Polecane ćwiczenia
Home » Odżywianie » Owoce i warzywa » Arbuz – czyli więcej niż myślisz
Olbrzymia porcja zdrowia, przy niedużej ilości kalorii
Arbuz to samo zdrowie i witaminy, mimo, że składa się prawie wyłącznie z... wody.

Arbuz – czyli więcej niż myślisz

Arbuz, zwany także Kawonem, należy do rodziny dyniowatych, tej samej co Melon czy Dynia. Pierwotnie występował głównie w Afryce, obecnie jest hodowany nawet w Polsce. Jako smaczny owoc jest ceniony od wielu lat, lecz dopiero niedawno odkryto jakie składniki zawiera oraz jakie mają wpływ na nasz organizm.

Kalorie oraz wpływ na odchudzanie

Arbuz nie zawiera wielu kalorii i pomaga nawodnić organizm
Jeżeli uprawiasz lub chcesz zacząć uprawiać sport – arbuz będzie doskonałym wyborem, gdyż działa jak naturalny napój izotoniczny.
Kaloryczność arbuza szacuję się na około 30kcal/100g. Nie jest do dużo, można nawet powiedzieć że jest to dietetyczny owoc. Problem jednak pojawia się gdy spojrzymy na to z szerszej perspektywy, kto z nas poprzestanie na 100g kawałku?

Przeciętny plaster arbuza, bez skóry, waży ok 350g, co daje nam około 105kcal, lecz znowu, czy poprzestaniemy na tym?

Aarbuz w letniej porze doskonale gasi pragnienie oraz nawadnia i orzeźwia dlatego spożywamy go wręcz bez opamiętania… a kalorie lecą.

Nie należy jednak popadać w skrajność, nawet podczas diety, zjedzenie kawałka arbuza nikomu nie zaszkodzi, a dodatkowo pomoże w oczyszczeniu organizuj z toksyn i innych substancji szkodliwych.

Nie powinien jednak być spożywany w dużych ilościach podczas stosowania diety odchudzającej, ponieważ ma wysoki indeks glikemiczny, wynoszący 75, co oznacza że doprowadza do wysokich wahań poziomu cukru we krwi, a to nie jest pożądane w diecie. Wszystko za sprawą wysokiego udziału cukrów prostych w jego składzie.

Skład Arbuza

Arbuz to w 92% woda. Zawiera witaminy A i C oraz niewielkie ilości takich witamin jak: B1, B2, B3, B6, jest również cennym źródłem licznych minerałów: potas, chlor, wapń, sód, magnez, siarka, żelazo, fosfor oraz miedź. Ponadto zawiera sporo błonnika pokarmowego.

Białko stanowi ok 0,6% jego składu, węglowodany 7,6%, a tłuszcze 0,2%.

Za co jest ceniony arbuz?

Arbuz jest ceniony w świadku medycznym przede wszystkim za bardzo wysoką zawartość likopenu oraz glutationu (przeciwutleniaczy) które powstrzymują szkodliwy wpływ wolnych rodników na nasz organizm oraz zmniejszają prawdopodobieństwo zachorowania na rak. Dodatkowo wykazują korzystny wpływ na ciśnienie tętnicze, zmniejszając je, czym minimalizują ryzyko wystąpienia chorób wieńcowych serca.

Dodatkowo Arbuz zawiera cytrulinę, która powoduje rozluźnienie ścian naczyń krwionośnych, co również sprzyja redukcji ciśnienia. Badania naukowe dowiodły, że spożywanie Arbuza u osób z wysokim prawidłowym ciśnieniem, doprowadziło do jego redukcji.

Dla kogo jest szczególnie polecany?

Zaleca się spożywanie nawet całego owocu Arbuza dziennie, osobą z rakiem nerek (lub innymi ich schorzeniami), ze względu na jego właściwości moczopędne oraz zawartość cytruliny która uczestniczy w cyklu mocznikowym, niwelując toksyczny mocznik (osoby chore ZAWSZE POWINNY SKONSULTOWAĆ SIĘ Z LEKARZEM!)

Szczególnie poleca się spożywania arbuza sportowcom, ponieważ świetnie gasi pragnienie, stanowi dobre źródło uzupełnienia mikro i makro elementów wypoconych podczas wysiłku. Dodatkowo na skutek zawartości niektórych substancji, wspomaga pracę mięśni (poprzez np. rozluźnienie ścian naczyń krwionośnych).

Przeczytaj też:



Chcesz szybko i skutecznie schudnąć?

Sprawdź nasze diety i poradniki odchudzania. Poprowadzimy Cię krok po kroku, pokażemy jak ćwiczyć, co jeść i jak się motywować, by odchudzanie było skuteczne i trwałe.

Nasze diety i poradniki to idealne propozycje dla kobiet, które chcą rozpocząć zdrowy tryb życia oraz czuć się fantastycznie każdego dnia.

Codziennie będziesz pełna energii, a waga pokaże ubywające jak szalone kilogramy.

Tak, pokaż mi diety!

Podobał Ci się ten artykuł?

Zostaw swój e-mail, a wyślemy Ci informacje o nowych ćwiczeniach, poradach i dietach!

Dziękujemu za zapisanie do Newslettera

Sprawdź też

Rzodkiewka jest źródłem witamin przez cały rok.

Rzodkiewka – bogate źródło witamin i minerałów przez cały rok!

Rzodkiewka, rzodkiew zwyczajna. Idealna do kolorowych kanapek , sałatek i białego sera. Ostra w smaku, …