Pobierz DARMOWY plan treningowy TABATA KILLER! Schudnij, popraw kodnycję i zacznij się regularnie ruszać! >> Więcej

Dziękujemy za zapisanie do Newslettera

Podany adres e-mail znajduje się już w bazie danych

Jak trenować z gumami oporowymi?
Sprawdź, jakie korzyści przynosi trening z gumami oporowymi.

Gumy do ćwiczeń – skuteczny sposób na poprawę kondycji i sylwetki

Codzienna aktywność fizyczna jest jednym z głównych filarów zdrowego stylu życia. Skuteczność treningów można zwiększyć, wykorzystując do tego różnego rodzaju sprzęt sportowy. Do ćwiczeń w domowym zaciszu doskonale nadają się gumy oporowe, które są niedrogie i zmieszczą się nawet w małej szufladzie.

Trening z ich wykorzystaniem poprawia kondycję, zwiększa wydolność organizmu i wzmacnia mięśnie. Dodatkowym atutem jest także aktywizacja spalania tkanki tłuszczowej. Sprawdź, czym charakteryzują się gumy do ćwiczeń i jak je wykorzystać, żeby trenować efektywniej i pięknie wyrzeźbić sylwetkę.

Rodzaje i zastosowanie gum do ćwiczeń

Wybór gum do ćwiczeń jest duży, a każda z nich sprawdza się w innych rodzajach treningu. Różnią się między sobą tworzywem, z którego zostały wykonane, rozmiarami oraz obciążeniem. Najbardziej popularne są gumy oporowe z naturalnego lateksu o dużej wytrzymałości lub z materiału (bawełny, poliestru) z lateksową domieszką. Taśmy w kształcie pętli, w zależności od ich długości i szerokości, mają różne zastosowanie:

  • mini band – ze względu na niewielki obwód (ok. 50 cm) ograniczają zakres ruchu i ich wykorzystanie wymaga dużej pracy mięśni. Przeznaczone są do rzeźbienia zarówno dolnych, jak i górnych partii ciała;
  • hip band – gumy te są nieco dłuższe i szersze niż mini band oraz generują większy opór. Zostały stworzone z myślą o modelowaniu nóg i pośladków; 
  • power band – są najdłuższe (obwód ok. 200 cm), wąskie i bardzo rozciągliwe, dlatego doskonale nadają się do ćwiczenia całego ciała w pełnym zakresie ruchu. Można je stosować podczas treningów fitness, siłowych i crossfit.

Do ćwiczeń rozciągających doskonale nadają się szerokie lateksowe taśmy o długości 120–180 cm.
Są znacznie cieńsze od materiałowych, ale równie wytrzymałe i bardzo elastyczne. Wykorzystuje się je najczęściej w rehabilitacji, jodze, stretchingu i pilatesie. Świetnie nadają się dla osób początkujących, seniorów i rekonwalescentów.

Kolor gumy do ćwiczeń ma znaczenie

Poza odpowiednim rodzajem gumy do ćwiczeń bardzo ważnym kryterium przy wyborze jest jej kolor. I nie chodzi tu wyłącznie o walory estetyczne, ale o poziom oporu taśmy. Odpowiednie obciążenie ma wpływ na intensywność treningu i należy je dobrać do swoich potrzeb oraz stopnia zaawansowania.

Niestety nie ma tu uniwersalnej zasady, ponieważ producenci stosują różne barwy. Jednak zawsze przed zakupem gumy treningowej warto się upewnić, jaki opór oznacza dany kolor.

Jak trenować z gumami do ćwiczeń?

Gumy oporowe można z powodzeniem wykorzystać przy wielu ćwiczeniach niemal na każdą część ciała, tj. przysiady, odwodzenie i wyprost nóg, pompki, wyciskanie czy unoszenie bioder. Podczas treningu gumy pełnią kilka funkcji. Odpowiednio umieszczone, zmuszają mięśnie, również te głębokie, do wykonania większej pracy. 

W odróżnieniu od np. hantli mogą utrudniać ćwiczenie, zwiększając opór przy wykonywaniu ruchu. Natomiast zawieszone na drążku, ułatwią podciąganie, działając jak wyciąg. Bardzo ważny jest dobór właściwego obciążenia. Taśmy gumowe i mini band o mniejszym oporze doskonale sprawdzą się podczas rozgrzewki, stretchingu i fizjoterapii. Natomiast przy użyciu power band z dużym obciążeniem można wykonywać profesjonalny trening siłowy.

Żeby osiągnąć jak najlepsze efekty, warto stopniowo zwiększać opór gumy do ćwiczeń. Jeśli podczas wykonywania ruchu odczuwasz wyraźną swobodę i lekkość, jest to znak, że czas na zmianę obciążenia. Dobrym pomysłem jest kupno całego zestawu taśm o zróżnicowanym stopniu oporu, który można wykorzystywać do wielu ćwiczeń. Wysokiej jakości gumy oporowe, pojedyncze lub w zestawach zapakowanych w poręczne woreczki, znajdziesz w sklepie internetowym ACTIV/SPACE.

Efekty ćwiczeń z gumami oporowymi

Niezależnie od tego, czy chcesz zrzucić nadmiar kilogramów, nabrać masy mięśniowej, czy wrócić do formy, wykorzystanie gumy oporowej zwiększy efektywność treningu i pozwoli szybciej osiągnąć cel. Regularne ćwiczenia w połączeniu z dobrze zbilansowaną dietą pomogą:

  • wysmuklić i wyrzeźbić sylwetkę,
  • ujędrnić ciało i pozbyć się cellulitu,
  • spalić tkankę tłuszczową,
  • wzmocnić mięśnie,
  • poprawić elastyczność stawów,
  • zwiększyć zakres i koordynację ruchów,
  • zmniejszyć dolegliwości bólowe,
  • usprawnić funkcjonowanie całego organizmu.

Aktywny trening powoduje także produkcję endorfin, doskonale relaksuje i redukuje stres. Dobra kondycja i wygląd to lepsza jakość życia i większa pewność siebie. Gumy do ćwiczeń to doskonałe uzupełnienie zestawu akcesoriów treningowych – taki zakup z pewnością się opłaci.

Artykuł partnera

Oceń artykuł
[Głosów: 0 Średnia: 0]
Tabata Killer!

Pobierz plan treningowy TABATA KILLER na 30 dni!

Zacznij regularnie ćwiczyć, schudnij i zadbaj o super kondycję!

Więcej informacji

Dziękujemy za zapisanie do Newslettera

Podany adres e-mail znajduje się już w bazie danych

Check Also

hulajnoga - co warto wiedzieć

Jazda na hulajnodze dla zdrowia, co możesz zyskać?

Nie da się ukryć, że jazda na hulajnodze to samo zdrowie. Zamiast wsiadać do auta, …

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

NOWOŚĆ!
Sprawdź E-book!

47 zabaw i ponad 150 pomysłów na aktywne spędzanie czasu z dzieckiem

Wypełnij formularz i zapisz 

się na webinar! 

Pobierz plan TABATA KILLER! 

Wypełnij formularz i pobierz plan na swój adres e-mail

Dołącz do wyzwania deski!

Wypełnij formularz i pobierz plan na swój adres e-mail