Pobierz DARMOWY plan treningowy TABATA KILLER! Schudnij, popraw kodnycję i zacznij się regularnie ruszać! >> Więcej

Dziękujemy za zapisanie do Newslettera

Podany adres e-mail znajduje się już w bazie danych

Trening w domu bez sprzętu lub ze sprzętem. Najważniejszy jest jednak wygodny strój!
Sprawdź jakie sprzęty pomogą zbudować domową siłownię.

Aktywność fizyczna w domu czy na dworze – co robić gdy siłownia zamknięta?

Wiosna, wiosna, wiosna ach to ty, a w pakiecie z wiosną zwykle dostajemy zastrzyk pozytywnej energii, chęci i siły do zmian. Wiosna to też ostatni moment, żeby wprowadzić w życie noworoczne postanowienia i wysmuklić sylwetkę do lata.

Oczywiście nic nie dzieje się samo, więc jeżeli faktycznie chcemy coś zmienić, to trzeba ruszyć pupę z kanapy i wziąć się do roboty. Ponieważ ze względu na pandemię koronawirusa działalność basenów, siłowni i klubów fitness stoi pod znakiem zapytania, zostają nam dwie możliwości: ruch na świeżym powietrzu lub ćwiczenia w domu.

Aktywność fizyczna na dworze

Aktywność fizyczna na dworze daje tak naprawdę nieograniczone możliwości – możesz:

  • spacerować,
  • maszerować z kijkami,
  • biegać,
  • jeździć na rowerze,
  • jeździć na rolkach,
  • pójść w góry,
  • jeździć konno,
  • pływać na kajaku czy rowerku wodnym,
  • wspinać się na skałkach,
  • jeździć na hulajnodze oraz wiele, wiele innych.

Poza tym ruch na świeżym powietrzu niesie same plusy: dotleniasz się i odstresowujesz, łapiesz witaminę D i wytwarzasz mnóstwo endrofin. Endorfiny uwalniane podczas aktywności fizycznej, redukują poziom doświadczanego przez organizm bólu i stresu oraz wywołują uczucie euforii, zadowolenia i błogości. Nawet niewielka dawka ruchu o umiarkowanej intensywności poprawia nastrój i samopoczucie, a dodatkowo polepsza naszą kondycję i pozwala zrzucić zbędne kilogramy.

Do trening u w domu niezbędna jest przestrzeń i wygodny strój.
Laptop, ręczniki i wygodny strój to podstawowe wyparzenie domowej siłowni.

Ćwiczenia w domu

Mam nadzieję, że nie musze cię bardziej przekonywać, że warto wyjść z domu i trochę się poruszać, ale jeżeli wolisz ćwiczyć w domowym zaciszu, to też super, bo to w dalszym ciągu ruch. Poza tym ćwicząc w domu możesz bardziej skupić się na wzmocnieniu i wyrzeźbieniu mięśni.

Uprawiając sport w domu warto zaopatrzyć się w odpowiedni sprzęt. Klasyki to oczywiście mata i ciężarki czy gumy fitness, ale można pójść dalej i zainwestować w bieżnię czy domowy orbitrek. Dla wielu osób są one najskuteczniejszym i najbardziej pomocnym narzędziem w utracie zbędnych kilogramów, a to dlatego, że ich użytkowanie jest stosunkowo proste.

Orbitreki są o tyleż lepsze od bieżni, że mogą skutecznie zastępować właśnie bieżnie, steppery czy też rowerki treningowe, a ponadto angażują do pracy mięśnie całego ciała – według badań aż 80%. Ceny takiego sprzętu są zależne przede wszystkim od stopnia jego zaawansowania, ale podstawowe wersje znajdziemy już w granicach 650-700 zł. Kupując rower eliptyczny (orbitrek) warto postawić na sprawdzoną markę, bo urządzenie ma bezawaryjnie służyć przez kilka lat. Zwykle orbitreki są wyposażone w specjalny komputer i wyświetlacz.

To sprawia, że na bieżąco możemy mierzyć:

  • dystans,
  • czas,
  • prędkość,
  • tętno,
  • ilość spalanych kalorii.

Ćwicząc na orbitreku wykonujemy ruchy podobne do tych, które są wykonywane podczas górskich wycieczek, jazdy na nartach biegowych i jazdy na rowerze. Jeżeli zamierzasz zaopatrzyć się w taki sprzęt, warto wybrać model z wbudowanymi programami treningowymi. Pomoże to kontrolować tętno podczas ćwiczeń, a to spowoduje, że trening będzie bardziej efektywny i szybciej spalimy nadmiar tkanki tłuszczowej.

Aby uzyskać widoczne i pożądane rezultaty, warto trenować przynamniej 3 razy w tygodniu po około 30-60 minut.

Kolejna opcja, to stworzenie własnej siłowni w domu. Wiąże się to oczywiście z zakupem ciężkiego sprzętu, jak atlas, sztanga, czy ławka do ćwiczeń. Najważniejsza jest tak naprawdę ilość miejsca, jakie możemy przeznaczyć pod sprzęt oraz nasze oczekiwania względem efektów ćwiczeń.

Ławeczka do ćwiczeń to jeden z najczęściej poszukiwanych przyrządów do ćwiczeń siłowych. Dlaczego jest tak pożądana? Przede wszystkim odpowiada za to jej uniwersalność, kompaktowe rozmiary i stosunkowo niska cena. Inwestycja w ławeczkę to doskonały sposób na podniesienie efektywności treningów prowadzonych w domu.

To narzędzie, z pomocą którego można ćwiczyć praktycznie całe ciało – od mięśni brzucha i grzbietu, poprzez klatkę piersiową i ramiona, aż po nogi. Z dodatkiem hantli i obciążeń, ławka może zastąpić nawet atlas, przy czym nie zajmuje ona tak wiele cennego miejsca w domu. To także doskonała alternatywa dla osób, które dopiero wkraczają w świat kulturystyki i nie są jeszcze pewne, czy inwestycja w dużo droższy sprzęt będzie opłacalna.

Ławki treningowe na pewno są niezbędne do ćwiczeń pod sztangą, ponieważ mają one między innymi regulowany kąt oparcia, blokady sztangi na uchwytach stojaków oraz spinki zabezpieczające nałożone obciążenie. Można też zakupić ławkę uniwersalną, na której nie tylko możemy powyciskać sztangę, ale też porobić brzuszki, wzmocnić nogi, wykonywać rozpiętki czy dipsy. Co ważne, ławeczki do ćwiczeń dedykowane do użytku domowego są zwykle kompaktowe i w przystępnej cenie.

Należy pamiętać o tym, by zawsze wybierać przyrządy od renomowanych i sprawdzonych producentów. Najważniejszą cechą dobrego przyrządu nie jest bowiem ilość funkcji czy grubość siedziska, ale bezpieczeństwo jego użytkowania. Idealna ławka treningowa to konstrukcja stabilna, wykonana z wysokowytrzymałych tworzyw i dopasowana do wagi użytkownika.

Odrobina przyjemności

Wiosna, słońce i endorfiny sprzyjają robieniu zakupów i w sumie dobrze, bo warto sprawić sobie przyjemność i kupić coś nowego. Tym razem polecam zakup nowych ciuchów treningowych. Dlaczego? Bo na pewno się przydadzą i będą stanowić dodatkową motywację do ruszenia się z kanapy, a na nową sukienkę przyjdzie pora, gdy pojawią się efekty ćwiczeń.

Jeżeli nie chcesz wydawać za dużo, postaw na spodnie damskie. Legginsy, dresy, krótkie spodenki i wiele innych – spośród kilku tysięcy modeli na pewno znajdziesz swój sportowy ideał. Zresztą w tym sezonie damskie spodnie dresowe są mocno na topie i właściwie możesz je zakładać nie tylko do ćwiczeń.

Na pewno masz w swojej szafie co najmniej jedną parę „dresów”, które z chęcią nosisz w zaciszu własnego lokum.

Teraz możesz postawić na spodnie dresowe na co dzień, także do eleganckich stylizacji, a nawet szpilek.
Pamiętaj jedynie, że wybierając odpowiedni model, powinnaś kierować się takimi samymi, uniwersalnymi zasadami, jak przy klasycznych spodniach.

Panie noszące większy rozmiar i posiadające figurę w kształcie jabłka powinny zdecydować się na fasony z wysokim stanem, które pozwolą zatuszować wszelkie niedoskonałości sylwetki i sprawią, że wyda się ona smuklejsza. Dresy hight waist będą też doskonałym rozwiązaniem dla osób o niskim wzroście, gdyż optycznie wydłużą nogi i tym samym dodadzą wzrostu. Gruszki o wąskich ramionach, niewielkim biuście i z kształtnymi biodrami powinny zdecydować się na model z szerszymi u dołu nogawkami, który dobrze zrównoważy proporcje całej sylwetki.

Panie o figurze klepsydry najkorzystniej będą wyglądać w spodniach dresowych o obniżonym stanie i z prostymi nogawkami, które optycznie wysmuklą sylwetkę. Co najważniejsze, pamiętajmy, że spodnie dresowe nie powinny być całkowicie przyległe (w przeciwieństwie do legginsów) oraz by nie były zbyt luźne, co może zburzyć proporcje i ogólny wygląd sylwetki.

Sport na świeżym powietrzu, jak i w domu nie jest taki zły, na jakiego wygląda. Oczywiście każdy może powiedzieć, że w domu czy w parku się nie chce i ciężko z motywacją, ale to nie do końca prawda, bowiem na siłownię nie chce się iść dokładnie tak samo. Wszystko jest kwestią samozaparcia i ruszenia się z kanapy. Pamiętaj, że z aktywnością fizyczną jest jak ze wszystkim – najtrudniej zacząć. Później jest tylko lepiej, lepiej i lepiej.

Artykuł przygotowany we współpracy z partnerem

Oceń artykuł
[Głosów: 0 Średnia: 0]

Przeczytaj też:

Tabata Killer!

Pobierz plan treningowy TABATA KILLER na 30 dni!

Zacznij regularnie ćwiczyć, schudnij i zadbaj o super kondycję!

Więcej informacji

Dziękujemy za zapisanie do Newslettera

Podany adres e-mail znajduje się już w bazie danych

Check Also

Kawa – pobudzający napój łączący ludzi

O tym jak ważną rolę odgrywa w naszym życiu kawa wie każdy z nas. Kawa …

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Pobierz infografikę!

Bezpieczne dziecko na 
wakacjach

Pobierz materiały w wygodnej formie A4 do druku. 
Wydrukuj i zabierz ze sobą na wakacje! 

Nie, dziękuję, nie chcę.