Pobierz DARMOWY plan treningowy TABATA KILLER! Schudnij, popraw kodnycję i zacznij się regularnie ruszać! >> Więcej

Dziękujemy za zapisanie do Newslettera

Podany adres e-mail znajduje się już w bazie danych

Jakie owoce dla cukrzyka?
Poznaj jakie owoce najlepiej spożywać będąc na diecie cukrzycowej.

Owoce na diecie cukrzycowej? Oto lista zalecanych i niezalecanych owoców

Zakazany owoc? Nie, jeśli dokonasz właściwych wyborów. Poniżej przedstawiamy listę smacznych, niskowęglowodanowych owoców, które mają niski indeks glikemiczny. Będą więc dobrą propozycją, aby włączyć je do swojego planu żywieniowego w przebiegu cukrzycy. Które to? Odpowiadamy w niniejszym artykule.

Owoce stanowią zdrową opcję zarówno jako przekąska, jak i jako część zbilansowanego posiłku. Zawierają wiele ważnych składników odżywczych. Jednak niektóre owoce mają wysoką zawartość cukru, co może powodować gwałtowny wzrost poziomu cukru we krwi, a tego w przebiegu cukrzycy należy unikać. Powtarzamy: unikać! Nie jest bowiem prawdą, że dieta cukrzycowa wyklucza owoce. Cytując za specjalistami z CentrumRespo.pl, „unikać – co nie znaczy, że trzeba całkowicie z nich rezygnować”. Zatem jakie owoce dla cukrzyka mogą okazać się niekorzystne, a jakie można jeść?

„Kto chce być silny i zdrowy jak ryba, musi owoce jeść i warzywa”!

Ten fragment znanej piosenki dla dzieci jasno przypomina nam, że owoce, obok warzyw, są równie ważne, jak pozostałe składniki pokarmowe, nawet w przypadku diabetyków. Jadłospis diety cukrzycowej musi być urozmaicony i niepozbawiony owoców. Mogą one m.in. obniżać ryzyko zachorowania na choroby serca i nowotwory.

Owoce są również ważnym źródłem witamin, minerałów i błonnika, a podstawowe zastrzeżenie w ich kierunku polega na tym, że w znacznej większości są bogate w cukier.

Cukier cukrowi nierówny

Istnieje różnica między rodzajem cukru w owocach a rodzajem cukru w innych produktach spożywczych, takich jak np. czekolada czy wypieki. Cukier w świeżych owocach nie jest „wolnym” cukrem. Wolne cukry według WHO to te, które zostały dodane do żywności przez producenta, kucharza lub konsumenta oraz te, które są obecne w miodzie, syropach, nektarach oraz niesłodzonych sokach owocowych i warzywnych.

Cukier zawarty w świeżych owocach to fruktoza, która ma inny wpływ na poziom cukru we krwi i na poziom insuliny. Wciąż jednak niektóre owoce znajdują się na liście zakazanych na diecie cukrzycowej.

Lista dozwolonych owoców na diecie cukrzycowej

W zasadzie wszystkie owoce są dozwolone, jednak niektóre z nich (np. arbuzy, suszone daktyle, ananasy czy zbyt dojrzałe banany) mają wysoki indeks glikemiczny i diabetycy powinni je spożywać z większą ostrożnością.

Owoce dozwolone w przebiegu cukrzycy:

  •  jabłka
  • morele
  • jeżyny
  • jagody
  • wiśnie
  • grejpfruty
  • melony
  • kiwi
  • mango
  • nektaryny
  • pomarańcze
  • papaje
  • brzoskwinie
  • gruszki
  • ananasy
  • śliwki
  • maliny
  • truskawki
  • mandarynki

Dieta cukrzycowa – przepisy z owocami

Osoba chora na cukrzycę powinna codziennie jeść co najmniej 5 porcji owoców i warzyw. Przykładowo obiad dla cukrzyka może zostać zwieńczony podaniem owocu jako deser lub można je dodać do śniadania, ale to nie jedyne dozwolone opcje. Można je wszak chrupać solo, albo spożywać suszone.

Ponieważ gruszki są doskonałym źródłem błonnika, stanowią mądry dodatek do diety cukrzycowej. Oto smaczny przysmak: pokrój gruszkę i wrzuć ją do sałatki szpinakowej. Z kolei morele są podstawowym składnikiem słodkich letnich deserów i wspaniałym dodatkiem w diecie diabetyków.

Spróbuj zmieszać pokrojone w kostkę świeże morele z płatkami owsianymi na śniadanie albo wrzucić trochę do sałatki. Z pachnących, soczystych brzoskwiń możesz przygotować szybki koktajl, przecierając plasterki brzoskwini z niskotłuszczową maślanką, kruszonym lodem i odrobiną cynamonu lub imbiru – prawda, że brzmi zachęcająco?

Podsumowanie

Dieta cukrzyka (także dieta cukrzyka w ciąży) wcale nie wyklucza owoców. Spożywaj jednak owoce w całej ich naturalnej postaci, nie obierając ze skórek i unikaj syropów lub przetworzonych owoców z dodatkiem cukru, które mają tendencję do podnoszenia poziomu cukru we krwi. Nie musisz unikać jak ognia owoców niewymienionych w niniejszym artykule jako „bezpieczne” – sięgaj po wszystkie, na które masz ochotę, ale z umiarem. Umiar dotyczy jednak wszystkich, nie tylko cierpiących na cukrzycę.

Artykuł partnera

Oceń artykuł
[Głosów: 3 Średnia: 3.7]

Przeczytaj też:

Tabata Killer!

Pobierz plan treningowy TABATA KILLER na 30 dni!

Zacznij regularnie ćwiczyć, schudnij i zadbaj o super kondycję!

Więcej informacji

Dziękujemy za zapisanie do Newslettera

Podany adres e-mail znajduje się już w bazie danych

Sprawdź również

Tomografia szczęki i żuchwy to dość drogie badanie.

Prawidłowe diagnozowanie pacjenta przy pomocy tomografii szczęki 

Dla każdego stomatologa najważniejsze jest nie tylko dokładne obejrzenie jamy ustnej pacjenta, ale także uzyskanie …

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments