Firma Fenix od wielu lat produkuje znakomite latarki, słynące z wytrzymałej obudowy i doskonałych parametrów. Dlatego, do testów wybrałem jeden z jej produktów, a dokładniej latarkę Fenix PD35 XM-L2 (U2).
Parametry
Żeby móc mówić o tej latarce należy w pierwszej kolejności przytoczyć kilka parametrów technicznych, najistotniejszych dla tego modelu:
- zasilanie: 2 x CR123A
- maksymalna moc świecenia: 850 lumenów
- materiał obudowy: duraluminium anodyzowane
- wodoodporność IPX-8 (minimum 1m pod wodą przez 4h)
- tryby świecenia:
- 10 lumenów (140 godz.)
- 40 lumenów (27 godz.)
- 170 lumeny (7:45 godz.)
- 450 lumenów (2:30 godz.)
- 850 lumenów (1:30 godzina)
- stroboskop – 850 lumenów
- wymiary: 14 cm (długość) x 25,4 mm (średnica)
- waga: 87 g. bez baterii
Przejdźmy więc do zasadniczej części testu…
Jakość wykonania latarki
Latarka wykonana jest z utrzymaniem najwyższych standardów. Każde żłobienie, każdy gwint jest wykonany precyzyjnie na obrabiarkach CNC, co zauważy każdy, nawet bez wiedzy technicznej. Z zewnątrz latarka została pokryta bardzo wytrzymałą na uszkodzenia czarną oksydacją, co nadaje jej lekko militarnego charakteru.
Optyka latarki została wykonana z wysokogatunkowego szkła, bardzo odpornego na uszkodzenia lecz o niezwykle dobrych parametrach optycznych.
Korpus został wykonany bardzo precyzyjnie i próżno szukać w nim jakichkolwiek wad, czy to w oksydacji, czy w przyciskach. Każdy szczegół został idealnie dopracowany.
Wiązka światła
Światło jakie uzyskamy z tej latarki jest bardzo jasne (max to 850 lumenów) dlatego nie należy kierować go w kierunku oczu. Strumień światła został podzielony w typowy dla latarek sposób, to znaczy bardzo jasny środkowy punkt i trochę ciemniejsze jego otoczenie (powstają dwa widoczne okręgi). Zapewnia to zarówno daleki zasięg, jak i wygodę podczas marszu.
Dzięki zastosowaniu dobrej optyki, latarka uzyskała bardzo dobry zasięg wiązki światła, bowiem aż 185m, co oznacza że obiekt w tej odległości, zostanie oświetlony po skierowaniu latarki w jego stronę (przy maksymalnej mocy). Widzialność światła sięga kilku kilometrów.
Zasilanie
Zasilanie tej latarki to zarazem jej wada i zaleta. Z jednej strony baterie CR123A są ciężko dostępne i drogie, lecz z drugiej dobrze radzą sobie na mrozie, bardzo dobrze znoszą przechowywanie i są przystosowane do pracy przy dużym poborze mocy.
Gdy planujemy dłuższy wypad poza miasto, warto zaopatrzyć się w baterie przed wyjazdem, bowiem możemy ich nie dostać w bardziej odludnych zakątkach, pozbawionych dużych sklepów RTV/AGD.
Warto wspomnieć, że latarka posiada pozłacane styki, co bardzo korzystnie wpływa na przepływ prądu.
Realny czas świecenia
W związku z dużą mocą, producent musiał zapewnić nam możliwość zmieniania trybów pracy. Powyższa specyfikacja jest generalnie zgodna z prawdą, dlatego należy używać rozważnie i z wyczuciem najmocniejszego trybu gdyż latarka poświeci nam niezbyt długo (ok 1h30min). Patrząc jednak z drugiej strony, na najsłabszym trybie będzie świecić aż 140h.
W tej latarce zastosowano stabilizację napięcia, co oznacza że siła świecenia latarki nie będzie malała wraz z wyczerpywaniem baterii. Latarka, gdy już braknie mocy, przejdzie automatycznie na niższy tryb, gdzie będzie pracować analogicznie, tzn. tak długo, dopóki napięcie baterii pozwoli na utrzymanie mocy.
Obsługa
Obsługa jest bardzo prosta, przycisk ON/OFF znajduje się z tyłu korpusu latarki, zaś przycisk zmiany trybów znajdziemy w jej przedniej części niedaleko radiatora. Rozmieszczenie przycisków zostało tak dobrane, że możemy spokojnie obsługiwać latarkę jedną dłonią, wymaga to jednak odrobiny wprawy.
Wymiana baterii odbywa się dokładnie tak samo jak w 95% latarkach, odkręcamy tylną część i wkładamy baterie. Należy jednak dokładnie dopasować elementy przed skręceniem, bowiem gwint jest stosunkowo drobny i możemy go niechcący krzywo skręcić.
Czyścić latarkę, z racji jej wodoodporności, możemy przy użyciu bieżącej wody, z użyciem np. mydła.
Akcesoria
W komplecie dostajemy klips do spodni (już zamontowany) i pokrowiec na pasek. Dodatkowo możemy dokupić różnego rodzaju dyfuzory i filtry oraz mocowania, które pozwolą nam zrobić z niej np. czołówkę czy lampkę do roweru.
Podsumowanie
Ujmując całą recenzję w kilku słowach, można śmiało stwierdzić, że latarka warta jest swojej ceny, polecam ją szczególnie dla osób które potrzebują mocnego i niezawodnego źródła światła. Jeżeli twoje bezpieczeństwo zależy od dobrego oświetlenie lub lubisz mieć jasno oświetloną drogę w nocy, to ta latarka jest dla ciebie. Poniżej w tabeli znajduje się ostateczne podsumowanie zalet i nielicznych wad latarki Fenix PD35:
Zalety „+” | Wady „-” |
|
|