Zdrowa dieta wegetariańska – jak zacząć? Jak zostać wegetarianinem?

Już ponad 1 milion osób w Polsce wybrało dietę wegetariańską i wegańską. To coraz popularniejszy trend, który ma zbawienny wpływ na środowisko naturalne i na nas samych. Dieta wegetariańska wydłuża życie, pomaga utrzymać zdrową sylwetkę, zmniejsza ryzyko chorób cywilizacyjnych i może stać się fantastycznym sposobem na życie. Jeżeli chcesz przejść na wegetarianizm, ale zastanawiasz się jak to zacząć – ten artykuł jest dla Ciebie!

Niżej znajdziesz kilkanaście podpowiedzi, z których dowiesz się jak zostać wegetarianką. Staraliśmy się je przygotować jak najbardziej zdroworozsądkowo, tak by droga była łatwa i naturalna.

Co prawda, nie jest to do zrobienia w tydzień, ale jeżeli uzbroisz się w pewną dozę wytrwałości i przygotujesz się odpowiednio – na pewno Ci się uda!

Poniższe punkty potraktuj jako luźne wskazówki. Wybierz te, które uważasz  za najważniejsze.  Nie musisz sztywno przestrzegać wszystkich, ale mogą Ci pomóc i ułatwić wytrwanie w decyzji. Zaoszczędzony na poszukiwaniu inspiracji czas możesz spędzić w internecie, na przykład przeglądając stronę  etoto to niezawodny bukmacher online. 

1. Nie przejmuj się porażkami 

Może się okazać, że podejmujesz decyzję, że przechodzisz na wegetarianizm, jest super, czujesz radość, endorfiny uderzają do głowy, a następnego dnia… w biegu, w pracy, z głodu sięgasz po hot – doga na stacji. Czy to oznacza, że przegrałaś na już na starcie i nici z postanowień?

Nic bardziej mylnego!

Rezygnacja z podjętej decyzji po pierwszym niepowodzeniu to najgorsza rzecz jaka może Cię spotkać! Podczas swojej drogi będziesz miała jeszcze dużo wpadek, potknięć i załamań. Popełnianie błędów to najnormalniejsza rzecz na świecie.

Ważne jest to, co po nich robisz. Lepiej spróbować 50 razy, niż poddać się za pierwszym.

2. Nastaw się na małe kroki

Zbyt ambitny plan może błyskawicznie zakończyć Twoją drogę ku zmianie nawyków żywieniowych. Nierealne zamierzenia zniechęcają do podejmowania wysiłku. Jeśli wiem, że coś będzie niemożliwe do zrealizowania, to po co w ogóle zaczynać? Rezygnacja wydaje się wtedy najbardziej naturalną decyzją.

Jeżeli od razu narzucisz sobie za duży rygor żywieniowy, będziesz chciała wdrożyć kosmiczną liczbę zmian, to nie będziesz w stanie sprostać wymaganiom i w efekcie bardzo szybko odpuścisz. Twoja przygoda z wegetarianizmem zakończy się, nim na dobre się zacznie.

Kluczem do sukcesu jest wytrwałość. Lepiej nastawić się na małe, jak najdrobniejsze zmiany, które z czasem, będą się zmieniały w potężne nawyki.

Zostaw sobie drogę na stawianie kolejnych korków, przygotowanie planów, celów i etapów.

Zdecydowanie lepszą decyzją będzie postanowienie – od jutra, w poniedziałki, na obiad nie jem mięsa, niż: od jutra, codziennie, na każdy posiłek jem wyłącznie surowe warzywa. 

3. Nie słuchaj wegetariańskich fanatyków

Szukając inspiracji i pomysłów w internecie, nie sugeruj się wszystkim co przeczytasz. Możesz trafić na osoby, dla których wegetarianizm jest jak religia. Które zjadły wszystkie rozumy, wszystko wiedzą najlepiej i będą Ci w arogancki i pompatyczny sposób narzucały nie tylko co, kiedy, jak masz jeść, ale też jak masz postępować. Które (zanim zaczniesz) narzucą Ci dziesiątki przykazań, wskazówek i wpędzą Cię w poczucie winy, jeszcze przed właściwą dietą.

Które będą oceniać, czy to co robisz jest OK i jest odpowiednio „wegetariańskie”, czy nie.

Pamiętaj!

Twoje zdrowie, Twoje ciało, Twoja sprawa. Dieta ma pasować Tobie, a nie komuś innemu.

4. Przygotuj plan 

Dieta wegetariańska to decyzja, która tak naprawdę zmieni całe Twoje życie. Nie warto więc jej zostawiać losowemu przypadkowi. Zmiana diety bez odpowiedniego planu, to karkołomne zadanie, któremu nieliczni są w stanie podołać. Przygotuj (choćby prosty, napisany na kartce) plan, który pomoże Ci zacząć:

  • Dlaczego chcesz przejść na dietę wegetariańską?
  • Jakie nawyki chcesz wdrożyć?
  • Jak krok po kroku będzie wyglądała Twoja droga?
  • Z jakich potraw zrezygnujesz na początku?
  • Co i kiedy będziesz jeść?

5. Podpytaj znajomych wegetarian o doświadczenia

Na pewno masz w swoim otoczeniu osoby, które są już wegetarianami. Możesz je podpytać o doświadczenia, pomysły, przepisy. Również, gdy dopadnie Cię kryzys lub brak motywacji – zapytaj jak sobie z nim radziły. Lepiej skorzystać z doświadczenia kogoś, kto już przetarł szlak i przeszedł podobną drogę, niż mierzyć się samej z problemami.

6. Zwiększ liczbę porcji

Jedząc mniej mięsa i nabiału, możesz (zwłaszcza na początku) mieć poczucie ciągłego głodu i uporczywego ssania w żołądku. To wprowadza nerwowość, obniżą silną wolę i zachęca, by zagłuszyć te uczucia czymś niezdrowym lub kalorycznym.

Warto się zawczasu przygotować, zwiększyć liczbę porcji posiłków (najlepiej 5), a pomiędzy nimi zdrowych, warzywnych przekąsek.

Tu znajdziesz zdrowe zamienniki cukru.

7. Nie wierz w to, że wegetariańskie jedzenie jest niesmaczne

Być może, zanim zostaniesz wegetarianką, możesz przeczytać, że takie jedzenie jest niesmaczne. To nieprawda. Jedzenie wegetariańskie może być pyszne i sycące – należy tylko skorzystać z odpowiednich przepisów.

8. Uważaj na soję

Soja ma opinię kultowego produktu wegetariańskiego, z którego da się zrobić wszystko! Uważaj, bo w nadmiarze może się wcale nie okazać taka zdrowa. Szukaj innych przepisów, nie bój się eksperymentować.

9. Pamiętaj, że nie musisz się nikomu z niego tłumaczyć

Być może otoczenie nie będzie podzielało Twojej decyzji, nie będzie Cię wspierało lub wręcz żartowało z Ciebie. Olej ich. Nie wdawaj się w dyskusję, nie musisz się nikomu z niczego tłumaczyć. To Twoje zdrowie i Twoje decyzje.

10. Przejdź na dietę z kimś bliskim! 

Jeżeli masz problemy z wytrwaniem w postanowieniach, może ktoś z rodziny lub przyjaciółka przejdzie na dietę wegetariańską razem z Tobą? We dwójkę będzie Wam zdecydowanie łatwiej się motywować w trudnych chwilach, dzielić przepisami i rozwiązywać problemy!

Tutaj sprawdź również pomysły na motywację do treningu.

Jak zacząć być wegetarianinem? Praktyczne porady:

Niżej znajdziesz kilka porad, które ułatwią Ci przygotowanie zdrowej diety i pokażą jak krok po kroku przejść na wegetarianizm. Tak jak napisaliśmy wyżej – zamiast jednej, gwałtownej, radykalnej zmiany, proponujemy stopniową, niewielką zmianę nawyków.

Warto wśród nich wymienić następujące sposoby:

1. Zmniejsz porcje mięsa

Zamiast całkowicie rezygnować z mięsa od razu zmniejsz jego porcje. Kotlet podziel na dwa, zamiast czterech parówek, zjedz na śniadanie dwie, dodawaj mniej mięsa do zupy, gulaszu.  Braki mięsa uzupełniaj większą porcją warzyw.

2. Zupa warzywna zawsze na podorędziu

Gotowe, warzywne zupy krem (na przykład krem pomidorowo – paprykowy), z dodatkiem oliwy z oliwek to szybka i zdrowa przekąska, która pomoże gdy dopadnie Cię głód. Warto trzymać ugotowaną w garnku (lub kubku w pracy), tak by można ją było błyskawicznie podgrzać.

3. Zacznij od 1-2 dni bezmięsnych

Nie przestawiaj się od razu na cały tydzień wegetariański. Jeżeli planujesz przestać jeść mięso – wyznacz 1/2 bezmięsne dni w tygodniu. To i tak kolosalna zmiana! Przystosuj się do niej małymi krokami. Zobacz jak wtedy się czujesz, jak zachowuje się Twój organizm, jak sobie radzisz z głodem, zachciankami i przygotowaniem przepisów. Gdy dwa bezmięsne dni staną się bezproblemowe – dołóż kolejny.

4. Postaw na mleko roślinne

Swą przemianę możesz zacząć od rezygnacji z mleka krowiego i wybór zdrowszej alternatywy. Mleko roślinne (owsiane, migdałowe, orzechowe) ma wiele zalet, jest bardzo zdrowe i szybkie w przygotowaniu.  Uwaga! Lepiej je przygotować samej, niż kupować w sklepie (są to zwykle napoje mleko podobne, składające się z cukru i wody).

5. Odpuść wege parówki i wege mięso

Propozycja wegetariańskich potraw – zamienników, które smakują jak mięso brzmi kusząco… jednak musisz pogodzić się z tym, że warzywa nie będą smakować jak mięso. To tylko chwyt marketingowy. Do tego potrawy mięso podobne zawierają polepszacze smaku. Zamiast wege parówek, wege golonki, czy wege schabowego lepiej poszukać dobrych, autorskich, wegetariańskich przepisów.

Naprawdę mogę być pyszne.

6. Przygotuj warzywa do podjadania

Żeby ograniczyć chęć szybkiego podjadania pyszności jak kabanosy czy ciastka, w miejscu gdzie pracujesz lub najczęściej przebywasz przygotuj sobie wcześniej przygotowane, pokrojone warzywa (marchew, ogórek, papryka, kalarepa). Takie zdrowe chipsy zabiją pojawiający się głód. Są zdrowe i dietetyczne. Jeżeli nie lubisz samych warzyw, możesz dodatkowo przygotować sobie zdrowy dip lub sos.

7. Poszukaj książek z przepisami

Może się zdarzyć tak, że wybierzesz sprawdzoną, mięsną potrawę, bo nie będziesz mieć pomysłu na wegeobiad. Lepiej więc zaopatrzyć się w fachową literaturę i przepisy. Możesz również poprosić przyjaciół, którzy już są wegetarianami by podpowiedzieli Ci co ugotować.

8. Przygotuj jadłospis i listę zakupów 

Na podstawie książek przygotuj regularny jadłospis. Żeby wytrwać w postanowieniach, nie możesz zostawiać kwestii żywieniowych przypadkowi. Przygotuj szczegółowy jadłospis na cały tydzień. Zadbaj o to, by w lodówce nie zabrakło produktów!

Jak Ci się podobają te pomysły

I co sądzisz o tych pomysłach? Podobają Ci się? A może już jesteś na diecie wegetariańskiej? Jeżeli masz swoje pomysły i sposoby – napisz je w komentarzu!

Przeczytaj też:

Chcesz szybko i skutecznie schudnąć?

Sprawdź nasze diety i poradniki odchudzania. Poprowadzimy Cię krok po kroku, pokażemy jak ćwiczyć, co jeść i jak się motywować, by odchudzanie było skuteczne i trwałe.

Nasze diety i poradniki to idealne propozycje dla kobiet, które chcą rozpocząć zdrowy tryb życia oraz czuć się fantastycznie każdego dnia.

Codziennie będziesz pełna energii, a waga pokaże ubywające jak szalone kilogramy.

Tak, pokaż mi diety!

Podobał Ci się ten artykuł?

Zostaw swój e-mail, a wyślemy Ci informacje o nowych ćwiczeniach, poradach i dietach!

Dziękujemu za zapisanie do Newslettera

Check Also

Dlaczego tak ważne jest, by zostać w domu?

11 powodów, dlaczego podczas epidemii MUSISZ zostać w domu

Izolacja i zamknięcie w domu to w obecnej sytuacji, najlepsze co możemy zrobić, by pomóc …

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o