Zapisz się na bezpłatny newsletter z ćwiczeniami

Home » Sport » Porady » Super figura? Tak, jeśli ćwiczysz Tabatę!
Tabata to najlepszy sposób na super sylwetkę.

Super figura? Tak, jeśli ćwiczysz Tabatę!

Jeśli długi bieg nie wyzwala w tobie endorfin, a na myśl o orbitreku robi ci się gorzej – nie martw się. To jeszcze nie znaczy, że musisz pożegnać marzenia o jędrnym ciele. Ćwicz tabatę! Jeśli zachowasz do tego zbilansowaną, porządną dietę, to zobaczysz wyraźne efekty.



Co to jest tabata?

Tabata to interwałowy trening metaboliczny, który trwa zaledwie kilka minut. Ma niezmienną formułę, ale zakres doboru ćwiczeń jest szeroki. Metodę tę opracował japoński naukowiec Izumi Tabata, a początkowo dedykowana była zawodowym łyżwiarzom. Szybko jednak zyskała na popularności także wśród amatorów sportu, a to dzięki piorunującym efektom ćwiczeń.

Tabata polega na wykonywaniu na przemian dwóch rodzajów ćwiczeń: intensywnych interwałów, podczas których trenowana jest wytrzymałość beztlenowa oraz aerobów, czyli umiarkowanych ćwiczeń. Taki trening opiera się na kilku zasadach:

  • sesja trwa maksymalnie 4 minuty;
  • przez 20 sekund wykonuje się jak najwięcej powtórzeń tego samego ćwiczenia – z maksymalną intensywnością;
  • po każdych 20 sekundach ćwiczeń następuje 10 sekund odpoczynku;
  • takie serie (20 sekund ćwiczeń – 10 sekund przerwy) należy powtórzyć osiem razy;
  • treningi nie powinny odbywać się częściej niż 3-4 razy w tygodniu;
  • po tabacie powinno się postawić na porządny odpoczynek. Mięśnie muszą się zregenerować.

Ponadto, przed każdym treningiem należy pamiętać o porządnej rozgrzewce. To pomaga mięśniom osiągnąć pełną efektywność.

Ćwiczenia tabata

Plan treningowy zakłada więc aż 8 interwałów. Mogą to być wybrane ćwiczenia w dowolnym układzie – np. dwie serie pompek, trzy burpki, trzy cykle podskoków wykroczno-rozkrocznych. Lista ćwiczeń zalecanych do tabaty jest długa, dzięki czemu ciężko znudzić się takim treningiem. Wśród nich są również m.in. skoki na skakance, wskakiwanie na platformę, wymachy z kettlebelle, uderzanie w worek czy przeskoki w desce.

Zobacz przykład ćwiczeń Tabata:

Efekty tabaty

Trzeba więc przyznać – to nie są ćwiczenia dla osób z dużą nadwagą. To trening dla tych, którzy chcą zgubić niewielki tłuszczyk, poprawić swoją wydolność, wzmocnić mięśnie lub modelować daną partię ciała. Tabata przyspiesza także podstawowe tempo przemiany materii, co zwiększa ujemny bilans kalorii.

Intensywne interwały dają efekt tzw. „after burn”, czyli potreningowego spalania kalorii, które może trwać nawet do 48-godzin od zakończenia ćwiczeń. Dzieje się tak wskutek zużycia podczas treningu wszystkich węglowodanów z mięśni, co po zakończeniu treningu owocuje spalaniem zapasów tłuszczu.

Wygodny strój sportowy do ćwiczeń tabata znajdziesz w sklepie https://sklep.adrenaline.pl/

Dieta odchudzająca – Schudnij Sama!

Możesz już zamówić dietę odchudzającą Schudnij Sama! To 100 fantastycznych, zdrowych i smacznych przepisów, które pomogą Ci zadbać o prawidłową wagę, skutecznie i bezpiecznie schudnąć. Przepisy są dokładnie rozpisane, podzielone na 5 posiłków, ułożone według wartości kalorycznych.

Schudnij Sama to doskonała propozycja dla kobiet, które chcą rozpocząć zdrowy tryb życia.

Tak, wyślij mi dietę!

Podobał Ci się ten artykuł?

Zostaw swój e-mail, a wyślemy Ci informacje o nowych ćwiczeniach, poradach i dietach!

Dziękujemu za zapisanie do Newslettera

Sprawdź też

Jak dobrać materac i pozycję snu do kontuzji?

Jakie są najlepsze pozycje do spania gdy cierpisz na kontuzję sportową?

Jakie są najlepsze pozycje do spania gdy cierpisz na kontuzję sportową? Dieta odchudzająca – Schudnij ...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Nie przegap nowych artykułów na Stopnadwadze.pl i kliknij "Lubię To"!
Polub Stopnadwadze.pl na Facebooku