Ciekawy artykuł o Tour De Pologne

Tour de Pologne – historia polskiego wyścigu kolarskiego

Tour de Pologne po raz pierwszy odbył się w 1928 roku, czyli ćwierć wieku po rozpoczęciu Tour de France. Sama idea zorganizowania tego typu wydarzenia kolarskiego powstała kilka lat po odzyskaniu przez nasz kraj niepodległości. I Kolarski Bieg dookoła Polski został objęty patronatem honorowym przez prezydenta II Rzeczypospolitej Ignacego Mościckiego, a przewodnictwo Komitetu Honorowego przypadło Marszałkowi Józefowi Piłsudskiemu.

Idea kolarstwa była bardzo prosta – peleton jechał przez niemal cały kraj, odwiedzał miasteczka i wsie. Każdy mieszkaniec mógł zostać widzem, jeśli tylko chciał. Sport ten z założenia miał być bliski społeczeństwu. Warszawskie Towarzystwo Cyklistów wraz z redakcją Przeglądu Sportowego, sprawiły, że założenia te mogły stać się realne.

Spis Treści
Zwiń
Rozwiń

Historia pierwszych wyścigów Tour de Pologne

Pierwszy wyścig Tour de Pologne rozpoczął się 7 września 1928 roku. 71 kolarzy wyruszyło z Warszawy w trasę, która liczyła 1491 kilometrów, podzieloną na osiem etapów. Tour trwał 10 dni i prowadził zawodników, między innymi, przez Lublin, Lwów, Rzeszów, Kraków, Poznań, Łódź aż do Warszawy.

Niekwestionowanym zwycięzcą okazał się Feliks Więcek, zawodnik Bydgoskiego Klubu Kolarskiego. Wygrał on sześć z ośmiu etapów i co za tym idzie – cały wyścig.

Ogromny sukces i popularność Tour de Pologne sprawiły, że wyścigi kolarskie stały się wówczas jednym z ważniejszych wydarzeń sportowych. Z czasem coraz większe tłumy przyglądały się zmaganiom zawodników i coraz więcej osób aktywnie dopingowało swoim ulubieńcom.

Z czasem na czołówkę, obok Feliksa Więcka, wysunął się Bolesław Napierała, który szybko zaczął być nazywany „tygrysem szos”. Trenowany pod okiem Nicolasa Frantza, dwukrotnego zwycięzcy Wielkiej Pętli, wygrał dwie edycje Tour de Pologne.

W okresie międzywojennym kolarze przemieszczali się z maksymalną prędkością około 25 km/h, pokonując nawet 300 km dziennie. Nie pili i nie żywili się w trasie – zamiast tego robili sobie przerwy, by spokojnie zjeść posiłek i napić się wody.

Historia wyścigu jest niesamowita

Tour de Pologne w powojennej Polsce

Władze Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej promowały nowy tour – Wyścig Pokoju. Tour de Pologne stracił na popularności, jednak organizatorzy nie dawali za wygraną. Pierwszy wyścig po wojnie został zorganizowany w 1947 roku. Był to jeden z najkrótszych tourów, ponieważ podzielono go na 4 etapy i liczył niewiele ponad 600 kilometrów.

Z czasem Tour de Pologne zyskiwał na popularności. Chęci do wystartowania zaczęli zgłaszać również zagraniczni zawodnicy. Brali oni udział w przedwojennych wyścigach, jednak niezbyt licznie i bez większych sukcesów.

W wyścigu zorganizowanym w 1948 roku dwa etapy wygrał Szwed – Olle Persson. Rok później całe podium zajmowali już zagraniczni zawodnicy. Tour de Pologne wygrał wówczas Włoch Francesco Locatelli.

10. Tour de Pologne zorganizowany w 1953 roku był najdłuższym wyścigiem w historii, ponieważ został podzielony na 13 etapów i liczył 2311 kilometrów. Jubileuszowy wyścig wygrał Mieczysław Wilczewski.

Przez kolejne trzy lata Tour de Pologne wygrywał Marian Więckowski. Jego osiągnięcia udało się powtórzyć:

  • Andrzejowi Mierzejewskiemu (zwyciężył w 1982, 1984, 1988 roku);
  • Dariuszowi Baranowskiemu (1991-93).

Na kartach historii wyścigu zapisał się również Ryszard Szurkowski, który brał udział w Tour de Pologne w latach 1968-84. Łącznie wygrał 15 etapów, jednak ani razu nie udało mu się zwyciężyć całego touru.

Oprócz Szurkowskiego, do najbardziej pechowych zawodników, zaliczani są:

  • Lech Piasecki,
  • Joachim Halupczok,
  • Zenon Jaskuła,
  • Stanisław Królak.

Kolejny kryzys Tour de Pologne przeżyło w 1989 roku, kiedy sytuacja polityczna w Polsce uległa diametralnej zmianie.

Wzrost poziomu zawodników Tour de Pologne

Początek lat 90. był bardzo trudny dla organizatorów Tour de Pologne. Wyścig podupadał finansowo. Ostatecznie uratował go Czesław Lang*, który dostrzegł potencjał, chcąc stworzyć największe wydarzenie kolarskie w tej części Europy.

*Czesław Lang to polski kolarz szosowy i torowy. Zdobył tytuł wicemistrza olimpijskiego oraz dwa medale w szosowych mistrzostwach świata. Był pierwszym zawodowcem w polskim kolarstwie. Po zakończeniu kariery nie zrezygnował z ukochanego sportu, został organizatorem Tour de Pologne, dzięki czemu z touru pozostającego w cieniu Wyścigu Pokoju, uczynił wydarzenie światowej rangi.

Rok 1993 był wyjątkowy dla organizatorów i zawodników, była to bowiem 50. edycja wyścigu. Wygrał go Dariusz Baranowski, który skompletował w ten sposób kolarski hat-trick. Do tej pory udało się to tylko jemu i Marianowi Więckowskiemu.

Każdy następny tour przyciągał coraz większe kolarskie gwiazdy. Do Polski przyjechał również mistrz świata z 1988 roku, Włoch Maurizio Fondriesta, który podniósł poprzeczkę. Polakom coraz trudniej było pokonać dobrze przygotowanych, zagranicznych rywali. Jednak udział w Tour de Pologne był doskonałą okazją do pokazania swoich możliwości, zaistnienia w peletonie i otrzymania propozycji od zagranicznych drużyn.

Już trzy lata po objęciu sterów przez Czesława Langa, Tour de Pologne zyskało światową sławę i zaczęło cieszyć się ogromną popularnością, zarówno wśród kolarzy, jak i kibiców. Podniesiony poziom widać było przez cały wyścig. Wygrali oni wszystkie osiem etapów, przez co żółta koszulka lidera ani na chwilę nie trafiła do Polaków. Najlepszy rodzimy zawodnik – Zbigniew Piątek, uplasował się w klasyfikacji generalnej na dziesiątym miejscu. Na podium znalazł się wówczas Rosjanin – Wieczesław Dżawanian oraz dwóch Włochów, kolejno – Maurizio Fondriest oraz Andrea Noe.

Zorganizowano tylko jeden wyścig tour de pologne dla kobiet

Tour de Pologne dla kobiet

W 2016 roku zorganizowano pierwszy i póki co ostatni wyścig Tour de Pologne przeznaczony wyłącznie dla kobiet. Tour rozpoczął się dzień po zakończeniu wyścigu mężczyzn.

Zwyciężyła wówczas Szwajcarka Jolanda Neff.

Na początku planowano rozpoczęcie wyścigu przed męskimi zawodami, jednak na początku grudnia 2015 roku podjęto decyzję, by przesunąć termin, aby nie kolidował on z wyścigiem Giro Rosa.

Tour de Pologne dla kobiet nie był wznawiany przez małe zainteresowanie kibiców kobiecym kolarstwem oraz niechęć miast do organizowania startów i mety kolejnych etapów. Czynniki te sprawiły, że pojawił się ogromny problem ze sponsorami.

Tour de Pologne 2018

75. Tour de Pologne wygrał Michał Kwiatkowski. Jest to wyjątkowe zwycięstwo również dlatego, że tegoroczny wyścig obchodził swoje 90. urodziny. Powód do świętowania miał też Czesław Lang, który już po raz 25 pełnił funkcję dyrektora wyścigu.

Kwiatkowski stoczył zacięty bój o zwycięstwo, pomimo sporej przewagi. Na ostatnim etapie dojechał on jako szósty do mety i utracił 14 sekund w stosunku do zwycięzcy. Jednak uzyskana wcześniej przewaga pozwoliła wygrać Kwiatkowskiemu klasyfikację generalną.

Simon Yates, który zajął drugie miejsce na podium ostatecznie stracił 15 sekund do Polaka, a Thibaut Pinaut – 20 sekund.

W wyścigu udział wzięły 22 drużyny, w tym 18 UCI World Tour 2018 i cztery zaproszone przez organizatorów.

[ihumbak_anchor]Tajemnica sukcesu kolarzy

Kolarstwo to bardzo wymagający sport, zawodnicy są zdani tylko na siebie i swój sprzęt. Bardzo ważne są regularne treningi i ogólna kondycja, ale równie dużo zależy od szczęścia, roweru, a nawet ubrań.

Odzież kolarska znacznie różni się od zwykłych t-shirtów czy spodenek (najwyższej jakości spodenki kolarskie są tutaj). Ma ona odprowadzać wilgoć na zewnątrz, by nie sprawiać dyskomfortu zawodnikom.

Najnowsza kolekcja koszulek kolarskich znajduje się tu.

Ubrania dla kolarzy są projektowane tak, by nie ograniczać ruchu. Przylega ona do ciała, dzięki czemu minimalizuje opór powietrza. Charakteryzuje ją doskonałe połączenie technologii – jest wodoodporna i jednocześnie termoregulacyjna.

Obecnie profesjonalną odzież kolarską może mieć każdy sympatyk tego sportu. Stroje kolarskie Nalini dostępne są w sklepie internetowym polskiego dystrybutora, który wysyła zamówione produkty prosto z magazynu znajdującego się na terenie kraju. Zmniejsza to koszty dostawy, ale także czas oczekiwania.

Połączenie najwyższej jakości włoskiej odzieży kolarskiej z wieloletnim doświadczeniem w projektowaniu i tworzeniu specjalistycznych ubrań, zostało już docenione przez najlepszych zawodników światowego peletonu. Nalini po raz kolejny przygotowywało stroje kolarskie dla współpracujących z marką ekip biorących udział w Tour de France.

Sklep polskiego dystrybutora marki Nalini jest tutaj.

Kolarze korzystają z najlepszej odzieży od sponsora.

Podsumowanie

Tour de Pologne ma długą i znacznie mniej burzliwą historię za sobą niż francuski odpowiednik wyścigu. Tour został doceniony na arenie międzynarodowej, a wszystko za sprawą dobrej organizacji i medialnego rozgłosu.

Artykuł przygotowany przez partnera serwisu 

Oceń artykuł
[Głosów: 0 Średnia: 0]

Check Also

Bielizna przeciwko otarciom – obalamy 13 największych mitów

Na temat bielizny przeciwko otarciom istnieje kilkanaście mitów, które sprawiają, że kobiety decydują się na …

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments

NOWOŚĆ!
Sprawdź E-book!

47 zabaw i ponad 150 pomysłów na aktywne spędzanie czasu z dzieckiem

Pobierz bezpłatne
fragmenty e-booków + BONUSY!

Wypełnij formularz.
Materiały wyślę OD RAZU na Twój e-mail!

Wypełnij formularz i zapisz 

się na webinar! 

Pobierz plan TABATA KILLER! 

Wypełnij formularz i pobierz plan na swój adres e-mail

Dołącz do wyzwania deski!

Wypełnij formularz i pobierz plan na swój adres e-mail