Home » Polecane » OLEJ KOKOSOWY – ulubiony kosmetyk gwiazd. Czy naprawdę pomaga schudnąć? Radzi dietetyk marki ViVio – Sylwia Witek
Jakie są właściwości oleju kokosowego?
Czy olej kokosowy pomaga w odchudzaniu?

OLEJ KOKOSOWY – ulubiony kosmetyk gwiazd. Czy naprawdę pomaga schudnąć? Radzi dietetyk marki ViVio – Sylwia Witek

Obecnie olej kokosowy cieszy się ogromną popularnością, także wśród celebrytów. Ale już w latach 90. XX wieku po raz pierwszy pojawiła się opinia o szkodliwości kwasów tłuszczowych i do chwili obecnej lekarze ostrzegają i informują, że są one przyczyną wzrastającej liczby otyłości na świecie. W świetle najnowszych badań należy, jednak zadać pytanie: Czy rzeczywiście? I co „siedzi” w oleju kokosowym, skoro w 95% składa się z nasyconych kwasów tłuszczowych, a jednocześnie coraz częściej mówi się, że przyczynia się do ubytku masy ciała?



Spis Treści
Zwiń
Rozwiń

Czy olej kokosowy naprawdę “działa”?

Wpływ oleju kokosowym na ubytek masy ciała potwierdzają opinie ekspertów i współczesna badania naukowe, które dowodzą, że jest on jednym z najzdrowszych olejów na świecie. Jest wytwarzany z owoców palmy kokosowej, która jest uprawiana na Filipinach, Sri Lance, Malezji i Indonezji. To właśnie te kraje słyną z największej produkcji oleju kokosowego na świecie.

Olej kokosowy pozyskiwany jest z kopra, czyli wysuszonego miąższu orzecha palmy kokosowej poprzez jego podgrzanie i tłoczenie (1).

Skład oleju kokosowego

Aby wskazać dokładnie co zawiera w składzie olej kokosowy poddałam analizie olej kokosowy nierafinowany Extra Virgin, tłoczony na zimno, wskazując na znajdujące się w nim kwasy tłuszczowe. Obrazują to poniższe dane.

Skład kwasów tłuszczowych w oleju kokosowym nierafinowanym Extra Virgin (2):
Nasycone: 85.0 – 95.0
C18:0 stearynowy 2,5 – 3,5
C16:0 palmitynowy 7,5 – 9,5
C14:0 mirystynowy 17,0 – 18,50
Średniołańcuchowe (MCFA): 60 – 63
C12:0 laurynowy 47,0 – 50,0
C10:0 kaprynowy 5,0 – 7,0
C8:0 kaprynowy 8,0 – 9,0
C6:0 kapronowy 0,8 – 0,95
Nienasycone (MUFA): C18:1 oleinowy 4,5 – 6,0
Wielonienasycone (PUFA): < 2,0 C18:2 linolowy 0,7 – 1,5 C18:3 α-linolenowy < 0,5

Z powyższej analizy składu oleju kokosowego wynika, że składa się on w ponad 60% z kwasów tłuszczowych z łańcuchem średniej długości (MCFA), których inna nazwa to trójglicerydy ze średnim łańcuchem węglowym (MCT). Posiadają one wiele korzystnych dla zdrowia właściwości. Są bardziej wartościowe niż kwasy tłuszczowe z długim łańcuchem węglowym (LCFA), zwane inaczej trójglicerydami z długim łańcuchem węglowym (LCT), które znajdują się w większości olejów roślinnych. Kwasy o długim łańcuchu mają mniej właściwości prozdrowotnych w porównaniu do kwasów o średnim łańcuchu z kilku powodów. Dlaczego?

Powodów jest kilka.
Po pierwsze kwasy o średnim łańcuchu (MCFA) są mniejsze, łatwiej przenikają przez błony komórek i nie wymagają udziału enzymów w procesie przyswajania. Są też łatwo przyswajalne i w mniejszym stopniu obciążają układ pokarmowy.
Co ważne, MCFA są transportowane do wątroby i wykorzystywane, jako źródło energii i nie odkładają się w formie tkanki tłuszczowej, dzięki czemu nie powodują wzrostu masy ciała.

Ponadto stymulują metabolizm i wspomagają utratę wagi (3).

Dzięki wiedzy na temat składu oleju kokosowego i obecności w nim MCT – tj. średniołańcuchowych trójglicerydów wyizolowano je z oleju i dziś są wykorzystywane, jako suplementy diety dla sportowców oraz jako składnik mieszanek odżywczych dla osób z zaburzeniami trawienia i wchłaniania. Stosuje się je też, jako dodatek do pokarmów dla niemowląt.

Dlaczego?

Dzięki ich właściwościom, które powodują, że do ich strawienia potrzebna jest mniejsza ilość energii i enzymów. W efekcie są lepiej przyswajalne dla organizmu. Tłuszcze te polecane są osobom z problemami wchłaniania np. celiakią, mukowiscydozą, chorobą Crohna i zapaleniem trzustki.

Jaki jest, więc wpływ oleju kokosowego na otyłość i nadwagę w oparciu o dostępne badania?

Badania dowodzą, że jedną z najbardziej korzystnych cech oleju kokosowego jest jego zdolność do pobudzania procesów metabolicznych. Co ciekawe, tę właściwość odkryli przez przypadek rolnicy, żyjący w latach 40. XX wieku. Szukali oni sposobu na utuczenie zwierząt gospodarskich za pomocą tanich olejów. Zastosowali olej kokosowy, ale efekt okazał się odwrotny od zamierzonego – ciała zwierząt stały się smukłe, energiczne i szczuplejsze. W późniejszym czasie badania wyjaśniły tę sytuację.

Olej kokosowy pomoże Ci w odchudzaniu.
Olej kokosowy wzmacnia metabolizm, a co za tym idzie – pomaga w odchudzaniu.

Obecnie liczne badania nad zwierzętami pokazują, że zastąpienie w diecie kwasów tłuszczowych o długim łańcuchu innymi – o średnim łańcuchu, prowadzi do obniżenia masy ciała oraz zredukowania ilości odkładającego się tłuszczu. Fakt, że MCFA łatwo się wchłaniają, pobudzają metabolizm i błyskawicznie dostarczają energii zostało docenione przez sportowców. Badania udowodniły też, że MCFA mogą poprawić kondycję fizyczną i wydolność organizmu (4).

Inną kwestią jest fakt, że MCFA ma mniejszą o ok. 10% wartość energetyczną niż LCFA i powoduje efekt przeczyszczający. W efekcie kwasy są błyskawicznie utleniane w wątrobie, co zmniejsza ich dostępność i zapobiega odkładaniu w tkance tłuszczowej. Ponadto kwasy znacznie zmniejszają akumulację tłuszczu w adypocytach (komórkach) i hamują rozrost tkanki tłuszczowej znacznie skuteczniej niż długołańcuchowe LCT (5). Co więcej szybkie utlenianie MCFA po posiłku zwiększa termogenezę poposiłkową w stosunku do LCFA, które są głównie odkładane w tkance tłuszczowej i zwiększa spoczynkową przemianę materii (6).

Informacje te pozwalają stwierdzić, że zastąpienie olejem kokosowym innych tłuszczów w codziennej diecie w pewnym stopniu może być pomocne w zapobieganiu i leczeniu otyłości.

Należy jednak zaznaczyć, że złożoność i wieloczynnikowość choroby wskazuje, że nie można tego sprowadzać wyłącznie do utraty masy ciała, ponieważ konieczne są przy tym współdziałania wielu czynników związanych ze stylem życia. Duże znaczenie ma modyfikacja jadłospisu i optymalizacja całej diety, a także wzrost aktywności fizycznej.

A włączenie do diety oleju kokosowego może być kolejnym czynnikiem, który wpłynie na spadek wagi.

Sylwia Witek

Artykuł napisany przez dietetyka marki ViVio – Sylwię Witek. Zapraszamy do naszego sklepu – cosdlazdrowia.pl.

1. Howard BV, Manson JE, Stefanick ML, Beresford SA, Frank G, Jones B, Rodabough RJ, Snetselaar L, Thomson C, Tinker L, Vitolins M, Prentice R.
JAMA. 2006 Jan 4;295(1):39-49.
2. Marina AM i inni, Trends Food Sci Technol, 2009, 20, 481-487
3. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12975635
4. http://europepmc.org/abstract/med/7876928
5. Guo W i wsp, J Nutr, 2003,133,2512-2518
6. White MD, Am J Clin Nutr, 1999,69,883-889


Oceń artykuł
[Głosów: 0 Średnia: 0]

Przeczytaj też:

Chcesz szybko i skutecznie schudnąć?

Sprawdź nasze diety i poradniki odchudzania. Poprowadzimy Cię krok po kroku, pokażemy jak ćwiczyć, co jeść i jak się motywować, by odchudzanie było skuteczne i trwałe.

Nasze diety i poradniki to idealne propozycje dla kobiet, które chcą rozpocząć zdrowy tryb życia oraz czuć się fantastycznie każdego dnia.

Codziennie będziesz pełna energii, a waga pokaże ubywające jak szalone kilogramy.

Tak, pokaż mi diety!

Podobał Ci się ten artykuł?

Zostaw swój e-mail, a wyślemy Ci informacje o nowych ćwiczeniach, poradach i dietach!

Dziękujemu za zapisanie do Newslettera

Check Also

Dlaczego warto zajadać się daktylami?

Nuta orientu w zdrowych słodkościach, czyli do czego wykorzystać daktyle?

Żyjemy w globalnej wiosce, co oznacza, że nie tylko możemy bez przeszkód podróżować po całym …

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o