Polecane ćwiczenia
Home » Zdrowie i uroda » Porady » Jak dbać o stawy?
Stawy są najbardziej narażone na ryzyko kontuzji podczas treningów.

Jak dbać o stawy?

Stawy, czyli ruchome połączenia kości, umożliwiają nam przede wszystkim poruszanie się oraz wykonywanie jakichkolwiek czynności od pisania na komputerze po intensywną grę w tenisa.

Bardzo ważne jest, więc systematyczne dbanie o stawy, aby cieszyć się zdrowiem i sprawnością przez całe życie. Niestety w obecnych czasach choroby zwyrodnieniowe stawów oraz poważne urazy dotyczą nie tylko seniorów, ale ludzi w każdym wieku, a nawet dzieci.

Czego nasze stawy nie lubią?

Główną przyczyną problemów ze stawami jest zużywanie się chrząstki stawowej, czyli naturalnego amortyzatora naszych stawów. To właśnie dzięki niej możemy płynnie się poruszać. Z upływem czasu traci ona jednak swoją sprężystość, zawarty w niej płyn ma coraz gorszą jakość i daje mniejszy „poślizg”. Stąd różnego rodzaju utrudnienia w wykonywaniu najprostszych czynności, ból i innego rodzaju dolegliwości (pieczenie, sztywność stawów, ‘strzelanie’ lub ‘chrupanie’ stawów).

Zużywanie się chrząstki stawowej wraz z wiekiem jest rzeczą naturalną, ale ze swojej strony możemy zadbać o to by nie przyspieszać lub nie pogarszać tego procesu. W szczególności zwróć uwagę na:

Wiele czynników wpływa na stan Twoich stawów.
Warto zadbać o stawy, nim będzie za późno!
  • Przebyte choroby i infekcje, które niemal zawsze pozostawiają w naszym organizmie swój ślad. Bardzo często w trakcie choroby i jej leczenia w organizmie utrwalają się procesy bakteryjne, które w znacznym stopniu wpływają na układ limfatyczny, powodując jego uszkodzenie. Jedną z częstszych przyczyn silnego bólu oraz opuchnięcia kończyn i stawów, jest właśnie zablokowany układ limfatyczny.
  • Siedzący tryb życia, mała aktywność fizyczna oraz nadwaga to najwięksi wrogowie naszych kości.
  • Nieprawidłową dietę, ubogą w wapń i białko, a obfitującą w szkodliwe tłuszcze. Taka dieta przyczynia się do powstawania infekcji stawów, ponieważ nie dostarcza wystarczającej ilości makroelementów i minerałów, które to zapewniają prawidłowe funkcjonowanie układu kostnego.
  • Uwarunkowania genetyczne i choroby przewlekłe m.in. cukrzyca, nadciśnienie tętnicze i zaburzenia hormonalne. Niestety, jeżeli członkowie Twojej najbliższej rodziny zmagali się ze zwyrodnieniem stawów lub pokrewnymi dolegliwościami, istnieje duże prawdopodobieństwo, że Ciebie również dotknie ten problem. W takim przypadku szczególnie zwróć uwagę na profilaktykę.
  • Kontuzje. O ile najczęściej nie mamy wpływu na nieszczęśliwe wypadki np. złamania, upadki, urazy w trakcie gier zespołowych, które często kończą się różnego rodzaju zwichnięciami, opuchnięciami, czy unieruchomieniem kończyn. O tyle możemy, a nawet powinniśmy w znaczącym stopniu zminimalizować ryzyko uszkodzenia stawów z powodu niewłaściwego wykonywania ćwiczeń lub przetrenowania.

    Dlatego bardzo ważne jest stosowanie się do wskazówek instruktora, a także dobranie ćwiczeń odpowiednio do swojej kondycji fizycznej.

  • Uprawianie sportu, codzienna dawka ruchu jest bardzo ważna, ale powinniśmy być świadomi tego, że niektóre formy aktywności fizycznej związane są z nadmiernym przeciążeniem stawów i urazami, np. podnoszenie ciężarów, piłka nożna, zapasy, spadochroniarstwo, taniec, a zwłaszcza wszystkie te sporty uprawiane wyczynowo.
  • Ignorowanie początkowych problemów ze stawami. Objawy ze strony stawów, które powinny nas zaniepokoić i skłonić do wizyty u lekarza, to przede wszystkim: ból, obrzęk, ograniczenie ruchów i zaczerwienienie. W przypadku niewielkich urazów ulgę powinno przynieść zastosowanie odciążenia stawu, schładzanie, unieruchomienie i umieszczenie kończyny powyżej klatki piersiowej.
  • Nieprawidłowe przenoszenie i podnoszenie ciężkich przedmiotów (np. obciążenie tylko jednego ramienia, podnoszenie ciężarów na wyprostowanych nogach).

Przeczytaj też:



Chcesz szybko i skutecznie schudnąć?

Sprawdź nasze diety i poradniki odchudzania. Poprowadzimy Cię krok po kroku, pokażemy jak ćwiczyć, co jeść i jak się motywować, by odchudzanie było skuteczne i trwałe.

Nasze diety i poradniki to idealne propozycje dla kobiet, które chcą rozpocząć zdrowy tryb życia oraz czuć się fantastycznie każdego dnia.

Codziennie będziesz pełna energii, a waga pokaże ubywające jak szalone kilogramy.

Tak, pokaż mi diety!

Podobał Ci się ten artykuł?

Zostaw swój e-mail, a wyślemy Ci informacje o nowych ćwiczeniach, poradach i dietach!

Dziękujemu za zapisanie do Newslettera

Sprawdź też

Choroba Leśniowskiego Crohna czym jest i jak ją leczyć.

Choroba Leśniowskiego Crohna – co o niej wiemy?

Choroba Leśniowskiego-Crohna to nieswoiste zapalenie układu pokarmowego. Może obejmować wszystkie jego odcinki. Najczęściej dotyczy osób …

3
Dodaj komentarz

avatar
2 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
stopnadwadze.pldemon womanvenko Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
venko
Gość
venko

Przede wszystkim trzeba dbać o ruch, nie „zasiedzieć się”, nawet zrobić spacer zamiast przejeżdżać jeden przystanek czy dwa. Przy przeciążeniach po ćwiczeniach rozgrzewać czy to maścią czy przez okłady, żeby tkanki się rozluźniały.

demon woman
Gość

Pamietam moja babcia mi mowila ze na tzw ,,smarowania” czyli laczenia stawow najlepsze sa galerty —nie slodkie galaretki sklepowe —tylko wlasnie galerty miesne naturalna zelatyna 🙂

stopnadwadze.pl
Editor

I to prawda 🙂 Jednemu z naszych redaktorów, który wraca do formy po kontuzji, nawet ostatnio fizjoterapeutka doradziła galert wieprzowy na stawy. A, że zanim przepada, z chęcią się zgodził z taką terapią.