Zwróć uwagę na jakim terenie biegasz - może mieć to duży wpływ na Twój jogging
Wybór odpowiedniej nawierzchni do biegania jest bardzo ważny

Nawierzchnie do biegania – co musisz wiedzieć, zanim zaczniesz biegać

Biegać możesz wszędzie i właśnie dlatego ten sport daje Ci dużo wolności i swobody. Możesz wybierać miejsca, które Ci się podobają albo biegać tam, gdzie wzmocnisz swoją formę i wytrzymałość.



Poniżej lista różnych nawierzchni do biegania oraz ich zalety i wady:

Spis Treści
Zwiń
Rozwiń

1. Bieżnia na siłowni

Nawierzchnia dobra w okresie zimowym i dla początkujących biegaczy. Samodzielnie ustalasz tempo i stopień trudności biegu.

Zalety:

  • wiesz, ile kalorii spalasz
  • masz większą motywację do treningów – płacisz za zajęcia lub karnet na siłownię
  • Twoje stawy są bezpieczniejsze – biegasz na płaskiej powierzchni bez żadnych przeszkód
  • sam ustalasz tempo i stopień trudności biegu
  • z bieżni możesz korzystać przez cały rok

Wady:

  • jeśli chcesz mieć bieżnię w domu, jest to drogi zakup
  • musisz wykupić karnet na siłownię – wiąże się to z kosztami
  • na siłowni nie oddychasz świeżym powietrzem – nie dotleniasz się tak, jak na świeżym powietrzu
  • powietrze Cię nie chłodzi, więc czasami może być Ci trudno złapać oddech

2. Wyznaczony szlak

Leśny szlak to doskonałe miejsce do biegania z urozmaiconą nawierzchnią. W trakcie treningu biegasz po żwirze, małych patyczkach, piasku. Szlaki wyznaczone w lesie są dość bezpieczne, bo nie ma na nich dużych niebezpiecznych przeszkód.

Zalety:

  • biegasz na świeżym powietrzu – dotleniasz się
  • mniej obciążasz stawy – nawierzchnia dobrze amortyzuje każde uderzenie stopy o powierzchnię ziemi
  • otacza Cię przyroda – na bieganie możesz wybrać się z całą rodziną

Wady:

  • w czasie brzydkiej pogody bieganie staje się mniej przyjemne, a nawet niebezpieczne – nawierzchnia jest śliska i łatwo o kontuzje
  • jeśli zbiegniesz ze szlaku, możesz trafić na niebezpieczne przeszkody
  • musisz pilnować się szlaku, żeby się nie zgubić

3. Chodnik/ulica

Biegacze najczęściej trenują na chodniku lub ulicy, bo to najbardziej dostępna nawierzchnia. Wychodzisz z domu i od razu możesz zacząć biec. Nawierzchnia mocno obciąża stawy i kości, dlatego zainwestuj w odpowiednie obuwie, żeby uniknąć kontuzji.

Zalety:

  • wychodzisz z domu i biegniesz
  • płaska nawierzchnia, najczęściej utrzymana w dość dobrym stanie
  • możesz po niej biegać załatwiając codzienne sprawy
  • chodniki i ulice są dobrze oświetlone, więc możesz biegać nawet wieczorami

Wady:

  • łatwo o kontuzje z powodu krawężników, konieczności omijania innych ludzi, samochodów
  • słaba amortyzacja i duży nacisk na kości, stawy i mięśnie
  • w czasie brzydkiej pogody nawierzchnia jest mokra i łatwo o potknięcie się i przewrócenie

4. Tory wyścigowe

Przeznaczone na każdą pogodę i przygotowane specjalnie dla osób, które chcą startować w zawodach. Na torze masz odmierzone odległości i możesz trenować bieg na określonym odcinku.

Zalety:

  • dobrze przygotowana nawierzchnia, utrzymana w dobrym stanie
  • idealne miejsce do mierzenia przebieganych odcinków
  • świetnie nadaje się do szybkiego biegania

Wady:

  • tory przeznaczona na biegi krótkodystansowe
  • za wejście na tor trzeba zapłacić
  • trenują na nim inni biegacze, którzy mogą Ci przeszkadzać

5. Trawa

Jeśli chcesz znaleźć się na łonie natury i odprężyć, wybierz do biegania trawę. Poczujesz się na niej swobodnie i lekko. Wybieraj jednak bieganie po krótkiej trwaie, najlepiej na boisku. Wśród długiej trawy mogą kryć się doły i przeszkody, o które łatwo się potknąć i skręcić sobie kostkę.

Zalety :

  • miękka nawierzchnia przyjazna dla stawów
  • większy wysiłek dla organizmu, więc szybciej widzisz efekty
  • biegasz na świeżym powietrzu wśród przyjemnego otoczenia

Wady:

  • ciężko dostępna nawierzchnia – w mieście trudno znaleźć dobrze utrzymany trawnik, po którym można biegać
  • niebezpieczeństwo w postacie dołów i dziur
  • w czasie deszczu trawa jest śliska

6. Piasek

Nawierzchnia dla wymagających. Jeśli szybko chcesz osiągnąć formę i wytrzymałość, wybierz bieganie po plaży. Biegaj po niezbyt głębokim piasku lub tuż przy wodzie, gdzie piasek jest zwarty i ubity.

Zalety:

  • skuteczny sposób na spalanie tłuszczu
  • ćwiczenie wytrzymałości mięśni
  • piękne widoki
  • można biegać na bosaka

Wady:

  • miękki piasek może spowodować skręcenie kostki lub uszkodzenie ścięgna Achillesa;
  • w sezonie plaża jest oblegana przez urlopowiczów, więc trudno znaleźć miejsce dla siebie
  • ubity piasek przy wodzie jest lekko pochylony, więc trzeba biegać w dwóch kierunkach dla właściwego treningu

To jaką nawierzchnię wybierzesz, zależy tylko od Twoich preferencji i tego, co chcesz osiągnąć. Pamiętaj, żeby przed treningiem dogrzać wszystkie mięśnie, a po skończonym bieganiu je rozciągnąć. Bez względu na to, na jakiej nawierzchni trenujesz, Twoje mięśnie zawsze pracują. Musisz je dobrze rozciągnąć, żeby mogły się budować i regenerować.

Autor artykułu
Artykuł został przygotowany przez blog dla początkujących biegaczy http://jak-biegac.pl

Oceń artykuł
[Głosów: 0 Średnia: 0]

Check Also

jak bezpiecznie przechowywać i konserwować narty

5 Najczęstszych błędów w konserwacji nart. Czego nie możesz robić swoim nartom?

5 najczęstszych błędów w konserwacji nart, które mogą skrócić ich żywotność. Bez względu na to, …

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

NOWOŚĆ!
Sprawdź E-book!

47 zabaw i ponad 150 pomysłów na aktywne spędzanie czasu z dzieckiem

Pobierz bezpłatne
fragmenty e-booków + BONUSY!

Wypełnij formularz.
Materiały wyślę OD RAZU na Twój e-mail!

Wypełnij formularz i zapisz 

się na webinar! 

Pobierz plan TABATA KILLER! 

Wypełnij formularz i pobierz plan na swój adres e-mail

Dołącz do wyzwania deski!

Wypełnij formularz i pobierz plan na swój adres e-mail