Polecane ćwiczenia
Home » Sport » Kettlebell » Roman Piotrowski: „Kettlebell to kompletny trening, który zmieni Twoje życie”
Wywiad o Kettlebell
Roman jest instruktorem Kettlebell, członkiem grupy instruktorskiej SAGOT TEAM.

Roman Piotrowski: „Kettlebell to kompletny trening, który zmieni Twoje życie”

Jak wygląda typowy trening? Z jakich elementów się składa lub składać powinien?
Trening Kettlebell posiada w swoich założeniach programy treningowe, które są ukierunkowane na poszczególne cele. W zależności od rodzaju treningu- siłowy, czy wytrzymałościowy, dobierane są ciężary, ilość powtórzeń oraz czas na ich wykonywanie. Przy treningu siłowym, przerwy między seriami muszą być dłuższe, a obciążenia większe.

Przy treningu wytrzymałościowym, czas między seriami jest krótszy, obciążenia mniejsze, a liczba powtórzeń większa. Do podstawowych cwiczeń należą Swing oburącz i jednorącz, Clean, Press, Turkish Get Up, Goblet Squat oraz Snatch. 

Czy ćwiczenia nie są monotonne? Przecież na siłowni mamy do dyspozycji nawet kilkanaście przyrządów. A tutaj tylko jeden odważnik, którym tylko się macha. To chyba nudne?
„Machanie” odważnikiem, to pierwszy mit, który chciałbym obalić, jeśli chodzi o Kettlebell. YouTube jest pełen filmików osób, które rzeczywiście machają Kettlami, niczym cepem. Niestety. Technika wykonywanych ćwiczeń, polega na przypieciu całego ciała, przez to angażuje się je do ciężkiej pracy.

Odważnik cały czas jest kontrolowany w dłoniach, nie ma bezwładu. Jeśli chodzi o monotonię, ćwiczeń możliwych do wykonania z udziałem odważnika jest niesamowicie wiele. Możliwe są kombinacje, łączenia ćwiczeń, drabiny powtórzeń, oddechów, praca z jednym lub dwoma odważnikami, większe obciążenia. Trening Kettlebell to niekończąca się opowieść.

Kettle ujędrnią talię i wymodelują brzuch.
Tylko pozornie trening Kettlebell składa się z kilku ćwiczeń. Ilu instruktorów – tyle pomysłów. Każde spotkanie z odważnikami jest inne.

Romku, powiem szczerze – czasem można się przestraszyć oglądając filmiki z Kettlebell na YouTube. W 90 % z nich wielcy, rozrośnięci do niebotycznych rozmiarów atleci machają kulami wielkimi jak dynie. Kule ważą po 50 kg jedna.  I to ma być dobry sport dla kobiet?  Może się to wydawać groźnie. I niezbyt atrakcyjne.
(śmiech) To chyba oglądamy różne filmy na YouTube. Nie natrafiłem jeszcze na takie. Uważam, że jest właśnie na odwrót. To osoby o szczupłej sylwetce pojawiają się na tych filmach. Co do ciężaru, to jak wspomniałem, efekty są bardzo szybkie i już po 5-6 tygodniach osoby początkujące sięgają po większe ciężary.

[A ja dalej twierdzę, że takie filmiki też są :P- red.]


Czyli nie chodzi o pompowanie jak największych ciężarów, co ma skutkować nieograniczonym rozrostem masy mięśniowej? Nie dla wszystkich taka perspektywa jest kusząca… Niektórzy chcą po prostu poćwiczyć i solidnie się zmęczyć po stresującym dniu.

Osoba, która pierwszy raz przyjdzie na trening z Kettlebell, raczej nie spotka na treningu „napakowanych miśków”, którzy przychodzą „zrobić klatkę i biceps”.

Trening Kettlebell ma za zadanie podniesienie siły, wytrzymałości, szybkości i gibkości ćwiczącej, przy jednoczesnym zachowaniu smukłej sylwetki. Wszystko to osiąga się poprzez trening, nie ukrywam, ciężki, ale zawsze świetnie się przy tym bawimy. Dbam o stały progres ćwiczących, ale ciężar nie jest narzucany, a dostosowywany do potrzeb, celów i możliwości.

A Ty od jakiego ciężaru zaczynałeś?
Mój pierwszy odważnik ważył 16 kg.

A teraz jaki jest Twoim „optymalnym”?
W zależności od ćwiczenia i celu. Przeważnie ćwiczę odważnikami 24 kg. Maksymalny ciężar, to 40 kg.

Kettlebell doskonale wysmuklą sylwetkę.
Najważniejsze to nie bać się ciężaru i podejmować nowe wyzwania.
Jakie ciężary wybierają dziewczyny? Jak szybko przychodzi progres? Jest jakaś górna granica?
W zależności od dziewczyny – czym się zajmuje i jaki jest stan jej kondycji. Przeważnie dziewczyny zaczynają od 8- 12 kg. Na dźwięk tego wzdrygają się, ale kiedy chwytają odważnik i wykonają kilka swingów, już po chwili wszelkie obawy znikają, a rozpoczyna się świetna zabawa i przygoda.

Po około 5-6 tygodniach, już proponuję trenującym zwiększenie obciążenia, czy też liczby powtórzeń. Często nie są świadomi swoich możliwości i progresu, jaki nastąpił. Bywa i tak, ze ćwiczący już rozglądają się za większym ciężarem już po 3 tygodniach.

A jak wygląda sprawa kontuzji – ten sport wydaje się dość żywiołowy, dynamiczny. Chyba mocno obciąża stawy. Może to niektórych zniechęcać.
Trening Kettlebell jest świetnym narzędziem do zbudowania smukłej i silnej sylwetki, ale pod warunkiem, iż jest on wykonywany poprawnie technicznie. Niepoprawnie używany, może przynieść więcej szkody, niż pożytku.

Przy odpowiedniej, poprawnej technice, ryzyko kontuzji jest minimalne – dokładnie takie same jak w przypadku każdych, „normalnych” zajęć fitness.

Bardzo ważne jest również to, że nigdy nie ćwiczymy „na dziko” – to jest bez solidnej rozgrzewki, która odpowiednio przygotuje nasze mięśnie, ścięgna i stawy.

Przeczytaj też:

Chcesz szybko i skutecznie schudnąć?

Sprawdź nasze diety i poradniki odchudzania. Poprowadzimy Cię krok po kroku, pokażemy jak ćwiczyć, co jeść i jak się motywować, by odchudzanie było skuteczne i trwałe.

Nasze diety i poradniki to idealne propozycje dla kobiet, które chcą rozpocząć zdrowy tryb życia oraz czuć się fantastycznie każdego dnia.

Codziennie będziesz pełna energii, a waga pokaże ubywające jak szalone kilogramy.

Tak, pokaż mi diety!

Podobał Ci się ten artykuł?

Zostaw swój e-mail, a wyślemy Ci informacje o nowych ćwiczeniach, poradach i dietach!

Dziękujemu za zapisanie do Newslettera

Sprawdź też

Jeżeli naprawdę chcesz, możesz schudnąć!

Jarosław Juć: „Schudłem 85 kg w 1 rok”

O tym, że tabletki na odchudzanie nie istnieją, że regularne ćwiczenia i dieta z pewnością …

2
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
stopnadwadze.plJa Sportowy Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Ja Sportowy
Gość

Kettle to fajny i dobry pomysł na ćwiczenia. Powoli znów wraca wiosna do łask więc warto ruszyć 4 litery i zabrać się za sobą. Fajnie, że pojawił się tekst o tej formie ćwiczeń. Mam nadzieję, że za jakiś czas nie będą na mnie dziwnie patrzeć jak będę mówił o Kettlebellach

stopnadwadze.pl
Editor

Komentarze dotyczące Kettlebell cieszą najbardziej, dlatego, że Radek, który założył stronę jest olbrzymim fanem tej dyscypliny, a także jej rosnącej popularności. Dzięki i mamy nadzieję, że uda Ci się namówić jak najwięcej osób 😉