Polecane ćwiczenia
Home » Sport » Jogging » Jak wybrać buty do biegania?
Odpowiedni dobór butów do biegania to nie taka prosta sprawa.
Czy wiesz jaki masz rodzaj stopy?

Jak wybrać buty do biegania?

Wbrew pozorom wybór odpowiednich butów do biegania nie jest taką łatwą sprawą. Przygotowaliśmy więc dwa artykuły, w których wyjaśniamy na co powinno zwrócić się uwagę, gdy chcemy zacząć uprawiać jogging.

Jeżeli na poważnie myślisz o rozpoczęciu biegania, powinnaś przede wszystkim rozważyć zakup odpowiedniego obuwia. Zdecydowanie nie zaczynaj biegać w starych trampkach lub adidasach, które już dawno straciły swój kształt. W ten sposób narażasz się na kontuzje ścięgna Achillesa, odciski, otarcia, bóle stawów i prawdopodobnie szybko się zniechęcisz.

Najlepiej, jeśli swoje pierwsze buty do biegania kupisz w specjalistycznym sklepie, gdzie fachowa obsługa pomoże ci w wyborze. W przypadku braku takiej możliwości, samodzielny dobór obuwia musisz rozpocząć od określenia typu swojej stopy oraz rodzaju podłoża, po którym będziesz biegać. Te dwa czynniki są najważniejsze przy doborze butów do biegania i nimi głównie powinnaś się kierować.

Jaki mam typ stopy?

Najprostszym sposobem na sprawdzenie, jaki typ stopy posiadasz jest test wodny. W celu jego wykonania, nalej nieco wody do miski, zanurz w niej podeszwę stopy i stopę odciśnij na kartce papieru, kartonowej podkładce lub kawałku jasnego materiału. Teraz spójrz na powstały właśnie odcisk, powinien przypominać jeden z poniższych:

  • Stopa neutralna: odcisk przodu stopy jest połączony z odciskiem pięty, normalne sklepienie. Oznacza to, że prawdopodobnie masz prawidłową budowę stopy, w której podczas biegu ciężar ciała rozprowadzany jest równomiernie po całej stopie. Najlepsze będą dla ciebie buty amortyzujące bez stabilizatora stopy. Większość producentów oznacza taki model jako „cushion”.
  • Stopa pronująca: odcisk całej lub prawie całej stopy, niskie sklepienie. W stopie pronującej, podczas biegu ciężar ciała przenoszony jest przede wszystkim na wewnętrzną krawędź stopy. Pięty często odstają od linii prostej na zewnątrz. Pronowanie w mniejszym lub większym stopniu dotyczy bardzo dużej grupy ludzi i zazwyczaj związane jest z płaskostopiem. Jeżeli zaliczasz się do tej grupy, do biegania najlepsze będą dla ciebie buty ze wzmocnieniami, szczególnie w okolicach pięty. To zminimalizuje ryzyko kontuzji, a buty nie zniszczą się tak szybko, gdyż będą dopasowane do twojego stylu chodzenia. Jeżeli twoje stopy charakteryzują się niewielką pronacją, wybierz buty oznaczone znaczkiem „Stability”, „Control” lub „Stuctured”. Natomiast dla silnie pronujących stóp, najlepsze będą buty „Motion Control”.
  • Stopa supinująca: Odcisk przodu stopy nie jest połączony z odciskiem pięty, wysokie sklepienie. Przy tym typie stopy, w czasie biegu ciężar ciała przenoszony jest przede wszystkim na zewnętrzną krawędź stopy. Jeżeli twoja stopa jest supinująca, możesz biegać w butach z dobrą amortyzacją dla stóp neutralnych (cushion) lub w specjalnych butach dla supinatorów.

W jakim terenie będę biegać?

Jeżeli wiesz już, jaki typ stopy posiadasz, czas zastanowić się, gdzie chcesz biegać. Wolisz parkowe alejki, osiedlowe chodniki, czy może raczej góry, łąki i leśne polany? W zależności od twoich preferencji kieruj się poniższymi wskazówkami:

  • Asfalt – jeżeli mieszkasz w środku miasta i najczęściej będziesz biegać po twardych nawierzchniach, koniecznie kup buty z dobrą amortyzacją. Obuwie takie ma płaski bieżnik na podeszwie (w przeciwieństwie do butów trailowych) oraz miękką, wyczuwalną amortyzację. Oczywiście po asfalcie pobiegniesz w każdych butach, ale na pewno nie uchronią cię w tak dużym stopniu przed kontuzjami i urazami oraz oczywiście nie będą tak wygodne (ryzykujesz bólem stóp oraz ich przemęczeniem), jak buty specjalnie do tego przeznaczone.
  • Miękkie nawierzchnie – czyli bliskie spotkania z naturą: leśne ścieżki, polne drogi, szlaki górskie. Tutaj odpowiednie będą buty do biegania w terenie, tzw. buty trailowe (lub terenowe). Buty terenowe zwykle mają słabszą amortyzację niż obuwie przeznaczone do biegania po asfalcie, ponieważ nie jest ona w tym przypadku tak bardzo potrzebna. Biegając po lesie, zyskujesz naturalną amortyzację dzięki miękkiemu podłożu. Buty trailowe rozpoznać można po agresywnym bieżniku (wypustki i kołki na podeszwie), który sprawdzi się w trudniejszych warunkach.
  • Różne nawierzchnie – jeżeli lubisz biegać zarówno po drogach asfaltowych, jak i po miękkim podłożu, najlepsze będą buty uniwersalne. Takie buty są też polecane dla początkujących biegaczy, którzy jeszcze nie są pewni, w jakich warunkach chcieliby trenować najczęściej i nie chcą inwestować w bardzo drogie buty.

Przeczytaj też:



Chcesz szybko i skutecznie schudnąć?

Sprawdź nasze diety i poradniki odchudzania. Poprowadzimy Cię krok po kroku, pokażemy jak ćwiczyć, co jeść i jak się motywować, by odchudzanie było skuteczne i trwałe.

Nasze diety i poradniki to idealne propozycje dla kobiet, które chcą rozpocząć zdrowy tryb życia oraz czuć się fantastycznie każdego dnia.

Codziennie będziesz pełna energii, a waga pokaże ubywające jak szalone kilogramy.

Tak, pokaż mi diety!

Podobał Ci się ten artykuł?

Zostaw swój e-mail, a wyślemy Ci informacje o nowych ćwiczeniach, poradach i dietach!

Dziękujemu za zapisanie do Newslettera

Sprawdź też

Jak spacerować by palić nadmierne kilogramy?

Spacer a odchudzanie – poznaj niekwestionowane zalety spaceru!

Każdy z nas wie, że ze spacerów możemy mieć wiele korzyści. Pierwsza niekwestionowana korzyść ze …

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o