Świetne pomysły na gry i zabawy, w tym budowanie niesamowitych torów przeszkód, to podstawa udanej, aktywnej zabawy z dzieckiem. Nie warto więc jej psuć, popełniając błędy metodyczne. Musimy pamiętać, że zabawa to też nauka, a nie każdy jest nauczycielem z doświadczeniem, dlatego w dzisiejszym materiale podzielę się z Tobą sprawdzoną metodologią oraz doświadczeniami zdobytymi w trakcie pracy z dziećmi.
Zanim obejrzysz ostatni film dotyczący zabawy w tor przeszkód, upewnij się, że zaznajomiłeś się z pozostałymi materiałami z tej serii. Linki znajdują się poniżej:
Obejrzyj film – Metodyka pracy z dziećmi – wyciśnij z domowego toru przeszkód jeszcze więcej
Więcej pomysłów na tory przeszkód znajdziesz tutaj – 51 pomysłów na tor przeszkód
Tor przeszkód dla dzieci – dlaczego nie tylko dziecko powinno brać udział w zabawie
Wspólna zabawa z rodzicem, to najlepsza forma zabawy dla dzieci. Pozwala ona zbudować wieź z dzieckiem i nauczyć je wielu przydatnych czynności. Dotyczy to także zabawy w tor przeszkód – udział rodzica w zabawie jest koniecznością. W końcu to rodzic pokazuje, jak pokonać daną przeszkodę i co po kolei robić. Pokazując dziecku, jak poradzić sobie z danym problemem dajemy mu jedno rozwiązanie, ale też pozwalamy na szukanie własnych sposobów pokonywania przeszkody.
W trakcie zabawy rodzic dba o bezpieczeństwo dziecka, asekuruje przy trudniejszych przeszkodach i delikatnie wspomaga, jeżeli dana przeszkoda jest trochę ponad siły małego sportowca. Poza kontrolą bezpieczeństwa, rodzic widzi czy dziecko dobrze się bawi oraz które zadania sprawiają mu frajdę, a które są traktowane jako przykra konieczność. Dzięki temu, kolejny tor przeszkód czy inna zabawa może być pozbawiona nudnych elementów, co jeszcze bardziej zmotywuje dzieci do działania.
Oczywiście nie naciskam, że zawsze musimy przygotowany tor przeszkód pokonać samodzielnie (chociaż jest to dobre rozwiązanie). Możemy czasem ograniczyć nasze działanie do mierzenia czasu, podpowiadania, jak pokonać daną przeszkodę, czy kręcenia filmu. Ważne, aby dziecko widziało, że w ten czy inny sposób jesteśmy zaangażowani w zabawę.
Jeżeli nadal zastanawiasz się, dlaczego jako rodzice powinniśmy dawać przykład, to polecam ten film – Bez tego KLUCZOWEGO ELEMENTU Twoje dziecko NIGDY nie będzie zdrowe!
Tor przeszkód dla dziecka – czy mierzyć czas?
Każdym wyścigom towarzyszy pomiar czasu w celu wyłonienia zwycięzcy. Jednak zabawa nie powinna być źródłem kłótni wśród rodzeństwa, czy smutku związanego z brakiem osiągnięcia zamierzonego efektu. Dlatego pierwszym wyzwaniem powinny być przeszkody, a dopiero później możemy zaproponować dziecku zabawę „na czas”. Możemy też przygotować specjalną tablicę, gdzie będziemy zaznaczać codzienne osiągnięcia.
WAŻNE! Jeżeli mamy w domu rodzeństwo, to już na samym początku należy podkreślić, że przy pomiarze czasu dzieci nie rywalizują ze sobą, a mają za zadanie poprawianie własnego wyniku. Zawsze starsze rodzeństwo będzie górować sprawnością nad młodszym (przynajmniej w młodszym wieku) i będzie osiągać lepsze czasy. Trudno więc tutaj porównywać zawodników, skoro szanse już od początku są nierówne.
Kiedy dzieci osiągną gorszy czas od poprzedniego, to oczywiście mogą się zasmucić. W tym momencie, zamiast ponownie pokonywać tor na czas, zapytajmy dziecko, która przeszkoda sprawia mu najwięcej trudności i powiedzmy, że pomożemy mu wzmocnić się w szybszym jej pokonywaniu, aby poprawić czas. Reasumując, jeżeli problemem było np. czołganie się, to możemy każdego ranka robić szybkie czołganie przez salon, aby przygotowywać się do weekendowego toru przeszkód. Jeżeli dziecku na przykład nie wychodzi przeskakiwanie z poduszki na poduszkę, to możemy zaproponować, aby każdego dnia robić wspólnie 3 przysiady, aby w weekend skakać dalej.
Chodzi tutaj o to, aby dzieci nie odbierały gorszego czasu jako wskaźnika, że one same są gorsze, ale aby otrzymały od rodzica wskazówkę, jak swój najsłabszy punkt poprawić i mogły na kolejnym torze sprawdzić, jaki ich całotygodniowa praca przyniosła efekt.
Co zrobić, gdy dziecko pokonuje daną przeszkodę inaczej niż powinno?
Przygotowując plan treningu zawsze musiałem przewidzieć, co dzieci mogą lub nie zrobić na zajęciach, co może pójść nie tak, a także który element zajęć może być najbardziej problematyczny.
Na początku, kiedy w trakcie zajęć pojawiało się problematyczne ćwiczenie, to próbowałem „na siłę” nakłonić dzieci do realizacji mojego podejścia i wykonywania danego ćwiczenia pomimo braku chęci z ich strony, licząc na to, że w końcu zabawa się spodoba. Zauważyłem jednak, że dzieci często mają własne pomysły na realizację danej techniki czy ćwiczenia i nie są to złe pomysły.
Zacząłem więc prowadzić treningi na podstawie tego, co i jak chciały wykonywać dzieci, a przy okazji wplatałem własne elementy i dzięki temu równie dobrze się bawiły, a ja realizowałem przygotowany przez siebie materiał.
Dlatego, jeżeli w trakcie zabawy w tor przeszkód dziecko chce pokonać przeszkodę inaczej niż Ty to zaplanowałeś, pamiętaj aby:
- Nie ingerować jeżeli pomysł dziecka jest bezpieczny, a po pokonaniu przeszkody zapytać, czemu zrobiło to tak, a nie inaczej. Zaproponuj przy kolejnym przebiegu, że sprawdzicie, który sposób jest szybszy i wspólnie wybierzecie ten najlepszy.
- Ingerować w trakcie niebezpiecznych pomysłów. Jeżeli dziecko chce wykonać skok, który może zakończyć się złamaniem lub widzisz, że miejsce, do którego ma rzucać jest zaraz obok zastawy porcelanowej, to zatrzymaj zabawę i znajdź bezpieczny zamiennik ćwiczenia.
- Chwalić inicjatywę dziecka, czyli zamiast ganić za własne podejście – pochwal. Zapytaj, jak wpadło na konkretny pomysł pokonania przeszkody i powiedz, że sam na to nie wpadłeś i jesteś dumny.
- Pokazywać różne sposoby na pokonanie przeszkód. Jeżeli widzisz, że dziecko nie radzi sobie z przeszkodą i zaproponowanym sposobem jej pokonania, pokaż mu, jak może zrobić to inaczej, jak może ułatwić sobie pracę lub jak zacząć konstruktywnie i samodzielnie szukać rozwiązania problemu.
- Nie irytować się. pamiętaj, że dzieci nie robią specjalnie na złość (no dobra, czasem tak, ale nie ważne :)). Jeżeli dziecko ma inne podejście lub akurat dzisiaj mu się nie chce, to odpuść i spróbuj później lub innego dnia. Im bardziej się denerwujesz czy naciskasz, tym gorszy będzie efekt.
Dołącz do grupy na Facebooku – Dziecko bateryjka | Pomysły na gry i zabawy ruchowe dla całej rodziny.
W tej grupie przedstawiam pomysły na ćwiczenia i zabawy, które pozwolą zaktywizować Twoje dziecko. Skupiam się przede wszystkim na sposobach, jak zaszczepić u dzieci chęć do ruchu, a nie na kompleksowych planach treningowych, które mają w 30 dni z naszego dziecka zrobić mistrza. Sprawdź i przekonaj się sama – to nic nie kosztuje.
Dołącz do grupy na Facebooku – kliknij tutaj
Masz pytania? Nie wiesz jak pomóc swojemu dziecku?
Daj znać w komentarzu. Chętnie pomogę znaleźć rozwiązanie.
Sprawdź e-book z gotowymi torami przeszkód!
Jeżeli chcesz zamienić swoje mieszkanie w magiczne miejsce pełne przygód zobacz mój e-book – 51 pomysłów na gotowy tor przeszkód.