Pobierz DARMOWY plan treningowy TABATA KILLER! Schudnij, popraw kodnycję i zacznij się regularnie ruszać! >> Więcej

Dziękujemy za zapisanie do Newslettera

Podany adres e-mail znajduje się już w bazie danych

Problem otyłości wśród Polaków.
Dowiedz się jak walczyć z nadprogramowymi kilogramami.

Otyłość – przyczyny i zapobieganie

Otyłość i nadwaga są obecnie uważane za jeden z najważniejszych problemów zdrowotnych na świecie. Światowa Organizacja Zdrowia mówi wręcz o epidemii otyłości, szacując, że dotyka ona ponad 650 milionów dorosłych ludzi na świecie. W Polsce sytuacja jest również dramatyczna – zgodnie z danymi NIZP-PZH z 2020 r. nadwagę ma już ponad połowa Polaków, a otyłość dotyka prawie 4 miliony osób.  Jakie są jej przyczyny? Czym grozi? Jak jej zapobiegać?

Spis Treści
Zwiń
Rozwiń

Styl życia a zdrowie

Nasze codzienne zachowania i nawyki mają ogromne znaczenie dla zdrowia. Co jest najważniejsze? Zdrowa i zbilansowana dieta, codzienna aktywność fizyczna, odpowiednia ilość i jakość snu, unikanie używek (np. alkoholu i papierosów) oraz umiejętne radzenie sobie ze stresem. Zadbanie o te elementy stylu życia przynosi konkretne korzyści, które może zauważyć każdy z nas – lepsze samopoczucie, więcej energii do działania, lepszą kondycję, poprawę stanu zdrowia i… lepszy wygląd!

Przyczyny nadwagi i otyłości

Główną przyczyną tego, że pojawiają się u nas dodatkowe kilogramy, a z nimi nadwaga i potem otyłość to zaburzona równowaga energetyczna. O co chodzi?  Jeżeli zjadamy więcej kalorii niż jesteśmy w stanie wykorzystać, dodatkowa energia gromadzi się „na zapas” w postaci tkanki tłuszczowej i w konsekwencji przybywa nam kilogramów.

Za tą dodatkowo zgromadzoną energię odpowiedzialne jest albo zjadanie zbyt dużej ilości kalorii (w tym bardzo „pomagają” nam fast-foody, wysokokaloryczne przekąski, słodzone napoje) albo zbyt mała porcja ruchu w ciągu dnia. W dzisiejszych czasach niestety w grę często wchodzą obie przyczyny jednocześnie.

Jak chudniemy?

Zatem żeby schudnąć potrzebna jest sytuacja odwrotna. Twój organizm powinien spalić więcej kalorii niż wynosi jego codzienne zapotrzebowanie energetyczne. W tej sytuacji musi sięgnąć po swoje „zapasy” zgromadzone m.in. w tkance tłuszczowej, a Ty chudniesz.

Jeśli chcesz utrzymać wagę, jedz tyle, ile wynosi Twoje dzienne zapotrzebowanie.
Możesz jeść więcej, kiedy regularnie ćwiczysz, ponieważ spalasz wtedy dużo kalorii. Z drugiej strony, jeśli akurat nie możesz korzystać z aktywności fizycznej jedz trochę mniej, żeby Twój organizm nie miał z czego odkładać „na czarną godzinę”.

Niestety, jeśli jesz więcej niż powinnaś (i nie mamy tu na myśli okazjonalnego wyjścia na miasto czy rodzinnych spotkań przy tradycyjnym obiedzie i domowym serniku), wskaźnik wagi pójdzie w górę. A jak pójdzie w górę to czy jest się czym martwić?

Groźne dla życia skutki otyłości

Wiele osób uważa, że „kilka kilogramów więcej” nie ma znaczenia dla zdrowia. Niestety to nie do końca prawda. Kilka kilogramów nadwagi to nie dramat, ale pamiętajmy, że od nadwagi do otyłości droga często nie jest daleka, a to już oznacza zagrożenie rozwojem wielu poważnych chorób. Należą do nich: choroby układu krążenia (np. udar, nadciśnienie tętnicze), insulinooporność, cukrzyca, schorzenia układu mięśniowo-szkieletowego (np. choroba zwyrodnieniowa stawów) oraz niektóre nowotwory (np. endometrium, sutka, jajnika, prostaty, wątroby, pęcherzyka żółciowego, nerek i okrężnicy). Ta lista jest niestety o wiele dłuższa, a każde z tych schorzeń może się wiązać z niepełnosprawnością lub nawet zagrożeniem życia.

Dlatego tak ważne jest, żeby dbać o utrzymywanie prawidłowej masy ciała.

Zbilansowana dieta kluczem do sukcesu

Często słyszymy, że przy zrzucaniu kilogramów ważna jest zdrowa i zbilansowana dieta. Co to oznacza? Nie ma niestety jednej, uniwersalnej, zdrowej diety, która pasuje do każdego. Różnimy się np. pod względem zapotrzebowania energetycznego, stanu zdrowia, czy preferencji smakowych. Każdy z nas powinien mieć dietę idealnie dopasowaną do siebie. Właśnie taką dietę proponują specjaliści z Centrum Respo, sprawdź co proponują swoim podopiecznym: https://centrumrespo.pl/oferta/.

Kluczem do trwałych efektów są codzienne nawyki żywieniowe. Jakie są najważniejsze z nich?

  • Zadbaj o to, żeby warzywa i owoce były podstawą twojej diety i spożywaj je w ilości minimum 400 gramów dziennie.
  • W twojej codziennej diecie powinny się także znaleźć pełnoziarniste produkty zbożowe, a więc źródła węglowodanów złożonych i błonnika pokarmowego oraz drób, ryby, jaja, nasiona roślin strączkowych i chudy nabiał, czyli źródła białka. Uzupełnieniem diety najlepiej niech będą niewielkie ilości tłuszczów pochodzenia roślinnego np. oleje roślinne, orzechy, nasiona i pestki.
  • Unikaj produktów wysokoprzetworzonych, soli i źródeł dużych ilości cukrów prostych oraz niezdrowych tłuszczów trans, takich jak np. ciastka, batoniki, słone przekąski, fast-foody. Ogranicz też spożycie nasyconych kwasów tłuszczowych znajdujących się np. w czerwonym mięsie i jego przetworach.

Aktywność fizyczna w profilaktyce otyłości

Dieta to nie wszystko! Regularna aktywność fizyczna pomaga kontrolować masę ciała, wpływa na poprawę zdrowia, działa prewencyjnie w stosunku do chorób cywilizacyjnych, a także poprawia nasz nastrój. Dlatego w Centrum Respo https://centrumrespo.pl/ aktywność fizyczna jest jednym z 4 głównych filarów na których opiera się praca z podopiecznymi.

Zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia osoby dorosłe powinny ćwiczyć 150-300 minut w tygodniu z umiarkowaną intensywnością lub 75-150 minut z dużą intensywnością. Jaka forma aktywności fizycznej jest najlepsza? Taka, która Tobie odpowiada najbardziej. Wszystkie ćwiczenia są lepsze niż żadne. Możesz pójść na basen, na siłownię, zacząć biegać, jeździć na rowerze, zapisać się na zajęcia taneczne lub skakać na skakance. Każdy ruch pomaga w odchudzaniu i utrzymaniu dobrej kondycji.

Staraj się też ruszać dużo w ciągu dnia – wstawać, sprzątać, wykonywać jak najwięcej kroków, wybierać schody zamiast windy, spacerować w czasie rozmowy przez telefon. Te wszystkie czynności to tzw. Non-exercise activity thermogenesis (NEAT), a więc wydatek energetyczny związany ze spontaniczną aktywnością fizyczną, która również ma duże znaczenie w redukcji tkanki tłuszczowej. Znajdź swoją ulubioną formę ruchu, dostosowaną do swoich potrzeb i preferencji, a regularne ćwiczenia nie będą Ci się kojarzyć z karą, tylko z przyjemnością!

Wsparcie specjalistów

Jeżeli masz problem z osiągnięciem i utrzymaniem prawidłowej masy ciała skorzystaj z pomocy specjalisty, który pomoże Ci wybrać dietę i formę ruchu najlepszą dla Ciebie. Im lepiej dieta dopasowana tym większa szansa na sukces i długotrwałe efekty. W Centrum Respo każdy z podopiecznych pracuje ze swoim Opiekunem Celu i stosuje dietę dopasowaną dokładnie do jego upodobań kulinarnych, obowiązków zawodowych i rodzinnych, stylu życia.

Artykuł partnera

Oceń artykuł
[Głosów: 0 Średnia: 0]
Tabata Killer!

Pobierz plan treningowy TABATA KILLER na 30 dni!

Zacznij regularnie ćwiczyć, schudnij i zadbaj o super kondycję!

Więcej informacji

Dziękujemy za zapisanie do Newslettera

Podany adres e-mail znajduje się już w bazie danych

Check Also

Skuteczne odchudzanie jeżdżąc na rowerze.

Jazda na rowerze a odchudzanie – o czym pamiętać?

Aktywność fizyczna jest zalecana przy w zasadzie każdej diecie odchudzającej. Formy ruchu mogą być różne. …

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Test #001

Dołącz do wyzwania deski!

Wypełnij formularz i pobierz plan na swój adres e-mail

Pobierz plan TABATA KILLER! 

Wypełnij formularz i pobierz plan na swój adres e-mail