page/content/2/PTDE_2018_341.pdf

Piotr Modzelewski, https://www.swps.pl/strefa–psyche/blog/relacje/14502–20–sposobow–na–zmniejszenie–zmeczenia–czyli–jak–walczyc–z–prokrastynacja

Mateusz Grzesiak, Prokrastynacja – co ją powoduje i jak ją pokonać w 5 krokach?, styczeń, 2018, dostęp internetowy: https://mateuszgrzesiak.pl/prokrastynacja–ja–powoduje–ja–pokonac–5–krokach/ (10.09.2020 r.).

Brian C. Focht, Heather A. Hausenblas, Influence of Quiet Rest and Acute Aerobic Exercise (…), Journal of Sport & Exercise Psychology, 23(2), str.: 108–121, 2001 r.

Reyner, L. A., & Horne, J. A., Suppression of sleepiness in drivers: Combination of caffeine with a short nap. Psychophysiology, 34(6), str.: 721–725, 1997 r.

Artykuł partnera

Oceń artykuł
[Głosów: 0 Średnia: 0]

Przeczytaj też:

Podobał Ci się ten artykuł?

Zostaw swój e-mail, a wyślemy Ci informacje o nowych ćwiczeniach, poradach i dietach!

Dziękujemu za zapisanie do Newslettera

Sprawdź również

Jaki rodzaj termometru elektronicznego najlepiej wybrać.

Termometr elektroniczny – na co zwrócić uwagę przy wyborze

Termometr, to przydatne urządzenie, które powinno się znaleźć w każdej domowej apteczce. Co za tym …

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments