Chcesz zacząć ćwiczyć w domu, chcesz być aktywny i myślisz, że sport to rewelacyjny sposób na spędzanie czasu wolnego i utrzymanie swojego ciała w zdrowiu. Jednocześnie pragniesz, aby Twoje dziecko było aktywne i zdrowe. Przygotowujesz więc specjalny sprzęt treningowy, samodzielnie rozpisujesz treningi, a nawet zasięgasz rady u specjalistów. Zaczynacie wspólne ćwiczenia, wszystko sprawnie działa i nagle coś w tym planie zgrzyta. Ty ćwiczysz, ale Twoje dziecko nie! Co w takim razie zrobić, aby zachęcić dziecko do sportu?
W tym nagraniu chcę Ci pokazać, jak sprawić, by wspólne ćwiczenia z dzieckiem stały się przyjemnością, a nie przykrym obowiązkiem. Co najważniejsze, nie potrzebujesz do tego specjalistycznych narzędzi czy sprzętu (wykorzystasz przedmioty codziennego użytku). Wystarczy Twój czas, chęci i zaangażowanie!
Obejrzyj film – Jak zacząć ćwiczyć z dzieckiem? Dlaczego tak ważne jest, aby wspólnie się bawić.
Dlaczego warto ćwiczyć z dzieckiem od najmłodszych lat?
- Aktywny tryb życia powinien stać się przyjemnością, a nie obowiązkiem.
- Sport uprawiany od dziecka często stanowi profilaktykę w walce z nadwagą i otyłością.
- Do zabawy z dzieckiem nie potrzeba szczególnej wiedzy czy umiejętności i można zacząć od razu.
- Nawyk prowadzenia aktywnego stylu życia buduje się i utrwala latami, także im wcześniej zaczniemy, tym lepiej.
- Uprawianie sportu może stać się prostą i interesującą zabawą dla wszystkich.
Gry, zabawy i ćwiczenia z dziećmi – najważniejsze zasady dla rodzica
Jeżeli chcesz aktywnie spędzać czas z dzieckiem, to na Ciebie – jako rodzica – spada odpowiedzialność za przygotowanie pomysłów treningowych. W tym momencie jesteś nie tylko rodzicem, ale także trenerem i kompanem do zabawy. Aby taka treningowa zabawa była udana i zachęcała dzieci do aktywności fizycznej, koniecznie wprowadź w życie kilka zasad.
1. To musi być zabawa
Skomplikowane ćwiczenia czy długie plany treningowe przeznaczone są dla zawodowców oraz osób dorosłych, które chcą wzmocnić konkretne partie ciała czy po prostu schudnąć. Do ćwiczeń z dziećmi, pod żadnym pozorem nie powinniśmy podchodzić jak do tradycyjnych ćwiczeń.
2. Nie oceniaj, nie krytykuj
Od oceniania jest nauczyciel, a punkty przyznajemy na zawodach, natomiast temat konstruktywnej krytyki, która ma za zadanie pomagać jest szeroki i kontrowersyjny, dlatego nie chcemy w niego brnąć. Najlepiej w trakcie aktywnych gier i zabaw unikać zarówno oceny, jak i krytyki.
Aktywność powinna być przyjemnością wiec ocenianie, które generuje stres lub krytyka, która powoduje smutek czy niechęć, na pewno nie pomogą czerpać radości z zabawy. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie po prostu chwalenie dobrych rezultatów oraz włożonego zaangażowania.
Zamiast mówić, że dziecko zrobiło coś źle lepiej po prostu przemilczmy temat i przy następnej okazji pokażmy, jak daną czynność można poprawić. Powiedzenie: „Spójrz, jeżeli kopniesz piłkę w ten sposób, to łatwiej będzie Ci trafić do bramki. Chcesz spróbować?” brzmi zdecydowanie lepiej niż: „Źle kopiesz! Jeżeli będziesz tak robił, to nigdy nie trafisz do celu. Spójrz jak ja to robię”.
3. Nie ograniczaj inwencji twórczej dziecka
Przygotowując się do zabaw czy ćwiczeń z dzieckiem prawdopodobnie stworzysz jakiś plan. Dana zabawa może mieć konkretne zasady czy założenia, na przykład na torze przeszkód pojawią się przeszkody, które trzeba pokonać w określony sposób. Pamiętaj jednak, że dzieci są bardzo kreatywne i lubią robić rzeczy po swojemu, a to może sprawić, że idealny plan zabawy zostanie wywrócony do góry nogami. Czy to źle? NIE!
Jeżeli dzieci mają inny pomysł na zabawę czy aktywność, chcą dane ćwiczenie/zadanie wykonać trochę inaczej, to rodzice powinni im na to pozwolić. Nie ma sensu tracić czasu i energii na długie tłumaczenia, że nasz sposób jest lepszy lub łatwiejszy. Z czasem i tak zrealizujemy zamierzony plan zabawy, a przy okazji nie wyhamujemy niepotrzebnie zapału dziecka.
4. Daj przykład
Bez tego ani rusz! Jeżeli sami nie ruszymy się z kanapy i nie damy przykładu, czyli nie będziemy żyli aktywnie, to marne szanse, by dziecko samo z siebie chciało aktywnie spędzać czas. Dzieci perfekcyjnie naśladują nasze zachowania. Najprościej to zauważyć na przykładzie obsługi smartfona.
Dzieci widzą jak obsługujemy smartfon i jak często z niego korzystamy. Aktualnie nawet 2 czy 3 latek jest w stanie włączyć telefon, poprzesuwać aplikacje czy – co gorsza – zmienić język :). A to wszystko tylko dlatego, że codziennie widzi, jak setki razy sięgamy po smartfon. A teraz pomyśl, co by było, gdyby tak codziennie widział, jak wykonujemy ćwiczenia i dbamy o swoje zdrowie?!
Jeżeli szukasz magicznego sposobu, który zmotywuje Twoje dziecko do aktywności to zachęcam do zapoznania się z tym wpisem – Bez tego KLUCZOWEGO ELEMENTU Twoje dziecko NIGDY nie będzie zdrowe!
5. Nie zmuszaj
Niestety im bardziej będziemy zmuszać dzieci do aktywnej zabawy, tym bardziej będą się zapierać i odmawiać współpracy. Nawet jeżeli wymusimy na dziecku wykonanie ćwiczenia czy zagranie w grę, to nie będzie to zwycięstwo, a nasza porażka. W ten sposób dziecko porusza się ten jeden raz, ale zdecydowanie nie nabierze chęci do uczestnictwa w kolejnych aktywnościach.
Jeżeli dziecko nie chce bawić się w konkretną grę lub realizować danego ćwiczenia, to zaproponuj alternatywę. Lepiej podać inny pomysł, niż tracić czas i energię na przekonywanie dziecka do tej konkretnej zabawy.
Przykłady jak ćwiczyć z dzieckiem
- Rozgrzewka – wymachy ramion, szybki bieg w miejscu, wyskoki (kto da radę sięgnąć sufitu), wstawanie z podłogi bez użycia rąk.
- Naśladowanie ruchu zwierząt – poruszanie się po mieszkaniu jak wąż, małpa, niedźwiedź, krab.
- Taniec zamarzaniec – gdy gra muzyka wszyscy tańczą, a gdy cichnie trzeba zamarznąć/zatrzymać się w konkretnej pozycji.
- Klasyczne ćwiczenia z rodzicem – rodzic wykonuje przysiady lub pompki z dzieckiem na plecach.
- Drzewo – rodzic stoi w rozkroku ze stopami na szerokość bioder i z rękami wyprostowanymi na boki. Dziecko ma za zadanie przejść z pleców rodzica na brzuch rodzica (tak, jak na drzewie wiszą misie Koala) i z powrotem. Oczywiście dziecko w tym czasie nie może dotykać podłogi.
- Wzmacnianie chwytu dłoni – zapasy, przeciąganie liny oraz przeciąganie czy przepychanie ciężkiego „przedmiotu”, jakim jest rodzic siedzący na poduszce :).
- Ćwiczenie celności – rzucanie przedmiotów do celu stałego lub ruchomego, podawanie/przerzucanie przedmiotów między sobą.
- Domowy tor przeszkód.
No ok, ale to nie jest trening!
W proponowanych zabawach, dzieci poruszają się w sposób naturalny. I o to chodzi! Celem codziennej aktywności z dziećmi nie jest budowa 6-paku, rozbudowa klatki piersiowej czy ujędrnienie pośladków. Celem aktywności ruchowej z dziećmi jest przede wszystkim budowanie nawyku i chęci do prowadzenia aktywnego trybu życia. Poza tym, zrealizowanie kilku prostych, 5-minutowych zabaw ruchowych z dzieckiem w ciągu całego dnia, przyniesie lepsze efekty i korzyści niż jednorazowy wypad na rower podczas weekendu.
Własne doświadczenie z sali treningowej, czyli kiedy dzieci były aktywne, a kiedy… niespecjalnie
Prowadząc zajęcia ruchowe dla dzieci, miałem styczność z dzieciakami, które były bardzo zaangażowane w trening, takimi, które potrzebowały dodatkowej motywacji oraz takimi, których nic nie było w stanie zachęcić czy nawet zmusić do uczestnictwa w zajęciach. Zauważyłem jednak, że moja postawa na treningu oraz podejście do konkretnych elementów zajęć sprawiała, że dzieciakom chciało się ćwiczyć troszeczkę bardziej niż zwykle. Jak to było dokładnie:
- W trakcie rozgrzewki, jeżeli jedynie wydawałem polecenia i stałem z boku, to nawet najlepsza zabawa nie potrafiła wprowadzić dzieci w ruch. Zmieniło się to, gdy dane ćwiczenie zacząłem wykonywać razem z nimi. Wtedy dzieciaki stawały się istnymi wulkanami energii.
- Każda grupa dzieci miała swoją ulubioną zabawę i wiedziałem, że jeżeli ją wykorzystam na zajęciach, to zachęcę dzieci do ruchu. Ogromnym (i miłym) zaskoczeniem był fakt, że gdy nie tylko wybierałem ulubioną zabawę, ale też czynnie brałem w niej udział, to poziom zaangażowania dzieci rósł o 1000%. Dlatego, tak bardzo zachęcam do aktywnego uczestnictwa w zabawach z dziećmi.
- Chciałem być kreatywnym instruktorem, więc na treningi przygotowywałem specjalne zabawy i ćwiczenia z wykorzystaniem sprzętu. Co się później okazało? Dzieci najbardziej lubiły ćwiczenia proste, gdzie przede wszystkim mogły wchodzić ze mną w interakcje. To kolejny punkt na rzecz prostych ćwiczeń z dzieckiem, zamiast wymyślnych treningów.
Szukasz pomysłu na aktywne zabawy z dziećmi? Tutaj znajdziesz pomysły i inspiracje:
Dołącz od razu do tych trzech miejsc:
Jak wybrać zajęcia dodatkowe dla dziecka – sprawdź mój webinar
Jeżeli Twoje dziecko zrezygnowało właśnie z zajęć lub od dłuższego czasu nie potrafisz znaleźć zajęć sportowych, które zaakceptuje Twoje dziecko, to zapraszam Cię do obejrzenia mojego webinaru. W tym nagraniu przedstawiam jak krok po kroku wybrać idealne zajęcia oraz jak krok po korku przygotować siebie i dziecko do pierwszych zajęć.
Więcej szczegółów znajdziesz tutaj – Jak wybrać zajęcia dodatkowe dla dziecka – webinar
Masz pytania? Nie wiesz jak pomóc swojemu dziecku?
Daj znać w komentarzu. Chętnie pomogę Ci znaleźć rozwiązanie.